Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen min er syk og trenger medisin


Anbefalte innlegg

Jeg har en merkelig feil med bilen, en 1995 Opel Astra 1.7TD. Det største problemet er at starteren ikke går rundt, men jeg er ikke sikker på om problemet ligger i starteren fordi det er litt andre rariteter i tillegg.

 

Når jeg vrir om nøkkelen den siste biten (for å kjøre starteren) så hører jeg bare et høyt klikk. Samtidig slås alt lys av, inkludert varsellamper. På dette punktet virker det som om tenningen er skrudd av. Vanligvis står parklyset på pluss at varsellamper lyser, når starteren kjøres.

 

Hvis jeg skrur tenningen av og på igjen, bringer frem merkelig oppførsel. Batteriindikatoren og bremseindikatoren tennes (det er normalt). Men ABS, airbag og glødelampene tennes ikke. Kjørelystene tennes. Og på dette stadiet skjer ingenting når nøkkelen vris den siste biten.

 

Men det aller merkeligste gjenstår. Hvis jeg nå skrur tenningen av, så forblir kjørelysene på, og de to indikatorene (dog noe svakere lysstyrke på disse). Også hvis jeg tar nøkkelen helt ut og inn igjen og vrir på nøkkelen igjen. Jeg er nødt til å ta kabelen til minuspolen på batteriet av og på, for å slå av lysene inni og utenpå bilen. Da er det på'n igjen med klikk på starteren og så videre.

 

Ingen sikringer er gått og det er 12.5 volt på batteriet.

 

Nå står den jævla bilen i garasjen og er som sagt umulig å få i gang. Da blir jeg bittelitt irritert. Er jo ikke gjort i en håndvending å få den til verksted heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her virker det som om det er noe elektronikk som har svikta. Klikket kommer fra innslaget til startern.

 

Selv om du har 12,5V på batteriet, kan det hende det ikke har nok strøm til å starte og at det er derfor du får sånne merkelige feil. Så det kan jo være greit å sjekke ut sånne enkle ting først.

Lenke til kommentar

Jeg har målt litt nå.

 

På alle tre terminalene på starterens solenoide er det 11,3 volt etter at et forsøk på å starte er gjort. Dette gjelder selv etter at nøkkelen er tatt ut. Før start er det bare en av dem (grov ledning fra batteriet eller noe) som har 11,3 volt.

 

Jeg tror nå klikket kommer fra ABS-modulen. Men hvis batteriet har vært frakoblet lenge, så får jeg et høyere klikk når jeg prøver å kjøre starteren. Samtidig mener jeg å se en gnist et eller annet sted nedi motoren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merkelig at det er endringer i spenningsforholdene på terminalene før og etter startforsøk. Kan det være feil på tenningsbryteren? Forsøk å sette på tenningen uten å starte, og gi spenning til startreleet ved å koble en ledning fra + på batteriet til riktig terminal på startreleet. Da burde bilen starte (pass på at den står i FRI!).

 

Ellers er forslagene om dårlig batteri også mulig årsak.

Lenke til kommentar

Det er ikke startsperre eller tyverialarm.

 

Her er et bilde av den såkalte solenioden

28779.jpeg

 

Jeg trakk en ledning fra batteriets plusspol til terminalen i rød sirkel. Et høyt klikk og kjørelysene gikk på. Fjernet deretter ledningen (startmotoren gikk ikke).

 

Også nå ble det 11,3 volt på alle terminalene (rød, grønn og gul i bildet). Det er 11,8 volt over batteriet når dette pågår. Også nå måtte minuslederen på batteriet frakobles for å få av lyset.

 

Jeg prøver å få av starteren, men den sitter j.... krøkkete til.

 

Noen spesiell måte man sjekker tenningslåsen på?

Lenke til kommentar
Jeg har målt litt nå.

 

På alle tre terminalene på starterens solenoide er det 11,3 volt etter at et forsøk på å starte er gjort. Dette gjelder selv etter at nøkkelen er tatt ut. Før start er det bare en av dem (grov ledning fra batteriet eller noe) som har 11,3 volt.

 

Jeg tror nå klikket kommer fra ABS-modulen. Men hvis batteriet har vært frakoblet lenge, så får jeg et høyere klikk når jeg prøver å kjøre starteren. Samtidig mener jeg å se en gnist et eller annet sted nedi motoren.

7627226[/snapback]

Det skal vel generelt bare være 2 ledninger til starteren(innslaget) den tykke ledningen skal ha konstant spenning fra batteriet og den tynne får strøm(+) når du vrir på tenningen for å starte.Har du strøm på den tynne ledningen konstant er det kanskje 2 feil samtidig!! 1: Tenningslåsen kobler ikke fra når du slutter å vri, 2. innslaget har brent seg fast (innslaget er den lille klumpen som ligger oppå starteren) . Jeg heller nok mot gåen tenningslås... :thumbup:

Lenke til kommentar
Det skal vel generelt bare være 2 ledninger til starteren(innslaget) den tykke ledningen skal ha konstant spenning fra batteriet og den tynne får strøm(+) når du vrir på tenningen for å starte.Har du strøm på den tynne ledningen konstant er det kanskje 2 feil samtidig!! 1: Tenningslåsen kobler ikke fra når du slutter å vri, 2. innslaget har brent seg fast (innslaget er den lille klumpen som ligger oppå starteren) . Jeg heller nok mot gåen tenningslås... :thumbup:

7628898[/snapback]

Jeg tror det du kaller innslaget og det jeg kaller solenoiden, er det samme. Den klumpen som setter drevet på starteren inn mot svinghjulet. Deretter gis startermotoren strøm.

 

Jeg har søkt litt på nettet om dette med starter. Jeg tror min er konstruert som vist på tegningen under.

 

starter_1.jpg

 

Her er det tre ledninger i solenoiden. Etter et startforsøk (eller strøm fra batteriet som fortalt i innlegget over), så er det spenning på den tynne ledningen konstant. Jeg skal gå med på at dette kan tyde på feil i tenningslåsen, men da burde vel starteren gå konstant?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har originale kjørelys, skal kun parklys tennes når tenningen går på. Nærlysene tennes første når motoren går og du har lading. Releet som styrer dette har en tendens til å feile, og enkelte er bygget om, slik at nærlysene kommer på med tenningen.

 

Dersom du har originale kjørelys, og nærlysene kommer på når du setter på tenningen, kan det være en kortslutning i dynamoen diin??

Lenke til kommentar

Kjørelysene har siden bilen var ny kommet på når tenningen er på. Men når jeg har vridd nøkkelen den siste biten for å bruke starteren, har lysene gått over til parklys. For deretter å bli slått på igjen et par sekunder etter at motoren har startet. Kjørelysene kommer på nå også, før nøkkelen vris den siste biten.

 

Nå skal jeg undersøke tenningslåsen for mulige feil da. Jeg regner med at det gjøres ved at resistansen måles mellom de ulike ledningene. Noen som vet hva verdiene (sikkert 0 ohm eller uendelig) når nøkkelen er i de ulike posisjonene?

 

Sett fra venstre:29135.jpeg

 

Sett fra høyre:29133.jpeg

 

Jeg får jo ikke av denne tenningsbrytereni første bildet. Jeg tror den svarte plastklossen henger igjen på den skruen som er ringet rundt i rødt. Men den er det jo ingen spor på ...

29131.jpeg

Lenke til kommentar

Eit 12v batteri skal ha mer en 11,3v lad bateriet

åver natta og prøv etterpå noen dunk på inslageren,er av og til bankers vist den har ståt en stund... vist starteren går men veldig sakte må du stoppe og lade mer vist du prøver og starte med for lav spening vill spolene gløde i steden for og rotere... ender med havari, eller ny starter om du vill :)

Endret av Reime
Lenke til kommentar

Feilen er funnet. Det var dårlig kontakt mellom motorblokka og minuspolen på batteriet. Med en startkabel til hjelp går den som en klokke igjen. Jeg tenker dette forklarer de merkelige kjørelysene og indikatorene.

 

29441.jpeg

 

Poengutdeling:

seesteen: Noe elektrisk hadde sviktet. Du får 2 poeng for å påpeke det sannsynlige.

otis: Nei, batteriet var helt fint. 0 poeng.

zanta: Du skjønte også at spenningene var helt på jordet, men kom liksom ikke lengre enn det, 1 poeng til deg. Det er ikke noe startrelé på den.

bjaraas: Verken alarm eller startsperre på denne, 0 poeng.

Harkonnen: Startmotoren har alltid vært helt fin, selv om den ble kjørt 2 minutter uten opphold pr start i et halvt år. 0 poeng.

Peter_B: Jeg undersøkte tenningslåsen på din oppfordring. Den var helt fin inntil jeg begynte å fikle med den. 0 til deg også.

Baardson: Innslaget hadde ikke brent seg fast og tenningslåsen var OK. Dobbel 0 poeng.

Lada2103: Fortsatt ikke tenningslås, 0 poeng.

Reime:: Batteriet er bra nok. 0 poeng.

 

Noe lærte jeg imidlertid ved å skru fra hverandre tenningslåsen: Å tjuvkoble bilen. Se dette bildet. Man tar ganske enkelt den tykke svarte kabelen i midten av klossen og kortslutter til de to andre svarte for å skru på tenninga. For å starte motoren kortslutter man i tillegg den rød/svarte. Rattlåsen kan kanskje bli et problem for den som ikke har nøkkel.

 

Batterispenning når motoren går målte jeg til 13,8 volt.

 

Det ble mange lave poengsummer på dere, men nå får dere en ny sjanse. Feilen er funnet, men den er ikke rettet. Den tykke kabelen fra minuspolen er festet i motorblokka. Dette er returveien for strømmen til starteren. Den kabelen skrudde jeg ut, tørket av (samt festet på motoren) og skrudde inn igjen. Batteriskoen så også helt fin ut.

 

Motstandsmåling i parallell med kabelen gir ca en halv ohm. Jeg skjønner ikke noe av dette og har mest lyst til å skru forsøke å feste en ny batterikabel i motoren. Jeg kan ikke kjøre med startkabelen festet slik som nå til batteriet, fordi jeg får ikke igjen panseret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...