Gå til innhold

Nytt minne, dårlig overklokk.

Anbefalte innlegg

Jeg har en opteron 165 som jeg har kjørt en måneds tid på 2790mhz på mitt asus a8n-e hovedkort uten noen problemer. Til jul fikk jeg ett sett med 2GB kingston hyperx (2-3-2-6-1).

Det som er problemet er at med det nye minnet så nekter hovedkortet å boote opp med høyere buss en 280mhz, før klarte det 310mhz. Før hadde jeg 2x512mb twinmos 2.5cas ram. Alle innstillinger i bios er akkurat det samme som før (har også prøvet å resette bios flere ganger):

HT link: x3

Cpu volt: 1.4

Ram: 266mhz

Jeg forstår ikke hva som kan være galt. Noen som har noen tips?

Endret av Mr_Byte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett minnedivideren veldig lav slik at minnet ikke kan være en hindring.

Det er jo slik at enkelte hovedkort bare ikke liker minnet som er installert. Det har jeg erfart flere ganger.

Nå kjenner ikke jeg din BIOS men på mitt gamle DFI Expert kort måtte jeg stille inn noe som heter "Async et eller anna" til 7ns. Da kunne jeg klokke videre med mine mushkin brikker. Prøv å sett command rate til 2T også.

Lenke til kommentar
Sett minnedivideren veldig lav slik at minnet ikke kan være en hindring.

Det er jo slik at enkelte hovedkort bare ikke liker minnet som er installert. Det har jeg erfart flere ganger.

Nå kjenner ikke jeg din BIOS men på mitt gamle DFI Expert kort måtte jeg stille inn noe som heter "Async et eller anna" til 7ns. Da kunne jeg klokke videre med mine mushkin brikker. Prøv å sett command rate til 2T også.

7665384[/snapback]

Jeg har prøvd å sette minnedivideren til bunns og med 2T uten at jeg kom over 280mhz på hovedkortet..Hadde en litt eldre bios på hovedkortet, men har nå oppdatert til den nyeste uten at det hjalp. Da må det vel være hovedkortet som ikke er så glad i det nye minnet...

Hadde tenkt å kjøpe meg et DFI hovedkort før jeg fikk det nye minnet for å klokke prossesoren høyere. Trur jeg skal gjøre dette og satse på at det funker skikkelig med minnet mitt..

Endret av Mr_Byte
Lenke til kommentar
Ja jeg og har samme problemet! :s

Kjøpte 1GB ram (kingston pc5300 667mhz) men den kjører på 333:/

hva skal jeg gjøre?

7664932[/snapback]

Du behøver ikke gjøre noe. Det at minnet blir rapportert som 333 MHz er riktig. Hvis det er f.eks CPUZ du måler med, rapporterer det den reelle hastigheten. Altså ikke DDR-hastigheten som er 667. (333x2).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Jeg har en opteron 165 som jeg har kjørt en måneds tid på 2790mhz på mitt asus a8n-e hovedkort uten noen problemer. Til jul fikk jeg ett sett med 2GB kingston hyperx (2-3-2-6-1).

Det som er problemet er at med det nye minnet så nekter hovedkortet å boote opp med høyere buss en 280mhz, før klarte det 310mhz. Før hadde jeg 2x512mb twinmos 2.5cas ram. Alle innstillinger i bios er akkurat det samme som før (har også prøvet å resette bios flere ganger):

7627718[/snapback]

Har du satt timingsene til 2-3-2-6-1 til å begynne med? Disse må du sette *manuelt!*

Lenke til kommentar

7627718[/snapback]

Har du satt timingsene til 2-3-2-6-1 til å begynne med? Disse må du sette *manuelt!*

7695371[/snapback]

Ja jeg kjører nå cpu på 2325mhz og minnet på 422mhz ddr 2-3-2-6-1 til daglig uten problemer(258mhz buss og 333minne divider). Nytter ikke å kommer over 280mhz busshastighet uansett hva jeg gjør :hmm: Noen som ikke trur et nytt DFI hovedkort vil hjelpe?

Lenke til kommentar

Det kan godt hende det. Hadde jo DFI selv og var veldig fornøyd. Har testet Geil value og ultra ram, Mushkin og kingston brikker på det hk jeg hadde.

Jeg overklokket ikke noe særlig da jeg hadde kingston brikkene i da..

Men du har prøvd å sette inn de gamle brikkene for å se om du klarer det du klarte før?

Lenke til kommentar
Det kan godt hende det. Hadde jo DFI selv og var veldig fornøyd. Har testet Geil value og ultra ram, Mushkin og kingston brikker på det hk jeg hadde.

Men du har prøvd å sette inn de gamle brikkene for å se om du klarer det du klarte før?

7696947[/snapback]

Skal teste det i løpet av dagen :)

Endret av Mr_Byte
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

7696947[/snapback]

Skal teste det i løpet av dagen :)

7696961[/snapback]

Har nå testet med de gamle brikkene og hovedkortets htt kan klokkes rett til 310mhz...med de nye minnebrikkene er det full stopp på 280mhz uansett. Bestillte et DFI Lanparty UT NF4 SLI-DR Expert idag :thumbup: Dette skal nok få fart på sakene.

Endret av Mr_Byte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...