Gå til innhold

Kjøpe nytt Nikon-kamera - D40 eller D50?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært endel turer hos kjæresten min, som er totalt kamerafrelst, og har lekt mye med hennes Nikon D70s. Litt forskjellige objektiver og sånt har jeg også kost meg litt med. Så her er tingen. Om jeg ikke mister interessen for å leke med kameraet hennes om noen måneder, vil jeg kjøpe et til meg selv. Men jeg er nybegynner og har intet behov for et D70, så babybrødrene passer nok meg mye bedre.

 

Og bare så det er sagt med en gang, det er Nikon hun kan, og derfor Nikon jeg kan få masse hjelp med. Så Canon eller andre er uaktuelle.

 

Jeg har da egentlig bestemt meg for å gjøre dette så billig som mulig. Har ikke satt opp noe budsjett enda, men mellom 3000 og 5000 er hovedønsket her. Har også blitt fortalt at D50 er på vei ut av produksjon og tenker da med megselv at det kan bli billig om en måned eller to. Tanker om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D40 har den store ulempen at det mangler fokusmotor i kamerahuset. Det betyr at det kun gir autofokus med objektiver med egen fokusmotor, dvs. objektiver av typene AF-S og AF-I fra Nikon og HSM fra Sigma. Utvalget av fullt kompatibel optikk er derfor ganske begrenset. Nikon har foreløpig ingen slike med fast brennvidde, f.eks. 50mm, til en anstendig pris.

 

Av den grunn ville jeg styrt unna D40, og heller kjøpt et D50, om det fortsatt er tilgjengelig. Dessverre ser det ut til at de fleste norske nettbutikker ikke fører D50 lenger, men bruktmarkedet er jo en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil kjøpt D40 vist det hadde vært aktuelt med nytt kamera idag.

Jeg ser det som en fordel at fokusmotoren sitter i objektivet. Det gir for det meste raskere fokus, bortsett fra det litt trege men ellers utmerkede kit-objektivet som er raskt nok.

Regner med at Nikon ettervert kommer med en rekke nye objektiver med innebygt fokusmotor.

En D40 med Nikons 18-200mm objektiv med bildestabilisator er for eksempel en perfekt løsning for de aller fleste.

Dessuten har Nikon nå med sin D40 fulgt trenden med samme størrelse på kamerahuset som Canon EOS350D/400D, som nå har vist seg som en meget populær størrelse. Pentax, Olympus og Sony har også kameraer i omtrent denne størrelsen.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha gått for D40,ville enten ha gått for Nikon D40 m/18-55mm AF-S eller Nikon D40 m/18-55mm AF-S G med Nikon fotoveske, 1GB minnekort.

På Fotovideo.no har de denne sammenligningen:

Hovedforskjeller mellom Nikon D40 VS D50:

Nikon D40 går opp til 3200 ISO mens Nikon D50 går opp til 1600 ISO

 

Nikon D40 har en kraftigere intern blitz med ledetall 17 (ISO 200) mot ledetall 15 (ISO 200) på Nikon D50

 

Nikon D40 har ubegrenset seriebildetagning i jpg. Nikon D50 har begrensning ved 12 bilder

 

Nikon D40 har forbedret signalprosessor (bildeprossesor) i forhold til Nikon D50

 

Nikon D40 takler Secure Digital kort over 2GB. Maks på Nikon D50 er 2GB

 

Nikon D40 har 2,5" LCD skjerm med 230.000 pixler. Nikon D50 har 2" LCD med 130.000 pixler

 

Nikon D40 er mindre i størrelse og vekt i forhold til D50

 

Nikon D40 har bilderedigeringsfunksjoner i kamera noe som ikke D50 har.

Lenke til kommentar
Men design og instillingsmessig, hvilke av disse ligner mest på D70s?

7649749[/snapback]

Uten å ha prøvd husene selv, vil jeg tro at D50 ligner mest. På D40 er det gjort endel endringer i menyene, slik at det skal være lettere å bruke for nybegynnere. D50 og D70s ble lansert på samme tid, slik at de er av samme "generasjon". D50 er litt mindre enn D70s, mens D40 er mye mindre.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har har ambisjoner om å kjøpe Nikon / Nikonkompitabel optikk uten

AF-S og ikke ønsker å noen stor grad å etterbehandle bildene dine så er nok D40 et meget godt valg.

 

Dette er kamraet for de som stort sett greier seg med et objektiv, og ønsker gode bilder uten så alt for mye etterarbeide på Pc.

 

Skulle man nå fleske til med 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor på Nikon D40 har man et skikkelig bra utstyr som vil være mer enn tilstrekkelig for de aller fleste familiefotografer.

 

Men D40 er nok ikke noe som appelerer til de hardbarkede entusiastene.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
Hovedforskjeller mellom Nikon D40 VS D50:

Nikon D40 går opp til 3200 ISO mens Nikon D50 går opp til 1600 ISO

Med mindre du liker grums er ISO3200 nesten ubrukelig.

 

Nikon D40 har en kraftigere intern blitz med ledetall 17 (ISO 200) mot ledetall 15 (ISO 200) på Nikon D50
Så og si uvesentlig.

 

Nikon D40 har ubegrenset seriebildetagning i jpg. Nikon D50 har begrensning ved 12 bilder
Også så og si uvesentlig. Hvor ofte tar man flere enn 12 bilder i serie, rett etter hverandre (som amatør)?

 

Nikon D40 har forbedret signalprosessor (bildeprossesor) i forhold til Nikon D50
Godkjent argument.

 

Nikon D40 takler Secure Digital kort over 2GB. Maks på Nikon D50 er 2GB
Greit nok, men ikke superviktig. 2GB burde uansett gi 250 bilder i RAW, mange flere i JPEG.

 

Nikon D40 har 2,5" LCD skjerm med 230.000 pixler. Nikon D50 har 2" LCD med 130.000 pixler
Godt poeng.

 

Nikon D40 er mindre i størrelse og vekt i forhold til D50
Også bra.

 

Nikon D40 har bilderedigeringsfunksjoner i kamera noe som ikke D50 har.
Kan ikke tenke meg når jeg skulle fått bruk for den funksjonen. Redigering gjør man på stor skjerm, PC.

 

Les forøvrig konklusjonen til DPreview:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page25.asp

Endret av egeulf
Lenke til kommentar

jeg ville nok som nevt før i denne posten lagt inn noen ekstra tusinger og godt for et d70s da dette kameraet gir mer for pengene... og ikkke for å glemme det så vil jo dere da ha av samme typen minnebrikker noe som er en klar fordel med tanke på hvis en av dere er tom:P

Lenke til kommentar
Jeg ville uten tvil kjøpt D40 vist det hadde vært aktuelt med nytt kamera idag.

Jeg ser det som en fordel at fokusmotoren sitter i objektivet. Det gir for det meste raskere fokus, bortsett fra det litt trege men ellers utmerkede kit-objektivet som er raskt nok.

Regner med at Nikon ettervert kommer med en rekke nye objektiver med innebygt fokusmotor.

Men alle AF-S-objektivene passer også på D50/D70s, det er bare at D40 ikke kan bruke AF på noen av de eldre objektivene. Jeg er enig med alle de her som sier at per i dag er D70s med 18-70 det Nikon-kameraet som gir mest for pengene, spesielt til JapanPhotos pris på 6499... Det er et bedre kamerahus enn D40, og kit-objektivet er svært mye bedre, mest sannsynlig det beste kit-objektivet blant alle produsentene. Gidder ikke ramse opp alle fordelene, men de er mange! Det er ikke mange fordeler med D40, eneste jeg kommer på er litt større skjerm, litt bedre brukervennlighet for nybegynnere (men det argumentet faller når du har en "læremester" på D70s fra før) og et nyere lysmålingssystem. Når det er sagt, er det ikke akkurat lysmålingen og eksponeringen som D70s-eiere klager mest over...

 

Jeg ser bare fordeler i å ha likt kamera som kjæresten, så lenge hun er fornøyd med sitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...