Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Teller tilvalgsspråk på VGS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vent... la oss se om jeg kan få lagt dette puslespillet.

Jeg går første året nå, og har fagene samfunnsfag, geografi, engelsk og naturfag som er de fagene jeg skal kun ha i år, og aldri mer. Jeg går allmenn altså... Også... da får jeg standpunkt i dem, i år? Og så ser jeg på norsk, matte etc. dette er noe jeg skal ha i 3 år, da er det vel det siste året jeg får standpunkt i dem? Da kan jeg bare ta det rolig hele veien opp til 3 året for så å slå opp karakterene til toppen?

Lenke til kommentar
Vent... la oss se om jeg kan få lagt dette puslespillet.

Jeg går første året nå, og har fagene samfunnsfag, geografi, engelsk og naturfag som er de fagene jeg skal kun ha i år, og aldri mer. Jeg går allmenn altså... Også... da får jeg standpunkt i dem, i år? Og så ser jeg på norsk, matte etc. dette er noe jeg skal ha i 3 år, da er det vel det siste året jeg får standpunkt i dem? Da kan jeg bare ta det rolig hele veien opp til 3 året for så å slå opp karakterene til toppen?

7628259[/snapback]

Nesten riktig. I norsk og i gym gjelder ikke karakteren før det 3. året, for disse er obligatoriske fag som du må ha i 3 år. For de andre fagene vil du få stanpunktkarakterer allerede etter dette året. Selv om du kanskje skal fortsette med matte neste år, vi du få 2 separate karakterer: en for i år, en for neste år.

Lenke til kommentar
Alt må være så komplisert... tar dem gjennomsnittskarakteren på mattekarakteren for alle årene da eller? Teller ikke den siste?!

7628328[/snapback]

Nei, karakteren for alle årene skal telle like mye.

Vi tar et lite regnestykke her nå:

En person får 4ere i alle fagene på vgs (f.eks. 10 fag)

Gjennomsnittskarakteren hans blir da 4.

I tillegg vil du i andre året få realfagspoeng hvis du studerer fagene matte, fysikk, biologi eller kjemi. Du får også ekstra poeng hvis du fortsetter med disse fagene over 2 år, altså i 2. og 3. året.

Tar meg som et eksempel. Jeg har gjennomsnittskarakteren 5. I tillegg har jeg hatt fysikk, biologi, matte og kjemi, der jeg også har fortsattet med de tre siste. Jeg vil dermed få karakten 5,95 som jeg da bruker til å søke inn på høgskoler og universiteter.

Realfagspoenge teller altså ganske mye når du først tar mange av realfagene.

Lenke til kommentar

Så jeg er skrudd opp big time nå da? Altså, jeg har gitt mer eller mindre faen i år... så jeg har egentlig BARE dårlige karakterer, så tenkte jeg skulle skjerpe meg nå. Så jeg har egentlig ødelagt litt for snittet mitt? Er det ikke noe webside som forklarer hvordan hele dette fordømte systemet funker?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Du har vårterminen til å rette opp på karakterene dine. Standpunktet skal være utarbeidet på grunnlag av både høst- og vårterminen (nå repeterer jeg noe du sikkert vet allerede) og vårterminen skal bety mest. Sånn sett så er det bare norsk og gymkarakteren du kan drite i år.

Fikk du ikke et eget hefte om karakterer i begynnelsen av skoleåret?

Lenke til kommentar

Jeg kan repetere litt av det her:

Man kan forbedre karakterene sine, men dette må du snakke med din skoles studieinspektør.

Poengberegning:

1. Karakterpoeng. Alle karakterer teller like mye. I matematikk, naturfag, geografi og engelsk blir karakteren fra grunnkurset alltid med på vitnemålet. Summen av karakterene deles på antall fag (gjennomsnittet).

2. Fordypningspoeng. Gis for fag som en tar over to år (2. og 3. året) Ekstra poeng for hvert av realfagene.

3. Tilleggspoeng. 0,2 poeng for en som har fylt 20 år.

Fullført siviltjeneste gis 0,3 poeng.

I dag er de fleste studier åpne. Dvs. at kravet er kun studiekompetanse, mens noen studier har egne poengberegninger og krav til enkelte fag.

Lenke til kommentar

Nei, ikke noe hefte om karakterer nei.

Engelsk læreren min sa det at karakterene for i år sa hun, teller ikke noe med karakteren du får neste år. Da må du skjerpe deg sa hun. Så spurte jeg hun... hvis får 2 i år.. og får 6 neste... får jeg da 6 standpunkt: ja, sa hun.

Jeg er veldig usikker se, så jeg spør mye her nå. Men det er for å være 1000% sikker.

Takk! :)

Endret av Beethoven
Lenke til kommentar

Alt (bortsett fra gym og norsk) blir ført for hvert år. Har du matte i tre år vil du få en karakter for første, en for andre og en for tredje året.

Eks.

(første år) 1MX 4

(andre år) 2MX 3

(Tredje år) 3MX 5

Alle disse vil telle som eget fag på vitnemålet du søker deg til universitet/høyskole med :)

Lenke til kommentar
Nei, ikke noe hefte om karakterer nei.

Engelsk læreren min sa det at karakterene for i år sa hun, teller ikke noe med karakteren du får neste år. Da må du skjerpe deg sa hun. Så spurte jeg hun... hvis får 2 i år.. og får 6 neste... får jeg da 6 standpunkt: ja, sa hun.

Jeg er veldig usikker se, så jeg spør mye her nå. Men det er for å være 1000% sikker.

Takk! :)

7628585[/snapback]

Ja, det er mye fram og tilbake. Opplevde den samme forvirringen da jeg gikk i 1. Alle lærerne sa ulike ting. Det var ikke før i begynnelsen av 2. klasse at studieinspektøren kom og forklarte selve systemet. Hva hjelper det når man allerede har ødelagt for seg selv på grunn av for lite informasjon i 1. klasse? Men poengberegningen forandres fra år til år, så kanskje er det engelsk læreren din som har rett likevel? Du må likevel ikke stole blindt på det lærerne sier, det er rådgiverne/inspektørene som vet best om karakterbegregning. Spansk læreren gav min klasse feil informasjon, halve klassen dreit i karakteren den 1. året før de skjønte at den betydde noe i 2. De droppa ut og valgte bedriftsøkonomi hele gjengen.

Lenke til kommentar

Juicy tar feil. Du vil bare få en spanskkarakter på vitnemålet, og det er den du får etter 2 år med b-språk, eller 3 år med c-språk (vet ikke om man kan ha 2 år med c-språk med den nye reformen).

Hvis du har b-språk og velger fordypning av språket i VKII/VG3 vil du derimot få 2 karakterer. Men det er selvsagt veldig få som velger noe slikt.

Så spansk-, gym- og norskkarakteren du får i år, vil med andre ord ikke være tellende. Matte er, så vidt jeg vet, blitt obligatorisk i 2. også med den nye ordningen, men jeg regner med at den blir tellende for deg i år.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...