Christian86 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 En leverandør KAN faktisk begrense angreretten på varer, men da må det opplyses om på forhånd. Og har man ikke mottatt angreskjema, er angrefristen 3 måneder. "Varer som er forseglet av selger Ved kjøp via Internett, postordre eller TV-shop har selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen, selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på forseglingen, hvis ikke, vil du kunne angre innen 14 dager uavhengig av om forseglingen er brutt." http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...ottatt_i_posten 7632388[/snapback] Sant, men harddisker er verken "lyd- eller bildeprodukter" eller datamaskinprogram (med mindre noe var forhåndsinstallert på disken -lite trolig...), så det gjelder ikke her.. 7632461[/snapback] Ser flere andre nettbutikker som opplyser om at enkelte varer ikke kan returneres via angrerett dersom forseglingen er brutt. Om de virkelig har retten på sin side er ikke kjent. Forbrukerkjøp og rettigheter er et vanskelig tema, og det er ikke alltid det som virker logisk som er riktig. Derfor er det også liten vits i å fremsette påstander som er basert i hva man selv mener er rett. 7632656[/snapback] vi har hatt flere slike diskusjoner, hvor det endelige utfallet har vært det samme som mange sier her "at det ikke er lov med slik begrensing". Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Tenkte jeg skulle nevne at jeg la merke til den litt rare formuleringen hos Amentio når det gjelder angreretti forbindelse med en LCD TV jeg skulle kjøpe og sendte dem en mail for å spørre. Fikk akkurat samme svar som de sendte førsteposten og fant meget fort ut at de var helt uaktuelle. Dette siden jeg ikke orket å sloss med et firma som klart er lovstridig. Poenget med angretten ER at den som en forsikring for forbrukeren gjør at bedrifter taper på enkeltsalg. Samtidig fører denne sikkerheten til at flere forbrukere tør å handle og dermed butikken selger mer. Cobos Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hvis vi ser totalt bort ifra det lovmessige her så er det noen faktorer jeg lurer litt på. -Er det rett at en bedrift skal være skadelidende fordi en kunde angrer på et kjøp? Et slikt returnert produkt som i dette tilfellet en harddisk kan ikke selges igjen til ordinær pris. Dvs. at selger blir påført et tap. -Forstår jeg det slik at de aller fleste her inne ville akseptert å motta et "brukt" produkt fra en butikk? Jeg tenker da på returnerte varer. At en harddisk som i dette tilfellet ikke slites fysisk i løpet av en såpass kort periode er en ting, men i denne bransjen kan f.eks. statisk elektrisitet være et tema. Hvem vet hvordan kjøper har behandlet produktet i forhold til dette og feil på produktet kan således oppstå i ettertid. Dersom produktet returneres uten å være brukt/åpnet er saken noe annerledes. Min mening er at angreretten skal være til for at kjøper har en rimelig mulighet til å nettopp angre et kjøp av ymse årsaker. Jeg mener derimot at det slett ikke skal være noen "prøveperiode" for å teste produktet. Dette er bare min mening - lovteksten har jeg latt stå helt utenfor her. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hvis vi ser totalt bort ifra det lovmessige her så er det noen faktorer jeg lurer litt på. -Er det rett at en bedrift skal være skadelidende fordi en kunde angrer på et kjøp? Et slikt returnert produkt som i dette tilfellet en harddisk kan ikke selges igjen til ordinær pris. Dvs. at selger blir påført et tap. Sånn er det rett og slett, hvis man ønsker å drive postordresalg i Norge.. Lenke til kommentar
quack Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 [...]Dette er bare min mening - lovteksten har jeg latt stå helt utenfor her. Din mening er vel i grunn helt uinteressant i denne saken. Jeg returnerte selv et produkt fra Amentio en liten tid tilbake, og da løste det seg faktisk greit til tross for at det hadde gått over to uker og produktet både var montert og testa! Så de er definitivt ikke konsekvente. Lenke til kommentar
Tunken Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 [...]Dette er bare min mening - lovteksten har jeg latt stå helt utenfor her. Din mening er vel i grunn helt uinteressant i denne saken. Akkurat det er jeg fullstendig klar over. Men jeg stilte to spørsmål i mitt innlegg som jeg håper å få andres mening om. Jeg gjentar: -Virker det fornuftig at det er butikken som må lide tap fordi en kunde er litt for kjapp på "bekreft bestilling" knappen..? -Er det sånn at folk bør akseptere å motta et produkt som kanskje har vært "prøvekjørt" og returnert? Hvem vet hvem som har hatt klørne i skjermkortet til kr. 5000,- en mottar... Den kan se helt nytt ut men likeså være "prøvekjørt" av en angrende kunde i 2 uker... Ja, jeg VET at min mening er uinteressant i forhold til lovteksten. Jeg mener likevel at angreretten er flott, men at det ikke bør være noen "prøveperiode". Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 -Er det sånn at folk bør akseptere å motta et produkt som kanskje har vært "prøvekjørt" og returnert? Hvem vet hvem som har hatt klørne i skjermkortet til kr. 5000,- en mottar... Den kan se helt nytt ut men likeså være "prøvekjørt" av en angrende kunde i 2 uker... Skal butikken selge et "angret" produkt, bør den naturligvis opplyse om at det har vært brukt, og kanskje selge det litt rimeligere. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 [...]Dette er bare min mening - lovteksten har jeg latt stå helt utenfor her. Din mening er vel i grunn helt uinteressant i denne saken. Akkurat det er jeg fullstendig klar over. Men jeg stilte to spørsmål i mitt innlegg som jeg håper å få andres mening om. Jeg gjentar: -Virker det fornuftig at det er butikken som må lide tap fordi en kunde er litt for kjapp på "bekreft bestilling" knappen..? -Er det sånn at folk bør akseptere å motta et produkt som kanskje har vært "prøvekjørt" og returnert? Hvem vet hvem som har hatt klørne i skjermkortet til kr. 5000,- en mottar... Den kan se helt nytt ut men likeså være "prøvekjørt" av en angrende kunde i 2 uker... Ja, jeg VET at min mening er uinteressant i forhold til lovteksten. Jeg mener likevel at angreretten er flott, men at det ikke bør være noen "prøveperiode". 7639723[/snapback] Hvis du ønsker å diskutere dette emnet synes jeg du skal starte en egen tråd og ikke kidnappe denne tråden som omhandler Amentio og deres tolkning av lovverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå