Gå til innhold

Strømpluggproblemer på Bærbar PC.

Anbefalte innlegg

Okei, i ettermiddag sluttet den bærbare PCen jeg har (En HP Pavilion hvis det har noe å si) å ta imot strøm ifra ladderen.

Jeg har sterke mistanker om hvorfor, ettersom det er en liten historie bak.

Tidligere i jula klarte jeg å plassere PCen min på et skeivt underlag i en stol (skulle sette den ifra meg), etter bruk. Strømtilførselen stod koblet inn i PCen, og PCen skled ned fra stolen (10-20 cm. høyde), og ned i bakken. Den fikk seg et lite smell, og det var strømkontakten til PCen (med strømtilførselen tilkoblet), som traff bakken. Dette resulterte til at selve pluggen på strømtilførselen ble skeiv. Dette oppdaget jeg da jeg skulle bruke PCen, og bøyde pluggen tilbake i rett vinkel. Det jeg da oppdaget, var at pluggen ikke fikk ordentlig kontakt inn i hullet på PCen, og fra tid til annen, måtte jeg justere hvordan pluggen stod, hvis ikke forsvant strømtilførselen. Dette levde jeg med i to-tre uker, brukte PC en god del daglig. Så, i dag, skjedde det som skjer ganske ofte siden pluggen ikke står ordentlig i; jeg mister strømmen på PCen, og må justere pluggen slik at den kom tilbake.

Jeg merket plutselig at strømmen ikke kom tilbake på PCen, og jeg lurte på hvorfor. Tok ut pluggen, og la merke til at den var UTROLIG varm, svidde meg på sekundet. Aldri lagt merke til at pluggen hadde blitt så varm før, og i tillegg hadde gummien rundt pluggen blitt veldig, veldig myk. Jeg lot pluggen avkjøle seg, satte den inn i PCen, men fikk, og får, ingen strøm.

Hva har skjedd, hvor ille er skadene, og hvordan kan jeg reparere dette? :cry:

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

varmen og den myke gummien tyder på omtrent ingenting annet enn kortslutning. For din egen sikkerhet anbefales det å ikke bruke pc/strømadapter før det er blitt reparert.

Problemet ditt KAN være at hovedkortet har tatt skade av kortslutningen, i så fall må dette byttes (kan være dyrt og kanskje ikke verdt det om maskina har ett par-tre år eller mer fartstid). Du kunne ha testet dette med en fungerende strømadapter, men denne kan/vil ta skade dersom kortslutningen sitter på hovedkortet/i pc'en.

Ettersom denne feilen kan forårsake brannfare vil jeg anbefale på det sterkeste å få ett profesjonelt verksted til å se på saken - dette er en sånn ting man ikke tar sjanser med, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...