Gå til innhold

Parabol og HTPC med dvb-s kort

Anbefalte innlegg

Holder på å skal bygge meg en htpc og tenkte jeg skulle kutte ut paraboltunerne mine. Å forstår da at jeg må ha DVB-S (s2) hva skal jeg velge. Forstår det at s2 er ganske nytt men det er framtiden med HD osv, Bør man da gå for s2 med en gang eller bør man vente litt og heller gå for et litt rimligere s1 kort.

Jeg må også ha mulighet for både canal digital og viasat og jeg gidder ikke å skifte kort hele tiden. Hva må jeg ha av utstyr for å få til dette. Jeg tenker på kortlesere og cam moduler å sånne ting. (trenger jeg 2ci og 2 cam moduler?)

Eller må jeg kanskje ha 2 dvb-s kort også??

Trenger noen svar på dette før jeg går til innkjøp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder på å skal bygge meg en htpc og tenkte jeg skulle kutte ut paraboltunerne mine. Å forstår da at jeg må ha DVB-S (s2) hva skal jeg velge. Forstår det at s2 er ganske nytt men det er framtiden med HD osv, Bør man da gå for s2 med en gang eller bør man vente litt og heller gå for et litt rimligere s1 kort.

Jeg må også ha mulighet for både canal digital og viasat og jeg gidder ikke å skifte kort hele tiden. Hva må jeg ha av utstyr for å få til dette. Jeg tenker på kortlesere og cam moduler å sånne ting. (trenger jeg 2ci og 2 cam moduler?)

7627526[/snapback]

Viasat støtter ikke noe annet enn sine egne dekodere, dvs ikke CI og CAM.

Så det får du ikke til hvis jeg ikke tar helt feil.

Canal Digital kan du få til å fungere med et DVB-S kort med CI interface og CAM.

Det kreves dog at du har et litt eldre abonnement (smartkort), dvs at pairing ikke er slått på, søk i dette forumet eller på Canal Digital og du ser hvordan du finner ut om du har pairing kort eller ikke.

Så du trenger eventuelt ikke mer enn ett DVB-S kort og en Conax CAM.

For å ta imot Viasat kan du bruke et analogt kort, f.eks. Hauppauge PVR-150 som du kobler til s-video fra Viasat tuneren.

DVB-S2 tror jeg ikke du har bruk for, hverken CD eller Viasat sender med DVB-S2 (kanskje på HD sendingene?). Vanlige SD sendinger kommer sannsynligvis ikke til å gå over til DVB-S2 i overskuelig fremtid da det ville bety at alle gamle dekoder måtte skiftes ut, tror det blir en liten stund til at det skjer.

For HD blir det en annen sak da en uansett må ha ny dekoder for å ta imot HD sendinger, på den annen side er det vel ikke umulig at de vil sørge for å skifte til pairing av smartkort og dekoder i forbindelse med overgang til HD og da kan du uansett ikke bruke et DVB-S2 kort. Så jeg tror ikke jeg hadde giddet å bry meg med S2.

Lenke til kommentar

Det er ingen problem med viasat og canal+.

Meld deg inn som medlemm på Nordic Pirat Forum og ta en titt på DVB forum

h**p://4738.rapidforum.com/

DVB-S kort på Komplett som har alt du trenger h**p://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122098

Skal du bruke abbomangs kort bruker du en Phonex leser/skriver som er seriell,og det er ingen problemer med viasat.

hilsen

alfal :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er ingen problem med viasat og canal+.

Meld deg inn som medlemm på Nordic Pirat Forum og ta en titt på DVB forum

h**p://4738.rapidforum.com/

DVB-S kort på Komplett som har alt du trenger  h**p://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122098

Skal du bruke abbomangs kort bruker du en Phonex leser/skriver som er seriell,og det er ingen problemer med viasat.

hilsen

alfal :thumbup:

7644418[/snapback]

Du har ikke noe litt mer konkret info å komme med vel? (var ikke mye konkret å finne om dette på linken du postet)?

Ser at noen snakker om progDVB, Sammyspider, yankse og phoenix.

Er dette programmene en skal bruke?

Dette betyr vel at vanlig mediasenter SW som f.eks. MCE, Mediaportal eller MythTV er utelukket? Eller?

Trenger en alt sammen, hva gjør de forskjellige programmene?

Har du noen tips til hvordan en finner ut noe om hvordan en eventuelt setter opp dette?

Var ikke akkurat mulig å finne noen guide. Så det var en del postinger der folk etterlyste akkurat det på NPF, men ingen svar var å se.

Hvor får en eventuelt tak i disse programmene? (Phoenix er vel kanskje en kortleser som en må kjøpe, men hva med Sammyspider og yankse?)

Hvor får en kjøpt en sånn "Phonex leser/skriver"?

Lenke til kommentar

Her har du noe som jeg har kopiert fra NPF

Hvordan sette opp Progdvb for mottak av kanaler i 5 enkle steg!

Er selv relativt ny på området og forstår at dette programmet er mye brukt. Har tatt infoen fra fra en engelsk "hjelp-fil" og skrevet den om på norsk. Den hjalp meg og håper den vil hjelpe andre.

Steg1

Søk på nettet først..Du trenger å vite hvordan ting funker og OM de kan funke. F.eks hvilke satelitter du vil se og hvilken kryptering som blir brukt.Denne infoen kan fåes på http//www.lyngsat.com

Steg 2.

Last ned de essentielle filene. De du i utgangspunktet trenger er:

-Progdvb…Lastes ned fra http//www.progdvb.com (Pass på at du laster ned full install og ikke bare .exe filen)

-Yankse…..Lastes ned fra http//yankse.dvbnetwork.com

-En oppdatert Softcam.key fil…Kan nedlastes ellerredigeres av deg selv. Let etter filen på http//www.multidec.host.sk

-Det kan være lurt og laste ned den nyeste transponder.ini filen fra http//joshyfun.cjb.net (Det er ikke sikkert dette er nødvendig. Prøv og scan med de default transponder som kommer med ProgDVB orginalt. Hvis du vet at noen filer mangler- last ned en nyere fil.

Step3

Installer filene .Først,kjør Progdvb.exe..Dette vil installere Progdvb til C:\progdvb\

Deretter vil du få muligheten å velge hvilket DVB kort du har. Deretter hvilke moduler du vil installere. Ikke bry deg mye om dette nå. Bare la det være slik det er.

Det neste du gjør er å zippe Yankse til progdvb mappen. Yankse vil da havne i en egen mappe (Yankse-1-09 01-TT) inne i progdvb mappen.

Du vil legge merke til at det er 2 dll filer, en kalt Yankse.dll og den andre er kalt Yankse_w98.dll.

DU TRENGER BARE OG BRUKE EN AV DE, avhengig av hvilket operativsystem du bruker:

For XP bruk Yankse.dll

For 98 eller ME bruk Yankse_w98.dll

Slett deretter den av de to filene du IKKE bruker.

Kopier den du trenger direkte til progDVB mappen

Til slutt unzipper du softcam filen direkte til Progdvb mappen.

Steg 4….

Gjøre klart til kanalsøking!

Kjør Progdvb og hvis alt stemmer får du ingen feilmeldinger.

Hvis kortet ditt "kjører"vil du kunne se signal statusen nederst i vinduet. Signalet vil sannsynligvis være på null eller veldig lavt.

Velg Settings>DiSEqC fra menyen på toppen..nå vil det komme opp et vindu hvor det står DVB Card med en grønn ball under.

Dobbelklikk på den grønne ballen og at nytt vindu vil komme opp.

Velg fra satelittlisten hvilen satelitt du vil scanne. Når du har valgt satelitt, klikk OK og deretter OK engang til.

Gå deretter til Channel list>Channel search og klikk på den aktuelle satelitten. Nå skal kanalsøket begynne!

This should now start scanning

Steg 5

Sett deg ned og se på TV

Ok Det var det, grovt sett.

Husk at det er utrolig mye mer du kan gjøre med dette programmet. Denne guiden skal bare hjelpe deg med og få bilde......

Håper dere mer rutinerte kan peke på ting som kan\bør rettes på i dette innlegget.

Edit 4.mars 2004

Link til oppsett av MyTheatre:

http://www.dvbwholesale.com/My_Theater_english_help.html

Link til oppsett av ProgDVB:

http://www.dvbnews.com/software/progdvb_manual_english.html

Håper denne hjelper

Noen koet har støtte for MCE og noen har det ikke men du kan bruke plugin for og få det til å fungere.

Mener noen av Hauppauge kortene støtter MCE

Et kort å anbefale viss du ikke skal ha mere enn 4 hoder er SkyStar2 (SS2) siden det finnes et bra utvalg av pirat soft til dette korte http://www.scorpionsat.org/index.php

Phonex leser! hm... greier du ikke å finne en slik fortjener du ikke gratis kanaler.

Kansje du kommer så langt at du får til CardShearing (CS)

hilsen

alfal

Lenke til kommentar
Her har du noe som jeg har kopiert fra NPF

Kansje du kommer så langt at du får til CardShearing (CS)

hilsen

alfal

7656990[/snapback]

Åpenbart en steingammel oppskrift.

Linker som ikke fungerer, og Softcam er det vel en stund siden at kunne brukes. Ikke det at jeg vil ha det heller, pirat løsninger gidder jeg ikke å drive med.

"

Oppskriften" nevner ikke noe om hva Phoenix leseren har med det hele å gjøre. Virker til å skulle være en oppskrift på hvordan en skal se tv uten å ha abonnement.

Phonex leser! hm... greier du ikke å finne en slik fortjener du ikke gratis kanaler.

Nei, jeg har da heller ikke bedt om å få gratis kanaler. Jeg vil bare ha kanaler jeg betaler for på PC'en min.

Trodde at Phoenix kort leseren skulle brukes til å lese mitt vanlige smartkort som jeg betaler abonnement for?

Lenke til kommentar

Oppskriften den er grei den sjøl om det er noen linker som ikke virker.

Phonex leserene kan du bruke til orginalkort.og det finnes nettbutikker på NPF som selger dei.

Viss du ikke vil ha gratiskanaler er vel ikke softcam ikke så viktig,heller en ok emu til å emulere orginalkortene dine.

Er det noe du ikke finner eller lurer på så finnes alt du trenger på Google.

hilsen

alfal

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Viasat støtter ikke noe annet enn sine egne dekodere, dvs ikke CI og CAM.

Så det får du ikke til hvis jeg ikke tar helt feil.

Canal Digital kan du få til å fungere med et DVB-S kort med CI interface og CAM.

Det kreves dog at du har et litt eldre abonnement (smartkort), dvs at pairing ikke er slått på, søk i dette forumet eller på Canal Digital og du ser hvordan du finner ut om du har pairing kort eller ikke.

Så du trenger eventuelt ikke mer enn ett DVB-S kort og en Conax CAM.

For å ta imot Viasat kan du bruke et analogt kort, f.eks. Hauppauge PVR-150 som du kobler til s-video fra Viasat tuneren.

DVB-S2 tror jeg ikke du har bruk for, hverken CD eller Viasat sender med DVB-S2 (kanskje på HD sendingene?). Vanlige SD sendinger kommer sannsynligvis ikke til å gå over til DVB-S2 i overskuelig fremtid da det ville bety at alle gamle dekoder måtte skiftes ut, tror det blir en liten stund til at det skjer.

For HD blir det en annen sak da en uansett må ha ny dekoder for å ta imot HD sendinger, på den annen side er det vel ikke umulig at de vil sørge for å skifte til pairing av smartkort og dekoder i forbindelse med overgang til HD og da kan du uansett ikke bruke et DVB-S2 kort. Så jeg tror ikke jeg hadde giddet å bry meg med S2.

Hvordan er det med nytt Canal Digital kort?

Hva må til for at det skal fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...