Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Teller tilvalgsspråk på VGS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var ikke slik før heller. Jeg har én tellende tyskkarakter etter 2 år med tysk b-språk.

7644043[/snapback]

Hvor mange år mener du med "før"?

Jeg vet at det har kommet en ny reform for 1.klassingene dette året. Selv går jeg på 3. For meg gjelder det følgende: I studieretningsfag skal alle kararkterer på alle trinn påføres. Har for eksempel en elev tysk B-språk eller fransk C-språk , vil karakterene i 1FrC, 2FrC og 3FrC komme på vitnemålet, dersom en tar disse tre årene med fransk.

Utdrag fra "Orientering om valg av fag".

Lenke til kommentar
Hvor mange år mener du med "før"?

Jeg vet at det har kommet en ny reform for 1.klassingene dette året. Selv går jeg på 3. For meg gjelder det følgende: I studieretningsfag skal alle kararkterer på alle trinn påføres. Har for eksempel en elev tysk B-språk eller fransk C-språk , vil karakterene i 1FrC, 2FrC og 3FrC komme på vitnemålet, dersom en tar disse tre årene med fransk.

Utdrag fra "Orientering om valg av fag".

7644161[/snapback]

'Før' som før reformen. For slike som deg altså. 2. fremmedspråk, som det er snakk om her, er ikke et studieretningsfag. Det er obligatorisk over 2 eller 3 år. B-språk er ferdig etter 2 år, og karakteren du får når de to årene er over er tellende. C-språk er (i utgangspunktet) over etter 3 år, og karakteren du får etter de 3 årene er tellende. Studieretningsfag (og alle andre fag utenom 2. fremmedspråk, norsk og gym) varer derimot bare i ett år, og du kan, med visse begrensinger, velge å hoppe av et studieretningsfag uten å gå videre. Du trenger f.eks ikke å gå videre fra 2FY til 3FY. Hadde karakteren du fikk førsteåret i det 2. fremmedspråket ditt vært tellende, hadde du kunnet komme opp i eksamen i det, og det kunne du ikke.

Hvis det du har skrevet er et direkte sitat fra en eller annen bok eller side, skjønner jeg at du kan misforstå (selv om det er godt gjort at du ikke har fått med deg det riktige i løpet av 2,5 år på den vidregående skolen) -- det var litt keikete skrevet. Greia er bare at noen skoler har f.eks fransk C du kan velge som et studieretningsfag, og dermed et 3. fremmedspråk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...