Gå til innhold

Harddisktest og temperatur

Anbefalte innlegg

Har problemer med at PCn henger seg endel og mistenker at det kan være noe med harddiskene.

Har målt temperatur til 50-55 C grader vha. SiSoft Sandra. Jeg har ingen formening om temperaturer så noen må si om det er mye.

Leter også etter verktøy for å scanne harddisken for feil. Har brukt verktøyet i Windows XP (høyreklikk på disken, egenskaper,verktøy, feilsøking), men har fortsatt problemer.

Har 2 stk Seagate ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagatene mine har også høye temp verdier. Men nå er jo driftstempen til Seagate på ca 55 grader, så jeg tviler at diskene dine skal ta kvelden.

Men som Dundar sier, diskene har godt av litt kjøling for å holde på levetiden. Sett en vifte i forkant av disse, og sørg for at kald luft kommer inn. Selv har jeg ikke gjort dette, da diskene mine henger i o-ringer (for å dempe vibrasjoner, les mer her!), og da overføres ikke varme fra diskene og ut til kabinettet.

Lenke til kommentar

De fysiske testene passerte uten feil, men fikk feil på filstruktur (fra Seagates disk diagnose program):

End results from Seagate's DiagATA/SCSI

File Structure Test Result:

Partition 1 (NTFS (160 GB) Personlig) Result: Failed with critical Errors

The following errors were found while scanning the volume:

- One or more errors were found in the index

- One or more errors were found in metadata file records

NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for

informational purposes only. We suggest you should consider testing with

the official file system diagnostic utilities for your operating system.

Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing

file system test results.

Hva kan jeg bruke i Windows XP for å gjøre det som står i NOTE? Har kjørt scandisk/checkdisk uten noen feil.

Lenke til kommentar

Det spørs da om du skal stole på Seagate eller Microsoft. Hvis chkdsk sier det er OK så bør man jo kunne regne med det.

Microsoft har laget flere versjoner av NTFS, men de har ikke publisert spesifikasjonene. Og diskfabrikantene er ikke akkurat kjent for å oppdatere programvaren sin, det kan være noe gamle greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...