Gå til innhold

AMD Opteron som desktop - Hvilken PSU kan jeg ha?

Anbefalte innlegg

Har fått tak i ett nytt Asus K8N-DL hovedkort. Dette virker for meg som ett ganske rått kort med støtte for 2 x AMD Socket 940 (Opteron), PCI-X 1x og 16x. Rundt regnet en halv milliard S-ATA kanaler, onboard surround lyd, gigabit ethernet og 6 RAM-slotter.

Jeg har dog. ikke bestemt meg om dette er hovedkortet jeg vil gå for i min første nye desktop-maskin på over 3 år.

Eventuell konfigurasjon vil bli noe slikt:

1 x Asus K8N-DL hovedkort (dette har jeg)

2 x Opteron 242 (1,66 GHz) CPU (dette har jeg)

6 x 512MB TwinX XMS 3200LL ECC/REG 400MHz (dette har jeg)

Trenger hjelp med:

1 x "Tøft" PCI-X 16x skjermkort til 1000-1500,-

1 x PSU, jeg har en Hiper SF-470TS (470W) - Må være E-ATX, støtte for tøft skjermkort og S-ATA disker. Max 5-600,-

1 x Kabinett - Trenger forslag... må ha plass til E-ATX hovedkort og en del disker. Max 1000,-

4 x Harddisker på 2-300GB, som ikke etter "3-4 dager".

Støy er som vanlig en faktor, den skal stå på hjemmekontoret.

Endret av loxus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som kabinett: Cooler Master CM Stacker

Det støtter E-ATX og har plass til mange harddisker. ligger nesten 200kr over ditt budsjett, men ut ifra tester og brukererfaringer så er det verd pengene. I tillegg passer det godt inn på et hjemmekontor.

Harddisker :Hitachi Deskstar T7K500 320 GB

Det blir "1280GB" harddiskplass. Lagringsplassen på maskinen blir selvfølgelig mindre siden produsentene selger harddiskene basert på et annet tallsystem enn det maskinen bruker.

Skjermkort: Sapphire Radeon X1950 Pro

Det skal i alle fall være det beste til spilling. Tror forresten ikke at FireGL eller Quoadro-kort i den prisklasse gjør en bedre jobb på noe områder.

Alle skjermkort med stock kjøling lager "støy" ved stor belastning eller dårlig luftet kabinett.

Etter det jeg kan finne ut, så krever ikke E-ATX hovedkort noen spesielle PSUer, de må bare ha en 24-pin kontakt.

MIST 500W er nok det suverent beste valget, selv om den koster 900kr, men i din prisklasse så kanskje dette: Hiper HPU-4M580

Kanskje en noe lav 12V, med tanke på at du skal ha to prosessorer...

I så fall kan denne være bedre: Chieftec 500 Watt selv om den har litt lavere 3,3V og 5V. Men det skal være nok til å drive det du har tenkt å sette sammen.

Støy kan jeg ikke si noe om, men jeg antar at det er innen rimelighetens grenser for begge de to sistnevnte. MIST PSUen skal vist være så godt som lydløs.

Lenke til kommentar

Hovedkortet krever en sånn 8-pins sak i tillegg til den vanlige 24-pins kontakten. Det er en 8-pins sak som refereres til som "K8-ready" på den HIPER PSU'en jeg har nå. Bare synd den ikke har kontakt for skjermkort.

X1950 blir kanskje noe overkill? Hmm.. Kabinettet så sweet ut, men MAXI? :| Blir ikke det stor og plasskrevende...

Jeg vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på prossessorne, finnes det folk uti verden som kjører dual server CPU'er på desktop PC liksom? Og bør jeg kanskje få tak i WinXP 64-bit eller evt. Vista for å dra nytte av alt fjaset?

Lenke til kommentar
Og helt ærlig... Hitatchi harddisker, er de dugans? Sist jeg var inne i markedet døde IBM (nå Hitatchi) diskene som fluer. Det samme gjaldt samsung og western digital. Hva med Maxtor og Seagate?

7630397[/snapback]

Har selv 3 seagate disker, både SATA og vanlig. Funker knall, de er rundt 1-2 å gamle.

Lenke til kommentar
Og helt ærlig... Hitatchi harddisker, er de dugans? Sist jeg var inne i markedet døde IBM (nå Hitatchi) diskene som fluer. Det samme gjaldt samsung og western digital. Hva med Maxtor og Seagate?

7630397[/snapback]

maxtor er hva jeg har hørt de dødeligste og wd de udødelige, nå nevnte du alle de gode som dårlige og dårlige som gode?

wd disker blir muligens 20 grader varmere, samsung og fujitsu har fått noe best i test greier, seagate har jeg hørt lite om.

Bare ha vifte foran diskene så holder de lenge.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Har fått tak i ett nytt Asus K8N-DL hovedkort. Dette virker for meg som ett ganske rått kort med støtte for 2 x AMD Socket 940 (Opteron), PCI-X 1x og 16x. Rundt regnet en halv milliard S-ATA kanaler, onboard surround lyd, gigabit ethernet og 6 RAM-slotter.

Du har PCIe spor ikke PCI-X

Trenger hjelp med:

1 x "Tøft" PCI-X 16x skjermkort til 1000-1500,-

1 x PSU, jeg har en Hiper SF-470TS (470W) - Må være E-ATX.

7627336[/snapback]

1. ATi Radeon X1950 Pro burde vel passe fint inn her?

2. PSU'en skal i utgangspunktet ha en EPS connector. Noen hovedkort støtter at du kun plugger i P4 connectoren, da denne passer oppi 4 av de 8 hullene, mens noen hovedkort nekter å starte hvis det ikke er koblet til en EPS connector.

Lenke til kommentar

Sapphire X1950Pro vant en test i HjemmePC nå (januar 07) på støy - ingen av kandidatene (7? kort under 2000,-) som laget mer :thumbdown:

HIS bruker en svært stillegående kjøler på sine X1650 / 1950 kort (IceQ), vifta er temp. regulert, kjøleblokkene for chip og minne (IceQ3 på X1950) er separate og kjølelufta blir sendt ut av bakplata på kabinettet (begge løsningene) :thumbup:

Slo til på X1950Pro kortet fra HIS for 3 uker siden, går stille og kaldt, max temp. så langt på 66 grader på GPU etter en time spilling...

Her er info på X1650 kortet

Segate Barracuda 10 diskene kom inn som årets produkt på "disksida" hos PCWorld 2006, oppdaterte til en slik, er stille og kald i min kjøler (modifisert til 7V til viftene) max. temp. en varm dag ("rikelig med T-skjorte temperatur inne" 24/25 grader?) blei 33 grader på disken.

Lenke til kommentar

Jeg har en IBM DeskStar disk i en IBM PC som ble kjøpt for rundt ti år siden. Bortsett fra en konstant piping så er den helt i orden...

Har en av de harddiskene jeg lika til nå, sier meg ganske fornøyd.

Hvis jeg skulle anbefalt en annen, så måtte det blitt en Samsung, men Hitatchien var en del billigere.

WD skal være bra det også, men jeg stoler ikke helt på de :hmm:

ATI skjermkort er etter min erfaring gennerellt veldig varme. Har et X1300PRO i den gamle PCen, og det blir varmere enn det jeg har nå, et 8800GTS!

Kanskje nVIDIA er et bedre alternaltiv? De har mye bedre drivere i hvertfall. Kanskje dette er et alternaltiv?

Kabinettet er 58,4cm dypt, 22,7cm bredt og 53,6cm høyt. Det er bare å finne frem tommestokke og måle.

Til sammenligning er vanlige midi-tower kabinetter ca 5cm mindre dype, 2cm smalere og 5-8cm lavere.

Det er ikke så store dimensjonforskjeller vi snakker om med andre ord.

Begge strømforsyningene jeg linka til har 8-pins kontakt til å koble på hovedkortet.

Har ikke prøvd to fysiske prosessorer, men jeg tror ikke du må bruke Vista eller 64-bit Windows for å utnytte kreftene. det går nok heller på hva programmet du kjører klarer å benytte seg av.

Lenke til kommentar
Jeg har en IBM DeskStar disk i en IBM PC som ble kjøpt for rundt ti år siden. Bortsett fra en konstant piping så er den helt i orden...

Har en av de harddiskene jeg lika til nå, sier meg ganske fornøyd.

Hvis jeg skulle anbefalt en annen, så måtte det blitt en Samsung, men Hitatchien var en del billigere.

WD skal være bra det også, men jeg stoler ikke helt på de :hmm:

IBM hadde en serie innenfor Deskstar serien, 75GXP og 60GXP hvor det var noe helt enormt med harddisker som røk. Hitachi som nå har overtatt harddisk delen til IBM tror jeg ikke har hatt noen sånne serier enda, men dette skjer stort sett med alle en eller annen gang. Harddisk er slik man kjøper på "gut" feeling, jeg kjøper kun Seagate, og ville aldri kjøpt Maxtor(har hatt 2 diskkrasj, begge var Maxtor).

ATI skjermkort er etter min erfaring gennerellt veldig varme. Har et X1300PRO i den gamle PCen, og det blir varmere enn det jeg har nå, et 8800GTS!

Kanskje nVIDIA er et bedre alternaltiv? De har mye bedre drivere i hvertfall. Kanskje dette er et alternaltiv?

Hvem sier nVIDIA har bedre drivere enn ATi? For min egen del, så yter ATi på linje med nVIDIA, altså er ikke driverene problemet. Men kanskje du ikke liker Catalyst programvaren som vanligvis følger med?

Kabinettet er 58,4cm dypt, 22,7cm bredt og 53,6cm høyt. Det er bare å finne frem tommestokke og måle.

Til sammenligning er vanlige midi-tower kabinetter ca 5cm mindre dype, 2cm smalere og 5-8cm lavere.

Det er ikke så store dimensjonforskjeller vi snakker om med andre ord.

Stacker kabinettet er STORT, og selvom de cm du nevner i hver rettning ikke virker som mye, så ser kabinettet absolutt stort ut.

Begge strømforsyningene jeg linka til har 8-pins kontakt til å koble på hovedkortet.

Chieftecen har ihvertfall ikke EPS kontakt, så nei den er ikke kompatibel. Hiperen har heller ikke 8 pins EPS kontakt, så denne er heller ikke støttet. Det kan gå, men i utgangspunktet skal han ha en 8 pins EPS kontakt.

Har ikke prøvd to fysiske prosessorer, men jeg tror ikke du må bruke Vista eller 64-bit Windows for å utnytte kreftene. det går nok heller på hva programmet du kjører klarer å benytte seg av.

7635288[/snapback]

Vanlig Windows XP støtter 2 prosessorer uten problemer, problemet kommer hvis han skal kjøre 2stk Dual Core prosessorer. Da må han over på XP Pro. Forøvrig er det få programmer som gjør god nytte av flere prosessorer da dem ikke sprer lasten utover flere tråder. Men for multitasking er det helt ypperlig. Forøvrig er det OSet som tar seg av denne biten.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

7630397[/snapback]

Hvis harddiskene dauer som fluer, er det nok en dårlig psu eller noe annet ustabilt i datamaskinen. ;)

Lenke til kommentar
Hvis harddiskene dauer som fluer, er det nok en dårlig psu eller noe annet ustabilt i datamaskinen.  ;)

7636879[/snapback]

Nei, IBM hadde en serie som var eksepsjonelt dårlige(60GXP og 75GXP, som nevnt over). Hadde absolutt ingenting med PSU osv å gjøre. Dette var vel ca rundt 2000-2001 hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Da trenger jeg en strømforsyning som både har 8-pins EPS kontakt, og så må jeg vel ha en sånn ekstra kontakt til skjermkortet? Eller bruker det "vanlige 5,25toms" drev-kontakter?

1 x Hovedkort (e-ATX)

2 x Opteron CPU (EPS kontakt på hovedkortet)

6 x 512MB DDR brikker

4 x S-ATA Disker

1 x DVD-RW

1 x Hefitg skjermkort (trenger ekstra strøm vel...?)

Hvilken strømforsyning bør jeg da velge? Jeg har som sagt en Hiper PSU, men den er bare på 470W. Kom gjerne med linker.

Lenke til kommentar

Tagan leverer endel av sine modeller med EPS (8 pin power) her er en på 500W, Tagan oppgir kontinuerlig effekt, peak er et stykke over og peak tid er mange sekund, ikke tidels sekund..

500W er kanskje litt "pinglete" til oppsettet, men de har alltids større modeller (bare åpne lommeboka..) :whistle:

Endret av HAG
Lenke til kommentar
Tagan leverer endel av sine modeller med EPS (8 pin power) her er en på 500W, Tagan oppgir kontinuerlig effekt, peak er et stykke over og peak tid er mange sekund, ikke tidels sekund..

500W er kanskje litt "pinglete" til oppsettet, men de har alltids større modeller (bare åpne lommeboka..) :whistle:

7660422[/snapback]

Jeg er redd valget må falle på denne til 1400,- hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329237

Svinaktig dyrt, når jeg handler kabinett for 1500,- i tillegg... jaja. Godt det ikke kosta meg så mye med hk+cpu+ram :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...