vegge Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Har nå endelig fått muligheten til å bestille ADSL. Tenkte dere kunne komme med noen tips og erfaringer.. Hva er billigst? Hva er mest stabilt? Telenor? NextGenTel? Andre? Jeg trenger ikke superrask linje, men 64K holder ikke lenger. Setter pris på alle erfaringer og synpunkter! Noen vits med ADSL? Kommer jeg til å bli avhengig? :wink: PS. Betaler i dag 245 kr/mnd for 2 ISDN-timer per dag fra Tiscali. Tipper på 300 kr/mnd - går alltid litt over.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 15:16, skrev havegg:Hva er billigst? Hva er mest stabilt? Telenor? NextGenTel? Andre? Hva med og fortsette med Tiscali? Nextgentel gir jo mest for pengene og er jo og foretrekke, men kan du få NGT da? Ellers har du jo Bluecom som også er en bra leverandør, det er ingen grunn til og velge Telenor da de er dyrere, Bluecom koster fra 395,- pr mnd for laveste hastighet og fribruk. Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Itavisen.no har jo et Speedometer hvor folk kan teste linjene sine. Disse resultatene blir publisert. PS: Jeg har selv 1024/256 linjen fra Telenor og har ca. 1060 i download (tilsvarer 128kbps). Jeg har aldri hatt problemer med nedetid osv. Har også hørt mye bra om NextGenTel (kommer nok til å bytte etter abonnementet til Telenor går ut). Håper det hjalp og lykke til :smile: [Edit: skriveleif] _________________ Forumet beste side finner du her. #hw.no@undernet [ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-11-24 15:30 ] Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Har selv valgt http://www.bluecom.no Fikk det for to dager siden så jeg har ikke all verdens erfaring men installasjon gikk iallefall uten problemer. En fordel foran telenor er at du slipper å logge deg på, så hvis pc står på så er du online. Her er pris listene: http://www.bluecom.no/index.php?id=33312 BlueCom bruker telenors nett og har dermed samme dekning. NextGetTel bygger ut eget nett og har dårligere dekning i distriktene. Det er ikke den store forskjellen i hastighet mellon ADSL og ISDN ved "vanlig" surfing, fordi da har ting som ping-tid mer å si enn båndbredde. Den store forskjellen vil du oppleve ved nedlastning og streaming. Men også her vil du av og til oppleve at begrensningen ligge andre steder i nettet enn i din ADSL-linje. Den største fordelen er at du ikke trenger å tenke på telefonregningen. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Bluecom bruker telenors nett ja, men de har egene servere så hastigheten er ikke samme... Har Telenor nå, men det nye dritt systemet med betaling for nedlasting og sånnt + no rot som skjedde så sier jeg dem opp og gir dem fingern resten av livet. Bluecom har ubegrenset download mengde og har høvelig bra pris...Tiscali er litt dyrere enn Bluecom. Vet ikke om du har tilgang til Nextgen tel men de ville jeg ha valgt om de hadde klart å spikra opp no sentraler her, selv om de har hadd litt problemer i det siste, men det skjer jo mer eller mindre med alle da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 15:41, skrev jhbamse:Har selv valgt http://www.bluecom.no. En fordel foran telenor er at du slipper å logge deg på, så hvis pc står på så er du online. Samme med NextGenTel... veldig bra det der. Quote: Det er ikke den store forskjellen i hastighet mellon ADSL og ISDN ved "vanlig" surfing, fordi da har ting som ping-tid mer å si enn båndbredde. Nja, ikke helt enig der. Jeg opplevde at sider med relativt mye grafikk kom opp raskere enn ved ISDN. Jeg merket det tydelig. Med ISDN så popper ett og ett bilde opp etterhvert som de lastes ned, mens på ADSL så kommer alle bildene nesten samtidig. Synes også siden starter å lastes raskere enn med ISDN. Så jeg merket STOR forskjell i hastighet ved vanlig surfing når jeg gikk fra ISDN til ADSL. Sjekk f.eks http://www.vg.no . Det er en side som er MYE raskere i ADSL enn ISDN. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Har hatt Telenor 704/128 i 3 mndr nå, får stort sett 730. For min del holder 1 GB/mnd i massevis, men Telenor har også alternativer uten begrensning. Overraskende rask og grei levering, bestilte på lørdag, fikk modem på mandag, og var på nettet et par dager etter, på avtalt dag. Prisen er "lav" 349/mnd, og grei surroundpakke på kjøpet... Er på nettet ganske ofte med VPN hjemmekontor, og har kun EN gang opplevd nedetid med Telenor. Dette var forøvrig midt på natten. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Joda, men hos Telenor MÅ du ha hustelefon i tillegg, noe jeg ikke har bruk for. Dermed uaktuelt. Hilsen T Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 15:16, skrev havegg:Har nå endelig fått muligheten til å bestille ADSL. Tenkte dere kunne komme med noen tips og erfaringer..Hva er billigst? Hva er mest stabilt? Telenor? NextGenTel? Andre?Jeg trenger ikke superrask linje, men 64K holder ikke lenger.Setter pris på alle erfaringer og synpunkter! Noen vits med ADSL? Kommer jeg til å bli avhengig? :wink:PS. Betaler i dag 245 kr/mnd for 2 ISDN-timer per dag fra Tiscali. Tipper på 300 kr/mnd - går alltid litt over.. Jeg har hatt tiscali (384/128) i ettogethalvår nå. Begynner å synes det går litt treigt. Så jeg venter nå på nextgentel 704/384. Etter hvert som du har hatt adsl begynner du å synes det går treigt. Det kjipeste med bluecom,telenor og tiscali er at dem bare har 128 som ut speed. Noen har 256. Er kanskje kjekt å bestille rask linje med engang ? :smile: [ Denne Melding var redigert av: zuhr på 2002-11-25 08:22 ] Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Har hatt NextGenTel siden januar 2000, og det har vært minimal nedetid (kun når de bygger ut sentralen, men det får jeg beskjed om via mail på forhånd.) Allt i allt er jeg veldig fornøyd med NGT. Jeg hadde Bravo i circa et år, men nå har jeg gått opp til Charlie for samme pris :razz: Det som jeg har hørt som er negativt med dem er lang ventetid på levering og dårlig kundeservice. Men det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg ventet i et par måneder, men så var jeg også medlem på et tidlig stadiet. Kunderservice biten har jeg kun vært borti en gang, og da gikk det fint. Da var det passordproblemer med ruteren.. Anbefales om du kan få det. På Lanet i siggen har vi mest sannsynlig en linje sponset av NGT. Lenke til kommentar
Fur1nax Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Jeg har nå Telenor ADSL. Og har ikke hadd noe annet enn problemer. Den disconnecter sånn ca 1 gang i timer. varierer litt. men i det siste har den vært helt for j**lig. Har ringt mange ganger til dem.. Har prøvd 4 stk modemer. Dem har testet linjen. Renska opp gamle tlf ledninger i huset. Men det blir ikke noe bedre. Eventult. kan det hjelpe å bytte til bluecom? etter som det ikke er noe oppkobling der? og har noen andre vært borti dette problemet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 11:30, skrev Fur1nax:Jeg har nå Telenor ADSL. Og har ikke hadd noe annet enn problemer.Eventult. kan det hjelpe å bytte til bluecom? etter som det ikke er noe oppkobling der?og har noen andre vært borti dette problemet? Hva slags programvare bruker du og koble opp med? Er det bare påloggingen som svikter eller mister linja forbindelsen med sentralen? Lenke til kommentar
Fur1nax Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Mister vel hele forbinelsen. "dsl" lampa slokner på modemet! og nå bruker jeg sygate som deler internett.. + vanlig xp oppkobling .. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 11:55, skrev Fur1nax:Mister vel hele forbinelsen."dsl" lampa slokner på modemet! Da vil det ikke hjelpe uansett og bytte leverandør. prøv og koble vekk alt på splitteren utenom modem og inngående fra sentralen, mange slike problem skyldes støy på nettet i huset. Husalarmer kan lage problemer hvis du har det. er det et gamel hus så sjekk om det finnes noen rare gamle bokser på linja mellom splitter og inntaket. Er du 100% sikker på at du har splitteren før første uttak på telefonlinja? Lenke til kommentar
Fur1nax Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 det har vært en her fra bravida og sjekket alle gamle tlf ledninger osv. i fra tlf ut taket så har en en nettverkskabel til splittern, fra der går det en til tlf og en til modemet. er det ikke sånn det skal være? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 12:05, skrev Fur1nax:det har vært en her fra bravida og sjekket alle gamle tlf ledninger osv. i fra tlf ut taket så har en en nettverkskabel til splittern, fra der går det en til tlf og en til modemet. er det ikke sånn det skal være? Joda, men hvis du kobler vekk det interne telefon-nettet i huset så vil du jo fort finne ut om dette påvirker stabiliteten. har du bare en telefon tilknyttet? Lenke til kommentar
Fur1nax Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 bare 1 tlf ja. men tror neppe mutter og fatter blir glad vis tlf`n ikke står i.:smile: Den brukes ganske ofte:/ skal ringe telenor etterpå og si at problemet skal være løst "fort" Begynner å bli lei. Har en "fast oppkobling" som detter ned.. ikke artig. min gamle 56k linje var masse mer stabil jo:/ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 12:10, skrev Fur1nax:bare 1 tlf ja. men tror neppe mutter og fatter blir glad vis tlf`n ikke står i.:smile: Men noen timer for feilsøkingen sin skyld burde da gå. Du kan jo også kutte ut splitteren for og kjøre linja rett i modemet, du kan jo ha en dårlig splitter. Og du er 110% sikker på at kabelen mellom splitter og moden er OK? Lenke til kommentar
Fur1nax Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 jeg kan vel sjekke i natt. ser jo om den har vært nede. Jeg kan ikke huske noe som kunne ha skadet den kabelen.ingen ting som kan ødelegge den heller som den er nå så vidt jeg veit. Men jeg har en gammal tlf ut tak. med 3 pinner eller noe. så har jeg en overgang. men det skal vel ikke ha noe å si? bravida mannen/mennene sa ingen ting på det. Men veit du om Telenor har en type adsl modem med innebygd router? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 12:23, skrev Fur1nax:Men veit du om Telenor har en type adsl modem med innebygd router? Nei, de leverer bare modemer til privatmarkedet, men det er jo like greit og skaffe seg router selv. Hvis linja tilstadighet går ned med null DSL-lampe så bør du feilmelde og feilmelde, det kan være kabelfeil mellom huset og sentralen. Du har ikke lagtmerke til om det støyer eller spraker i telefonene eller om det varierer med været? At den er værre i svært fuktig vær? Har du fått utført støymåling mens linja di er nede? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå