Gå til innhold

Sensur? Utenriks dept. vil stoppe YouTube video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha.... det er f..n meg det dummeste. Det er jo bare en fiktiv nasjon i http://www.cybernations.net/

 

Noen har driti på draget nå..... :lol:

7627209[/snapback]

Utenriksdepartementet er visstnok klar over at det er game/rollespill;

 

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.1565503

7627968[/snapback]

NRK ser ut til å være klar over det. På VG så tar dem helt av:

 

«Med «Ja, vi elsker» og Hitler-propaganda forsøker høyreekstreme miljøer i Europa å verve medlemmer.»

 

 

«Flere ganger henvises det til et annet nettsted, Nordreich, som ifølge ekspertuttalelser er et samlingspunkt for høyreekstreme. Internett-siden skal ha sitt utspring i Tyskland.»

 

«Godal understreker at ambassaden vil slå hardt ned på ytterligere misbruk av norske symboler.

 

- Det er fullstendig uakseptabelt. Vi kan ikke godta at symboler for det norske demokrati blir satt i forbindelse med slike miljøer, fastslår han. »

 

Jeg tillater meg å flire i skjegget. :D

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Godal understreker at ambassaden vil slå hardt ned på ytterligere misbruk av norske symboler.

7628388[/snapback]

Høres veldig pompøst ut :dontgetit:

7628526[/snapback]

Hehe.... man må jo ikke komme her å missbruke nasjonalsangen og nasjonale symboler og på den måten rakke ned på vår stolte nasjon! ;)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser saken synes jeg ikke at det er verre at staten griper inn på den måten enn at feks. et privat firma griper inn mot at noen misbruker deres varemerke til å få urettmessige inntekter (penger eller kreds). Det er staten som "eier" flagget og nasjonalsymbolene, og de må da ha lov til å bestemme litt hvordan folk bruker dem, iallefall når folk misbruker dem så grovt. Så, jeg føler egentlig ikke at det er "sensur" i dette tilfellet. Men hvis staten grep inn mot at noen kritiserer staten, folket, eller lignende, da snakker man kanskje om reell sensur.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
En overtydelig arisk kvinnelig soldat, (tilsynelatende) tyske krigsskip, tyske krigsvåpen, odalsrunen.

 

Hvem er det som ikke klarer å se nynazistiske symboler i denne filmen?

7628665[/snapback]

 

"overtydelig arisk kvinnelig soldat", en jente med fletter, jeg sier gi henne en melkesjokolade. Tyske krigsvåpen....eeee finnes det fredsvåpen? Odalsrunen...hvem ser nå forskjellen på den ene eller andre runen? Vi strødde rundt oss med runer ifm. 1994OL. Kunne nesten like gjerne vært en reklamefilm for Norge.

Lenke til kommentar

Google "odalsrune" og si meg om de kunne brukt hvilken som helst annen rune i den sammenhengen der.

 

Et hakekors tattovert på hodet en glattbarbert mann med militærklær kan også være en hyllest til solkorset. Og når han reiser armen skrått oppover med utstrakt håndflate kan det godt være denne personen bare hyller det gamle romerriket og vil vise at han ikke bærer våpen. Og Nordreich er sannsynligvis bare noen fra Nord-Norge som vil ære Willhelm Reich med et fantasirike.

 

La oss legge alle argumenter til side og kalle denne diskusjonen død. Kyrkjebø burde åpenbart være stolt over å få være med i denne filmen. :roll:

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

På hjemmesiden blir det som alle burde forstått etter noen minutters research nå oppklart:

 

«Også på Nordreichs hjemmesider er nyheten om mulige reaksjoner fra norske myndigheter nådd frem. Der er det nå lagt ut en kommentar signert Nordreich, der det bes om unnskyldning dersom noen har tatt seg nær av videoen, og at den skal fjernes.

 

De avviser at de er en høyreorientert gruppering, men at de bruker en germansk nasjonalisme innenfor spillet.

 

Samtidig kritiseres norske myndigheter for å ha kommet til konklusjoner uten å ha undersøkt saken eller forumet deres.»

 

Selvsagt... helt utrolig. Man kan ikke ha løftet en finger for å undersøke saken. Jeg kan knapt et ord tysk, men så jo dette med en gang når jeg kikka på sidene.

 

Men å innrømme at man har driti på leggen er ikke så lett. Her fortsetter man like selvhøytidelig:

 

«VG skrev i dag at både Utenriksdepartementet, Politiets sikkerhetstjeneste og Norges ambassade i Berlin reagerer skarpt på misbruket av den norske nasjonalsangen og øvrige symboler knyttet til Norge - uavhengig av hvilket motiv bakmennene har.

 

- Vi fordømmer bruk av norske symboler på en måte som kan gi assosiasjoner til høyreekstreme miljøer, sier Kaja Haldorsen, rådgiver ikommunikasjonsenheten i UD, til VG.»

 

Noen som har hørt begrepet kunst? Man kan utsette for eksempel Israels statsminister for de mest ufine assosiasjoner med Hitler. Det forsvares glatt. Men Norge, vår nasjonalsang, åh nei! Det er hellig! Det kan ikke brukes i at dataspill en gang nei, folk kunne jo få gale assosiasjoner og tro at alle nordmenn er slike. :ph34r:

 

Det ironiske er ikke bare det at mange faktisk ivrer etter å spre i utlandet det falske inntrukket at en tredjedel av alle nordmenn er rasister som stemmer det rasistiske Frp, da maler man gjerne med brei pensel og bryr seg ikke så mye om Norges rykte. Minst like ironisk er det at helligheten, selvgodhet og humørløsheten i forhold til denne saken faktisk virker en smule nasjonalistisk i seg selv. :D

 

Edit: Glemte referansen: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/02/487622.html

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Også på Nordreichs hjemmesider er nyheten om mulige reaksjoner fra norske myndigheter nådd frem. Der er det nå lagt ut en kommentar signert Nordreich, der det bes om unnskyldning dersom noen har tatt seg nær av videoen, og at den skal fjernes.

 

De avviser at de er en høyreorientert gruppering, men at de bruker en germansk nasjonalisme innenfor spillet.

 

A little prank by pønks :)

 

Kilde: dagbladet.no

 

You know, if there's one thing I've

learned from being in the army, it's never ignore a pooh-pooh.

I knew a major: got pooh-poohed; made the mistake of ignoring the

pooh-pooh -- he pooh-poohed it. Fatal error, because it turned out

all along that the soldier who pooh-poohed him had been pooh-poohing

a lot of other officers, who pooh-poohed their pooh-poohs. In the

end, we had to disband the regiment -- morale totally destroyed ...

by pooh-pooh!

Lenke til kommentar

Et perspektiv jeg kom til å tenke på er at de selvsamme norske myndighetene (via rettsvesenet) frikjente Otto Jespersen og henla saken "som intet straffbart forhold" etter at han satt fyr på & brandt opp det amerikanske flagget i en tv-sending..

 

"så mye" er altså respekten for symboler verdt i Norge.., jfr. Godal understreker at ambassaden vil slå hardt ned på ytterligere misbruk av norske symboler

 

:hmm:

Lenke til kommentar
«Også på Nordreichs hjemmesider er nyheten om mulige reaksjoner fra norske myndigheter nådd frem. Der er det nå lagt ut en kommentar signert Nordreich, der det bes om unnskyldning dersom noen har tatt seg nær av videoen, og at den skal fjernes.

7630194[/snapback]

Litt synd hvis de fjerner den selv nå, da det på en måte hadde vært viktigere å se hvordan 'Tuben reagerer på den norske henvendelsen. :(

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir latterlig når staten skal sensurere alt. Aldersgrensene på film, og sensurering av bannskap på tv er greit, men man skal ikke drukne ytringsfriheten til folk heller. Og om folk virkelig vil se filmen, er Google et flott sted. Staten er bare naiv når den tror den kan kontrollere hva som blir vist på Internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...