Gå til innhold

Hva en gjennomsnittlig person løfter ...

Anbefalte innlegg

Spørs jo om de er 60-100 eller 1000m løper. På kortdistanse er det en fordel å være kraftig i føttene, men på lengre distanser 1000m+ så er det en fordel å være så lett som mulig.

Jeg er brukte å springe 60 og 100m når jeg var yngre. Jeg har dog ikke tatt verken knebøy eller markløft før jeg ble eldre. Knebøy er nok den øvelsen du vil se det best på. Spesielt hvis det er kortdistanseløpere. Tok mellom 160-170 i maskin for føttene når jeg testa det. (du ligger på rygg og presser, jeg var 16-17) men det er ikke sammenlignbart med knebøy, mye, mye lettere.

7637532[/snapback]

De løper såvidt jeg vet stort sett 400-1500 meter(?)

Personlig er jeg veldig svak i beina og løper best på 5000m +...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

My bad, tenkte meg ikke så veldig om. Anyhow, så var jeg crap på alt over 200. (klart jeg hadde kondis til å springe 5000 ingen problem) men problem 1 : jeg er ikke bygd for å springe langt. (Jeg er kraftig og veier for mye) og 2 : så er jeg ikke lang nok i føttene.

Lenke til kommentar
Følgende tall er gjennomsnittet for personer i 20-årene (dette er amerikansk statistikk, og kan variere en smule fra hva en gjennomsnittlig nordmann klarer):

Gjennomsnittlig høyde: 178–183 cm.

Gjennomsnittlig vekt: 72,8–81,9 kg.

Benkpress: 50% av alle i undersøkelsen løftet 61 kg, og kun 10% løftet 77,5 kg eller mer (vær obs. på at dette er en veldig teknisk øvelse).

Markløft: 50% løftet 95 kg, 10% løftet 110 kg eller mer (vær obs. på at også dette er en veldig teknisk øvelse).

Squat: 50% løftet 85 kg, 10% løftet 115 kg eller mer.

Dermed kan vi konkludere med at fjortisser som skryter av benkpress-rekorden sin lyver ræva av seg. :innocent:

7627118[/snapback]

Nå er det vel ikke tatt i forhold til de som faktisk driver aktivt med styrke trening?

Var på 80 kilo, nå på 75 pga ekstreme menger kampsportorienterte treninger og ræva kosthold:-D og ikke trent styrke de siste 6 månedene,,, så er sikkert gått ned. Men jeg vet bena er sterkere:-)

Anyhows.. benkpress, Når jeg begynnte så var det 44 kilo på maxen :blush: Men det gikk utrolig fort opp når jeg fikk teken på det. Før jeg droppet styrketrening så var jeg oppe på 80 kilo på siste settet. Mye teknikk i denne øvelsen gitt:-D

Markløft, en en øvelse jeg selv synes var utrolig skummel da man er blitt presantert mange skrekkhistorier om ryggskader.... Så løftet veldig forsiktig, ca 60 KG. Var livredd for å ødelegge ryggen. Ble vist skikkelig, og vips så endte jeg etterhvert på på ca 130 kg. Synes dog strake markløsft er litt småskummel enda:-)

Squats\knebøy, her er jo godøøvelsen, slitsom som faen, men enkle å øke i. 130 KG.

Enbeins knebøy\utfall er jo også helt rått, den er rett og slett vond:-D

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...