Dundar Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Har problemer med at PCn henger seg endel og mistenker at det kan være noe med harddiskene. Har målt temperatur til 50-55 C grader vha. SiSoft Sandra. Jeg har ingen formening om temperaturer så noen må si om det er mye. Leter også etter verktøy for å scanne harddisken for feil. Har brukt verktøyet i Windows XP (høyreklikk på disken, egenskaper,verktøy, feilsøking), men har fortsatt problemer. Har 2 stk Seagate ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det er i overkant høy temperatur. Jeg har en liten stillegående vifte i diskbrønnen, og har 30 - 35 grader. Tror det kan ha en god del å si for levetiden på diskene. Du kan bruke chkdsk /r for å scanne hele disken (du må åpne et cmd vindu). Ellers har alle diskfabrikantene sine diagnoseprogram, du finner disse på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
andylove Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Seagatene mine har også høye temp verdier. Men nå er jo driftstempen til Seagate på ca 55 grader, så jeg tviler at diskene dine skal ta kvelden. Men som Dundar sier, diskene har godt av litt kjøling for å holde på levetiden. Sett en vifte i forkant av disse, og sørg for at kald luft kommer inn. Selv har jeg ikke gjort dette, da diskene mine henger i o-ringer (for å dempe vibrasjoner, les mer her!), og da overføres ikke varme fra diskene og ut til kabinettet. Lenke til kommentar
mago Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 HDD Health er et genialt program som viser harddisktemperatur og anslått harddisklevetid. Lenke til kommentar
Dundar Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 De fysiske testene passerte uten feil, men fikk feil på filstruktur (fra Seagates disk diagnose program): End results from Seagate's DiagATA/SCSI File Structure Test Result: Partition 1 (NTFS (160 GB) Personlig) Result: Failed with critical Errors The following errors were found while scanning the volume: - One or more errors were found in the index - One or more errors were found in metadata file records NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for informational purposes only. We suggest you should consider testing with the official file system diagnostic utilities for your operating system. Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing file system test results. Hva kan jeg bruke i Windows XP for å gjøre det som står i NOTE? Har kjørt scandisk/checkdisk uten noen feil. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det spørs da om du skal stole på Seagate eller Microsoft. Hvis chkdsk sier det er OK så bør man jo kunne regne med det. Microsoft har laget flere versjoner av NTFS, men de har ikke publisert spesifikasjonene. Og diskfabrikantene er ikke akkurat kjent for å oppdatere programvaren sin, det kan være noe gamle greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå