Enceladus Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Er det mulig å føre noe veldig stort og tungt fra jorden, forbi atmosfæren og ut i verdensrommet uten rakettkraft? Om ikke, hva hindrer isåfall oss mennesker i å gjøre dette? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Vel.. Kanon har vært forsøkt tidligere. http://www.phy6.org/stargaze/SGbull.htm[/url] '] It was the great dream of Bull's life to fire cannon projectiles from the earth's surface directly into outer space. Amazingly, Dr. Bull enjoyed considerable success in this endeavor. In 1961, Bull established Project HARP (High Altitude Research Project). HARP was an academic, nonmilitary research program, funded by McGill University in Montreal, where Bull had become a professor in the mechanical engineering department. The US Army's Ballistic Research Lab was a quiet but very useful co-sponsor of HARP; the US Army was especially generous in supplying Bull with obsolete military equipment, including cannon barrels and radar. Lenke til kommentar
Traktormannen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 kan jo alltids ta heisen... http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Men hva er det som hindrer et fly eller en luftballong i å ta av sakte mot atmosfæren og ut i rommet uten komplikasjoner? Er jo ikke som at de vil brenne opp i atmosfæren når de gradevis stiger opp? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Å fly med konvensjonelle flymotorer, være seg jet eller propelldrevne fly vil ikke fungere. Selve flyprosessen innebærer at man benytter seg av luft både til oppdrift og fremdrift så det faller på sin egen urimelighet. Jo høyere opp i atmosfæren man kommer jo mindre luft vil det være og til slutt har ikke vingene løft nok til å bære flyet samtidig med at motorene ikke har noen luft å dytte. Det vil alltid være en ytre grense for hvor langt ut man kommer med fly. Luft eller heliumballong får løftet sitt fra varmluft/gass som er lettere en lufta rundt. Dette gir løft men også her vil man møte på problemet at balongen ikke vil gi løft i vakuum da innholdet i balongen vil bli tyngere en innholdet og tyngdekraften innhenter farkosten. Om vi noengang kommet til å finne opp en motor som ikke er rakettdrevet men samtidig er effektiv i vakuum så kan det jo hende man kommer ut i rommet med fly, men inntil da er rakett, evenmtuelt rakettdrevne farkoster eneste alternativ. Uff det hørtes pesimistisk ut. Når vi i fremtiden finner opp.......... Endret 2. januar 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Å fly med konvensjonelle flymotorer, være seg jet eller propelldrevne fly vil ikke fungere.Selve flyprosessen innebærer at man benytter seg av luft både til oppdrift og fremdrift så det faller på sin egen urimelighet. Jo høyere opp i atmosfæren man kommer jo mindre luft vil det være og til slutt har ikke vingene løft nok til å bære flyet samtidig med at motorene ikke har noen luft å dytte. Det vil alltid være en ytre grense for hvor langt ut man kommer med fly. Luft eller heliumballong får løftet sitt fra varmluft/gass som er lettere en lufta rundt. Dette gir løft men også her vil man møte på problemet at balongen ikke vil gi løft i vakuum da innholdet i balongen vil bli tyngere en innholdet og tyngdekraften innhenter farkosten. Om vi noengang kommet til å finne opp en motor som ikke er rakettdrevet men samtidig er effektiv i vakuum så kan det jo hende man kommer ut i rommet med fly, men inntil da er rakett, evenmtuelt rakettdrevne farkoster eneste alternativ. Uff det hørtes pesimistisk ut. Når vi i fremtiden finner opp.......... 7627848[/snapback] Ok da skjønner jeg Så da må det bli raketter da. Hmm, noe slikt som i denne filmen. http://www.space.com/php/video/player.php?...rgin_galactic01 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Sci-fi-forfatteren Artur C. Clark har foreslått en romheis, og dette har faktisk blitt til et seriøst prosjekt hos NASA som tror dette kan bli virkelighet etter hvert. Prinsippet er relativt enkelt, man slipper ned en kjempesterk streng fra en geostasjonær satelitt/romstasjon. Stålvaiere blir for svakt, men en streng forsterket med nymotens nanorør (mikroskopiske karbon C60-rør) kan faktisk fungere. For å få den geostasjonære satelitten til å forbli i sin bane må man sende en tilsvarende motvektstreng utover i rommet samtidig som man slipper ned heisestrengen til bakken. Når nedoverstrengen er festet i bakken vil det bli enkelt å sende romheisen opp og ned langs strengen med folk og gods. Vel oppe i den geostasjonære romstasjonen kan man sende romfarerne og lasten videre ut i rommet i romfartøy med såkalte ionemotorer. Ionemotorer sender en stråle med lys bakover som gjør at romskipet beveger seg framover. Skyveffekten fra en ionemotor er liten, men det er også energiforbruket. Og i verdensrommet er det jo ingen luftmotstand. Så i stedet for å bruke motoren bare noen få minutter i gangen, sånn man gjør med raketter, kan man bruke ionemotoren i månedsvis av gangen. Ved en Marsferd vil en ionemotor faktisk kunne halvere reisetiden i forhold til rakettdrift ved at man akselerer jevnt og hele tiden fram til midtveis og deretter bruker ionemotoren til nedbremsing igjen. En romsonde med ionemotor er allerede utprøvd, men den ble sendt opp til verdensrommet med en vanlig rakett. For det vil nok ta noen tiår før den første romheisen er en realitet. Lenke til kommentar
blla Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Mener å ha hørt at ionemotorene, vil kunne gjøres mye mer effektive i fremtiden, og at det kansje blir mulig å lette fra bakken Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Ellers har jo det private romfartselskapet som sto bak SpaceShipOne vist verden en alternativ oppskytningmetode. Under første del av "oppskytningen" hang SpaceShipOne under et fly som løftet begge fartøyene omtrent så høyt som fly kan ferdes. Deretter ble SpaceShipOne løsnet fra bæreflyet WhiteKnight og fortsatte mot verdensrommet ved hjelp av egen rakettmotor. På returen landet SpaceShipOne som et glidefly, altså på samme måte som romfergene. Her henger SpaceShipOne under buken på WhiteKnight før takeoff. Endret 7. januar 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Ellers har jo det private romfartselskapet som sto bak SpaceShipOne vist verden en alternativ oppskytningmetode. Under første del av "oppskytningen" hang SpaceShipOne under et fly som løftet begge fartøyene omtrent så høyt som fly kan ferdes. Deretter ble SpaceShipOne løsnet fra bæreflyet WhiteKnight og fortsatte mot verdensrommet ved hjelp av egen rakettmotor. På returen landet SpaceShipOne som et glidefly, altså på samme måte som romfergene. Her henger SpaceShipOne under buken på WhiteKnight før takeoff. 7663018[/snapback] Linken i min forige post viser nettop dette i en stilig konseptvideo. Virgin Galactic som står bak spaceship serien begynner prøveflyging av sitt første komersielle turistskip dette året. Om alt går etter planen kan du og jeg ta en svipptur i rommet i 2008. Sjekk også ut siden til Virgin Galactic mye interssangt der. Også videoer. http://www.virgingalactic.com/ Endret 7. januar 2007 av Gammelsko Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Men fremdeles må det rakettkraft til den siste biten ut av atmosfæren. Samme prinsippet som de brukte på det glade 60 tallet med experimentflyet X15 Endret 7. januar 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Men hva er det som hindrer et fly eller en luftballong i å ta av sakte mot atmosfæren og ut i rommet uten komplikasjoner? Er jo ikke som at de vil brenne opp i atmosfæren når de gradevis stiger opp? 7627754[/snapback] Man trenger også en betydelig hastighet for å unnslippe jordens gravitasjonsfelt, så man kan ikke gradvis stige opp. Foreløpig er rakettmotoren den som virker best. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hadde ballongen kunnet løfte en farkost i totalt vakuum så hadde nok en slik sakte oppstigning vært mulig. Jordens gravitasjonskraft blir jo ikke sterkere jo lengere unna man kommer. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Man kunne kanskje sendt noe ut i kretsløp siden det ikke krever så mye som å unnslippe jordens tyngdekraft, men lenger enn det ville man ikke kommet. Lenke til kommentar
Wildthing Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg ser for meg at en slags utskytningsrampe kan brukes i fremtiden, en rampe drevet av magnetfelt, ikke ulikt dagens utsytnings berg og dalbaner, og tilsvarende som driver maglev togene. Hvis man klarer å levitere ved magnetisme, skulle friksjon kunne reduseres kraftig. Deretter må et magnetisk fremdrifts system utvikles, men usikker på om det er langt unna. Jeg ser for meg at man må finne en løsning på at man ikke har superledere som fungerer i normale temperaturer før noe som dette kan gjennomføres. Wildthing Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Du skal ha en ganske lang rampe for å få dette til å fungere, en ganske fet strømforsyning også. Jeg gjorde noen enkle utregninger på en vertikal rampe. Med omtrent samme akselerasjon som romferga (2-4g?) så ville ikke en 15km høy rampe være nok til å sende noe opp til ISS, du måtte uansett ha en rakettmotor for å fullføre ferden. Derimot ville du kommet deg opp dit atmosfæren begynner å bli behaglig tynn for rakettdrevne farkoster. En skråstilt rampe vil antagelig være bedre enn en vertikal...du er herved oppfordret til å regne på saken. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg ser for meg at magnetdrevet slede kan fungere (men orker ikke regne på saken). Forestiller meg en lang horisontal tunnel for å oppnå stor nok fart, og deretter en rampe på slutten slik at man kommer ut i verdensrommet. Kan tenke meg at selve rampen blir lagt til et fjell for å komme i så tynn luft som mulig før utskyting. Vinkel på utskytingsrampen er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg ser for meg at magnetdrevet slede kan fungere (men orker ikke regne på saken). Forestiller meg en lang horisontal tunnel for å oppnå stor nok fart, og deretter en rampe på slutten slik at man kommer ut i verdensrommet. Kan tenke meg at selve rampen blir lagt til et fjell for å komme i så tynn luft som mulig før utskyting. Vinkel på utskytingsrampen er jeg usikker på. 7742948[/snapback] Bolt fast ett tusen silkebånd på månen, som alle er festet i en ring i jordens atmosfære... gjerne på en skinne som går rundt hele verden og samler opp silkebåndet etter hvert som avstanden til månen minker og øker... Silke... Eller sterkere saker... Lenke til kommentar
EJN Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Rail guns ispedd noe superlederteknologi kunne kanskje vært en løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå