lancaster Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Heisann! Jeg har hatt komptakt kamera ganske lenge, og nå har jeg bestemt meg å kjøpe superzoom kamera. Jeg har lenge siklet på Panasonic fz-50, men lurer på om det er noen her som har innspill om andre kameraer. Mine krav er høy zoom, og enkel manuell fokus. Ellers er det meste av manuelle innstillenger en selvfølge. Jeg vil bruke opptil 5000 kroner på kamera. Håper noen kan komme erfaringer på både fz-50 og alternativer. Med hilsen, Steffen Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Jeg har forgjengeren, FZ30, som er 95% lik FZ50, og kan anbefale denne. Det er svært behagelig i bruk, har meget god og lyssterk optikk. Ergonomisk sitter den godt i hånden med samme utforming som speilrefleks, og har også fått med mange egenskaper derfra, som manuelle ringer for zoom og fokus. De vil du umiddelbart like. Det har videre to ratt for justeringer, et foran og et bak grepet, det er det faktisk ikke alle speilrefleks som har en gang. Kjører du f.eks. manuell modus, har du blender og lukker på disse hjulene, svært kjapt i bruk. Skjermen er skarp og god, og fullt vridbar, som muliggjør både fotografering på bakkenivå uten å krabbe, samt over hodene på folk ved store forsamlinger. Det har ikke all verdens vidvinkel med tilsvarende 35 mm, men jeg synes det oppveies av 420 mm på full tele. Bildestabilisatoren gjør en god jobb, det er selvsagt intet vidundermiddel, er det mørkt hjelper den lite. Men på dagtid gjør den bruk av full tele uten stativ helt greit. Det eneste jeg vil trekke frem på litt negativ side er bildestøy, men det gjelder jo generelt alle kompakte med liten bildebrikke. Jeg kompenserer for det ved å alltid kjøre ISO 100, og heller ta hensyn til det mht. blender og lukker. Se ellers kamera.manskow.netfor mer omtale samt en del testbilder jeg har lagt ut (oppdatert i dag med bl.a. fyrverkeribilder fra nyttårsaften). Det er som sagt ikke så altfor mye som skiller opp til FZ50. Endret 2. januar 2007 av manskow Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Heisann! Jeg har vært inne på siden din og lest, og har sett etter dine kommentarer også ellers i forumet, positivt vinklet til fz-30, og jeg har derfor kommet til den konklusjon at jeg går for fz-50. Skulle jeg gått for fujifilm sine ville det innbært kjøp av minnekort i tillegg, noe som ville endt opp med mer penger. Jeg har brukt ett canon s3 i en mnd nå, og var ganske fornøyd med det, bortsett fra komplisert manuell fokus, og derfor kom jeg fram til at å ha dette helt manuel bare er en fordel egentlig, man bruker jo to hender når man bruker ett slikt kamera uansett. Jeg håper jeg blir fornøyd med det, er bestilt nå, og burde være meg i hende imorgen. Takk Godt nyttår! - Steffen Lenke til kommentar
morlie Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg vil bruke opptil 5000 kroner på kamera. 7625376[/snapback] Vurdert speilrefleks? Her er en brukt en til under 5000,- D50 med minnekort,objektiv Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg vil bruke opptil 5000 kroner på kamera. 7625376[/snapback] Vurdert speilrefleks? Her er en brukt en til under 5000,- D50 med minnekort,objektiv 7635312[/snapback] = 5-6 tusen kr i optikk for å få noe som er like bra på telefoto, kanskje enda mer, da FZ50 har bildestabilisator, som er veldig bra på dette kamera. Lenke til kommentar
Beckham Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hei på deg !! Det er bare å følge rådet til Manskow, det gjorde jeg da jeg kjøpte mitt FZ 50 og jeg angrer ikke et sekund.. Og når det gjelder støy på høyere iso verdier så har det blitt bedre.. Lykke til !! Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Heisann! Morlie : Jepp, det har jeg, og for mitt behov, trenger jeg ikke speilrefleks. Jeg har egentlig aldri før brukt manuelle funksjoner, og vil ha noe som gir meg muligheten til begge deler. I tillegg er det èn ting som speilrefleks ikke kan, og det er video, noe som er ganske viktig for meg. Fikk kamera idag, ikke fått lekt så veldig mye med det, men foreløpig slår det meg at det er mye tyngre enn jeg hadde forventet, men dette er nok en vanesak. I tillegg syns jeg det er litt ubehagelig å holde, men dette er nok bare en vane sak tenker jeg. Uansett så blir det mer testing etter hvert, men jeg er overbevis om at det er ett slikt kamera jeg trenger. Endret 3. januar 2007 av lancaster Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 foreløpig slår det meg at det er mye tyngre enn jeg hadde forventet, men dette er nok en vanesak. Absolutt. Hvis du surrer reima trygt rundt håndlettet et par ganger, og så holder det i grepet med høyrehanda, merker du at det sitter naturlig godt i handa med sitt solide grep. På den måten går jeg ofte på tur i skog og mark, og er da kjapt skuddklar når noe dukker opp. Jeg klarer attpåtil å slå på strømmen med tommelen, og kan dermed fortsatt leie lillegutt med andre hånda mens jeg gjør meg klar til å knipse den pene fuglen som satte seg på grenen litt lenger fremme. Med lillefingeren har jeg da allerede lirket linsa til full zoom :-) Kan ellers nevne at den er den letteste av de 3 i samme kategori (Fuji 9500/9600 og Samsung Pro 815). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Kan ellers nevne at den er den letteste av de 3 i samme kategori (Fuji 9500/9600 og Samsung Pro 815). Skulle gjerne hatt en sammenlikningstest av FZ-50 og Leica V-Lux 1, som egentlig skal være samme kameraet. Rykter sier at signalbehandlingen er litt bedre i Leicaen, hvilket bl.a. medfører at bildekvaliteten på høy-ISO blir bedre. I tillegg innbiller jeg meg at Leicaen får 1. sortering av objektivene :o) Ellers er det mange som påpeker at S6500fd og S9600 er bedre på høy-ISO, på den annen side trenger ikke FZ-50 og V-Lux 1 høy-ISO så ofte, fordi optikken er mer lyssterk (særlig på tele) og pga. bildestabilisatoren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå