Gå til innhold

Memtest feiler, men butikk mener vare er ok

_Xorcist

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i en lengre periode før jul (ca. 1 måned) problemer med at PCen var ustabil. Den rebootet spontant, både ved load og ved idle. Dette forekom ca. 1 gang per døgn og til slutt fant jeg på å teste RAMen med Memtest86. Jeg har aldri overklokket PCen og RAMen kjører på standard timings (2-3-2-5).

Spesifikasjon på PCen:

Gigabyte K8NXP-SLI

4x512Mb OCZ PC3200 ram (2 stk. dual channel kits)

AMD X2 4600+

Da jeg testet med alle 4 brikkene i oppstod det i følge Memtest feil, men de oppsto ikke på hvert eneste pass. Ca. halvparten av passene feilet.

Jeg fortsatte med å teste brikkene hver for seg i DIMM1 men klarte da ikke å reprodusere noen feil.

Deretter testet jeg det paret som sto i DIMM1 og DIMM2 og jeg fikk feil. Jeg flyttet brikkene til DIMM3 og DIMM4 og fikk fortsatt feil:

post-38411-1167759480_thumb.jpg

post-38411-1167759574_thumb.jpg

Jeg testet så paret som i utgangspunktet hadde stått i DIMM3 og DIMM4 både i DIMM1/DIMM2 og DIMM3/DIMM4. Dette ga ingen feil.

Jeg sendte da det paret jeg hadde funnet feil på til butikken for retur (OCZ har livstidsgaranti). Dette var like før jul så det har naturlig nok gått ca. 2 uker siden jeg sendte inn minnebrikkene. I den perioden har jeg kjørt de to brikkene jeg ikke sendte inn på DIMM1/DIMM2 og har ikke hatt en eneste reboot.

Jeg ble derfor litt overrasket da jeg fikk beskjed fra butikken i dag at de hadde testet minnebrikkene, ikke funnet noen feil og at de var sendt i retur til meg. Jeg har bedt butikken om dokumentasjon på hvordan og hva de har testet, men tenkte jeg kunne høre om noen har erfaring med tilsvarende problem. Hva kan være feilen dersom minnebrikkene faktisk er i orden slik som butikken hevder. PCen ble tross alt stabil med en gang jeg tok ut nevnte minnebrikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du kör på auto volt, prova att höj volt till minne med +.2 och se. Annars kan fel i test 7 innebära cas. Prova med cas 2.5. Många HK fungerar mycket bättre med 16mhz på minnet med 4 brickor också.

7639213[/snapback]

Jupp, skulle til og foreslå det samme. Selv om det stemmer dårlig med det faktum at systemet har fungert feilfritt i godt over ett år, men det kan likevel være lurt og prøve å justere Voltstyrken litt.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Jeg ville tippet dette var Netshop - har jeg rett?

Jeg har også hatt trøbbel med Netshop og minne jeg mente det var feil på. Har to stk 1024MB OCZ PC2 8000 brikker som jeg ikke fikk over ca 6-700MHz på SPD-timings (5-5-5-15-2). Da jeg fikk dem i retur (etter ca tre uker) hadde ikke Netshop funnet noen feil på dem, men hadde ikke testet dem riktig. De hadde brukt enten slappere timings eller lavere hastighet, men ikke både 1000 MHz og 5-5-5-15-2 samtidig. Jeg betalte imidlertid testegebyret deres, for på pussig vis fungerte brikkene som de skulle da jeg fikk dem i retur, og har gjort det siden.

Det merkelige er at jeg ikke engang oppdaterte BIOS på HK mens brikkene var borte, men jeg mistenker at Netshop byttet brikkene likevel. De jeg fikk i retur lå i original innpakning, mens de jeg sendte fra meg ikke gjorde det. Netshop sier det er samme brikkene, men jeg vet nå ikke jeg...

Lenke til kommentar

@ _Xorcist:

Det virker sannsynlig at en eller flere av brikkene er i ferd med å degraderes, og kanskje er på tur å streike helt. Jeg ville ha overklokket litt, og deretter testet dem hver for seg. Det burde gi et tydeligere bilde av eventuelle forskjeller, for å sile ut den/de svake.

Memtest86 er ikke blant de mest avslørende testene, men passer alikevel greit til ditt formål siden feiltellingen gir en god indikasjon på hvordan brikkene er i forhold til hverandre. Et annet program jeg anbefaler for stabilitetstesting er HCI Memtest, som kjøres fra Windows.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Takk for mange tips!

Jeg har nå fått tilbake brikkene fra butikken. De var testet på samme hastighet og timings som jeg kjører på, samme CPU og chipset. Butikken hadde kjørt gjennom 5 passes i memtest og det var ikke oppstått feil. Jeg føler vel ikke at butikken kunne gjort noe særlig mer.

Jeg tok ut de brikkene som sto i maskinen min, og satte inn de "defekte" brikkene. Det oppstod da ikke feil i løpet av 5 passes, og jeg satte inn 2 brikker til slik at det sto 4 brikker i maskinen. Jeg lot så MemTest kjøre over natten og det var ingen feil på 13 passes.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan ha seg. Like før nyttår byttet jeg riktignok strømforsyning, men jeg kjørte fint på brikkene jeg ikke fant feil på i èn drøy uke før jeg byttet strømforsyning.

Jeg tenkte jeg skulle se an dette til over helga for å se om PCen fortsetter å være stabil med alle 4 brikkene installert.

@Aetius

Ja, dette er NetShop og jeg har altså da samme erfaring som deg, at brikkene fungerer etter å ha vært der selv om det var feil på de da jeg sendte de fra meg. Jeg fikk også original forpakning på brikkene jeg fikk i retur, men det var forpakningen fra et sett med DDR2-minne så jeg tror ikke at de faktisk har byttet brikkene.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter testing over lengre tid mistenker jeg allikevel at det er hovedkort og 4 brikker som er problemet her. PCen har de siste tre ukene vært stabil så lenge jeg kjører med kun 2 brikker, men når jeg prøver å kjøre med alle 4 går det ikke så mange timene før de første problemene dukker opp. Jeg har forsøkt med lavere hastighet, høyere timings og høyere spenning uten at det har hjulpet.

Jeg har bestilt et sett med 2x1Gb brikker så jeg får 2Gb igjen, så får jeg håpe at det hjelper :)

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...