Gå til innhold

Angrerett og Amentio


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For noen dager siden kjøpte jeg en ny harddisk (denne) hos amentio.no.

Dessverre var Seagaten mye mer bråkete enn antatt, og jeg sendt derfor en epost til amentio der jeg sa at jeg ville returnere harddisken og benytte meg av angreretten. Harddisken hadde da vært brukt i 2-3 dager. Det er ingen merker eller skader på den.

 

Eposten jeg sendte til dem:

Hei!

 

Jeg kjøpte en Seagate 7200.9 160GB HDD som jeg er misfornøyd med og ønsker derfor å benytte meg av angreretten.

Hvor skal jeg sende disken og bør jeg formatere den før jeg sender den inn?

 

Hilsen

xxxxxxxxxxx

 

Svaret jeg fikk:

Hei!

 

For at angreretten skal være gjeldende forutsettes det at skal varen kunne leveres tilbake i  tilnærmet samme stand som når den ble mottatt. I ditt tilfelle har embalasjen blitt brutt, harddisken blitt montert og innstalert og er i så måte ikke mulig å levere i tilsvarende stand som da den ble levert.

 

 

Mvh

xxxxxxxxxxx

 

Amentio as

 

Harddisken var ikke retailpakket eller på noen måte pakket i en orginal innpakning fra Seagate. Jeg mener at hvis jeg formater disken, så burde den være i "tilnærmet samme stand som når den ble mottatt".

Noen som har noen kommentarer? Har ikke lyst til å beholde disken.

Endret av bonne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her mener jeg at Amentio er på bærtur. Hensikten med angrerettsloven er at kunden skal kunne prøve produktet før han bestemmer seg når det er kjøpt utenom fast utsalgssted. Legg merke til at man bruker begrepene "tilnærmet samme stand" og "tilsvarende stand" om hverandre i mailen du fikk.

 

Stå på krava.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Harddisken var ikke retailpakket eller på noen måte pakket i en orginal innpakning fra Seagate.

7626323[/snapback]

Ingen forseglet antistatisk pose heller?

Isåfall kanskje det er en "gjengangerdisk" (angrefristet tidligere)?

 

Amentio er nok uansett på tynn is her.

Lenke til kommentar
Harddisken var ikke retailpakket eller på noen måte pakket i en orginal innpakning fra Seagate.

7626323[/snapback]

Ingen forseglet antistatisk pose heller?

Isåfall kanskje det er en "gjengangerdisk" (angrefristet tidligere)?

 

Amentio er nok uansett på tynn is her.

7626647[/snapback]

Den var forseglet i antistatisk pose og bobleplast. Har det liggende.

Lenke til kommentar

Amentio har vistnok kjørt seg vil på en tur ute i skogen. Dem tolker ikke angreretten slik den egentlig er som mange andre har påpekt.

 

Er det ingen skader på den og du bare har testet den et par timer så skal det være mulig å bruke angreretten.

 

Fikk du ikke med angrefrist skjema så er angrefristen lengre enn 14 dager

Lenke til kommentar
Amentio har vistnok kjørt seg vil på en tur ute i skogen. Dem tolker ikke angreretten slik den egentlig er som mange andre har påpekt.

 

Er det ingen skader på den og du bare har testet den et par timer så skal det være mulig å bruke angreretten. 

 

Fikk du ikke med angrefrist skjema så er angrefristen lengre enn 14 dager

7626885[/snapback]

Det følgte ikke med angrerettskjema eller noe sånt, kun "packing document". Har brukt disken i noen dager, men det har ingenting å si. Ingen skader på den eller noe sånt. Alle gjengene er i orden, ingen riper eller hakk. Disken er "i tilnærmet samme stand som når den ble mottatt".

Lenke til kommentar
Det følgte ikke med angrerettskjema eller noe sånt, kun "packing document". Har brukt disken i noen dager, men det har ingenting å si. Ingen skader på den eller noe sånt. Alle gjengene er i orden, ingen riper eller hakk. Disken er "i tilnærmet samme stand som når den ble mottatt".

7626919[/snapback]

Da er det vel bare å pakke den sammen, og sende den i retur?

 

Skjemaet finner du på Amentios hjemmesider:

 

http://www.amentio.no/InfoTerms.aspx

http://www.amentio.no/forskrift_om_angreskjema.doc

Lenke til kommentar

Hele bestillingen er ikke motatt enda (bestilte to ting i tillegg til disken), så jeg har kun motatt ordebekreftelse på mail.

 

@klilleng:

Skal jeg bare fylle ut min del av skjemaet i worddokumentet du linket til og legge det ved pakken?

Lenke til kommentar
Hele bestillingen er ikke motatt enda (bestilte to ting i tillegg til disken), så jeg har kun motatt ordebekreftelse på mail.

 

@klilleng:

Skal jeg bare fylle ut min del av skjemaet i worddokumentet du linket til og legge det ved pakken?

7627112[/snapback]

Burde holde det.. Husk å sende til riktig adresse.

 

Selger plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selger mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. Dersom du har postgirokonto eller bankkonto bes kontonummer opplyst.

Skriv på kontonummer på skjemaet, altså. Og legg ved evt kvittering eller i det minste en form for dokumentasjon på pris og bestillingsnummer.

 

Det er imidlertid en forutsetning at kjøper gir melding til selger, innen 14 dager, om at angreretten benyttes.

Det kan antakeligvis være smart å sende dem en mail der du sier at du vil benytte deg av angrefristen, og at du sender disken tilbake snarest. Ikke spør om det er "greit", da sier de bare nei. :p

Lenke til kommentar

En leverandør KAN faktisk begrense angreretten på varer, men da må det opplyses om på forhånd. Og har man ikke mottatt angreskjema, er angrefristen 3 måneder.

 

"Varer som er forseglet av selger

Ved kjøp via Internett, postordre eller TV-shop har selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen, selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på forseglingen, hvis ikke, vil du kunne angre innen 14 dager uavhengig av om forseglingen er brutt."

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...ottatt_i_posten

Endret av Caze
Lenke til kommentar
En leverandør KAN faktisk begrense angreretten på varer, men da må det opplyses om på forhånd. Og har man ikke mottatt angreskjema, er angrefristen 3 måneder.

 

"Varer som er forseglet av selger

Ved kjøp via Internett, postordre eller TV-shop har selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen, selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på forseglingen, hvis ikke, vil du kunne angre innen 14 dager uavhengig av om forseglingen er brutt."

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...ottatt_i_posten

7632388[/snapback]

 

Sant, men harddisker er verken "lyd- eller bildeprodukter" eller datamaskinprogram (med mindre noe var forhåndsinstallert på disken -lite trolig...), så det gjelder ikke her.. :innocent:

Lenke til kommentar
En leverandør KAN faktisk begrense angreretten på varer, men da må det opplyses om på forhånd. Og har man ikke mottatt angreskjema, er angrefristen 3 måneder.

 

"Varer som er forseglet av selger

Ved kjøp via Internett, postordre eller TV-shop har selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen, selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på forseglingen, hvis ikke, vil du kunne angre innen 14 dager uavhengig av om forseglingen er brutt."

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...ottatt_i_posten

7632388[/snapback]

 

Sant, men harddisker er verken "lyd- eller bildeprodukter" eller datamaskinprogram (med mindre noe var forhåndsinstallert på disken -lite trolig...), så det gjelder ikke her.. :innocent:

7632461[/snapback]

 

Ser flere andre nettbutikker som opplyser om at enkelte varer ikke kan returneres via angrerett dersom forseglingen er brutt. Om de virkelig har retten på sin side er ikke kjent. Forbrukerkjøp og rettigheter er et vanskelig tema, og det er ikke alltid det som virker logisk som er riktig. Derfor er det også liten vits i å fremsette påstander som er basert i hva man selv mener er rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Varen er forseglet fra fabrikant/leverandør, og dersom du bryter forseglingen kan naturligvis ikke butikken selge produktet til full pris.

Det er dermed unaturlig at butikken skal lide et økonomisk tap der du har ombestemt deg.

 

Angreretten behøver ikke implisere at du får anledning til å prøve produktet.

Lenke til kommentar

De siste par innleggene ser ut til å være synsing der personene ikke liker norsk lov. Angrerettloven sier bl.a. følgende:

§ 3. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

 

Så det er klar at hvis et firma prøver å innskrenke angreretten, så er det i strid med loven.

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

 

I dette tilfelle kan varen leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, uten skader som skyldes uaktsomhet fra kjøperen.

 

Med andre ord er Angrerettloven klar på at varen kan leveres tilbake i dette tilfellet.

 

 

At noen butikker eller privatpersoner ikke synes at angrerettloven burde gjelde hvis en vare er testet, endrer ikke den faktiske loven som kun begrenser angreretten hvis varen har blitt skadet e.l. pga uaktsomhet. Se også HW.no's egen jushjelp.

Lenke til kommentar
Varen er forseglet fra fabrikant/leverandør, og dersom du bryter forseglingen kan naturligvis ikke butikken selge produktet til full pris.

Det er dermed unaturlig at butikken skal lide et økonomisk tap der du har ombestemt deg.

 

Angreretten behøver ikke implisere at du får anledning til å prøve produktet.

7632682[/snapback]

 

Fra forbrukerportalen.no:

Varer som er forseglet av selger

 

Ved kjøp via Internett, postordre eller TV-shop har selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen, selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på forseglingen, hvis ikke, vil du kunne angre innen 14 dager uavhengig av om forseglingen er brutt.

 

"Forseglingen" på den anti-statiske posen var et klistermerke der det sto "Made in China".

I tillegg går ikke harddisken under kategoriene i teksten ovenfor.

Endret av bonne
Lenke til kommentar

Ser flere andre nettbutikker som opplyser om at enkelte varer ikke kan returneres via angrerett dersom forseglingen er brutt. Om de virkelig har retten på sin side er ikke kjent. Forbrukerkjøp og rettigheter er et vanskelig tema, og det er ikke alltid det som virker logisk som er riktig. Derfor er det også liten vits i å fremsette påstander som er basert i hva man selv mener er rett.

7632656[/snapback]

 

Det er ikke en påstand som er basert på "hva jeg mener er rett", det er en juridisk holdbar påstand basert på lovteksten i angrerettloven.. Så lenge det er snakk om andre varer enn "... lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram..." har nettbutikkene IKKE retten på sin side. Da må de isåfall støtte seg på enten §12 c) "varer som raskt forringes fysisk."

 

Mener du at en harddisk "raskt forringes fysisk" på samme måte som f.eks. matvarer med holdbarhetsdato?? Trodde ikke det, nei..

 

Eller på §12a sier at "Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side"

 

Her kreves det både at varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, OG at beskadigelsen/forringelsen må skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kunde... Tviler sterkt på at butikkene ville nådd frem i retten om forbrukeren ikke hadde gjort annet "galt" enn å åpne emballasjen, det er her uttrykket "tilnærmet samme stand" kommer inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...