Gå til innhold

sRGB kontra Adobe RGB


Anbefalte innlegg

Har bestandig benyttet sRGB, men i boken "The Photoshop CS2 book" ble denne beskrevet som "stupidRGB". En oppskrift på konfigurering av CS2 og printer for å bruke Adobe RGB har jeg fulgt, men resultatet på skriveren (IP6700D) ble skuffende. Noen gode tips?

Endret av huli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok ikke så mye med fargerommet å gjøre, men oppsettet på PS kontra skriver.

 

At AdobeRGB gir kjedeligere farger, er en sannhet med modifikasjoner. Dette gjelder ved visning på skjerm. Der bør bildene være i sRGB da nettlesere ikke har støtte for fargestyring og de fleste skjermer ikke viser noe større fargerom enn sRGB.

 

Så spørsmålet ble litt "feil". Feilen ligger nok heller i fargestyring av skriveren. Her er det en del feller å gå i, ihvertfall hvis du under "print with preview" i PS bruker "let Photoshop determine color" Dette gir det beste resultatet, men du må være helt sikker på at all fargestyring er slått av i printer. Høres nemlig ut som om du har dobbel fargestyring.

 

En "lettere" måte er å bruke "let printer determine color" og så gå på print-properties og legge inn papir-type etc som du trenger der. Kanskje prøve denne først?

 

Her er en side som beskriver de 2 måtene ganske greit.

Lenke til kommentar

For de aller fleste av oss glade amatører gjelder det å få fine utskrifter av bildene våre. Gode, "glade" farger, og litt kraftig kontrast gjør seg ofte best for albumbilder. sRGB gjør dette vanligvis lettest.

 

Dersom bildene skal trykkes i bøker eller publikasjoner kan AdobeRGB være et bra forstadium ved senere bruk av CMYK og lagring i TIF filer før disse går til trykking.

 

Mange vil oppleve sistnevnte alternativ som unødvendig tungvint og til og med visuelt ganske tamt eller kjedelig.

 

Man kan gjøre som man vil, men oftest får man de beste resultatene som amatør ved å bruke sRGB helt uavhengig om man skyter i RAW, JPEG eller TIF.

De fleste fotoskrivere til amatør bruk er gjerne dessuten satt opp i sRGB.

Det viktigste når man jobber med farger, toneomfang og kontrast er å ha en god skjerm som bør være kalibrert med ikke alt for lange mellomrom og ikke fargerommet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...