Gå til innhold

Hva etterlater vi til våre etterkommere?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Nå som vi starter et nytt år, har jeg tenkt litt på status og hva vi etterlater til neste generasjon.

Google`s utviklere har anslått at det som vi idag anser som private opplysninger (info om helse, økonomi, rulleblad osv) vil være allment tilgjengelige innen en tiårs periode.

Oljen tar slutt, basert på dagens forbruk og tilgjengelige ressurser, om ca 30 år, gassen varer 70-100 år til.

Har også lest endel forskningsresultater, som ikke nødvendigvis er negative.

Det stod vel i helgen at om ca. 30 år (2030) så vil avisene ha 50/50 norsk og engelsk tekst....tviler på om norsk finnes i det hele tatt om 100-200 år.

EU`s vekst fortsetter, man må spørre seg om det egentlig er noe poeng i å ha egne nasjoner i det hele tatt.....hva er poenget med det, liksom?

Man vil jo uansett slå seg sammen mer og mer og sloss for å utrydde hverandre til det uansett uunngåelig kun finnes en eneste stor nasjon igjen, vinneren av spillet om du vil si det sånn.

Klimaet forandrer seg.

Det spiller i og for seg ingen rolle for norge sin del, vi får vel bare fordeler av et varmere vær.

Torsk og sei kan varieres med sverdfisk og andre eksotiske arter, torsken trenger uansett konkurranse siden den nå er utryddingstruet.

Om jeg kan ligge på terrassen og sole meg i 30 pluss isteden for å måke snø i 30 minus, so what? big deal...

Noen land vil selvsagt bli oversvømmet, men hvorfor skal vi bry oss?

VI bor uansett så høyt oppe...og VI har olje så VI klarer oss enn så lenge.

Så har vi språk, de minste forsvinner først (selvsagt) men er ikke hele poenget at vi skal forstå hverandre?

Hvorfor ikke velge ett felles språk og la alle lære det og så ferdig med det?

Man ville spart enormt i utviklingskostnader, laget all programvare på ett eneste språk, laget alle bruksanvisninger, alle bøker alle aviser på ett språk som alle forsto.

JEG bryr meg ihvertfall ikke om vi snakker norsk eller engelsk i lille norge...en svensk professor mente nylig at svenskene burde slutte å snakke svensk men gå over til engelsk.

Jeg slutter meg til, la oss gå over til engelsk i norge også og begrave det norske språk på kulturens skraphaug som enda et eksempel på en feilslått ide.

Utdanning, hva kan vi tilby der?

I VG så kunne man lese at kun 48% av norske 8. klassinger klarte å subtrahere nå.

skal man en gang bestemme seg for at det er greit å kunne grunnleggende ting eller skal man bare innrømme en gang for alle at man ikke lenger trenger slike ferdigheter nå som alle har kalkulator på mobilen.

Ibsen, hvem leser egentlig det?

Sikkert færre enn som ser på hotell cesær eller andre realityshow.

Man har mer nytte av å kunne rollelisten til de som spiller på hotellet, enn å kunne navnene på de som herjer på i et dukkehjem.

I forenklingens navn, la oss konsentrere oss om å lære de siste 10 års kultur bedre på bekostning av den eldre kultur.

Helsevesenet, er det bedre?

Aktiv dødshjelp, som noen kaller det.

Er det så farlig å innrømme at mange kommuner lar de eldre gå for lut og kaldt vann?

Med 3000 milliarder på bok, er det ikke på tide å bestemme seg for om man skal gi eldre et verdig liv med kos og hygge eller om man skal spare penger på ren oppbevaring.

Er vi blitt så feige at vi ikke lenger klarer å stå for våre egne handlinger?

Lov og orden.

Har hatt flere innlegg på det.

I usa har nå enkelte stater flere innsatte i fengselet enn det er utenfor.

Man er altså i den situasjon at flertallet nå sitter i fengsel.

Det er kanskje det myndighetene der borte vil, da har man ihvertfall kontroll på folket.

I Norge går man motsatt vei, der slipper man fangene fri tidligst mulig for å unngå den belastning det er å være fengslet.

Man bryr seg heller ikke om å ha plass til alle, sånt sett har de mye til felles med eldre og sykehjem.

Men man passer på å strekke ut en hjelpende hånd til de som trenger det.

Sist så uttrykkte norge sin støtte til Saddam hussein, og ba om at han skulle slippe dødsstraff.

Han kunne jo hatt åpen soning i norge isteden, hadde sikkert satt pris på hyggelige turer langs karl johan en sommerdag, nå er det jo snart sommer hele året også.

I og for seg så er det ikke så rart at man fortsetter å støtte saddam hussein, vi har vel støttet han før under kampen mot iran sammen med ex`n hans fru usa.

nå har man spillt sjakk så effektivt med midtøsten og flere andre land så nå har verden sørget for at nord-korea har fått atomvåpen, iran har fått atomvåpen (og blitt kvitt sin fiende), palestina har fått verdenssympati (mens verden ser ut til å sørge over at israels folk overlevde for litt over 60 år siden).

(DET skal man vel egentlig hoppe bukk over, siden den biten fremover ikke skal fokuseres på i historietimene...det passer vel mange folk om miljøer utmerket. Lurer på om det fortsatt finnes folk om 25 år som tror på holocaust)

Jeg vet ihvertfall at hvis jeg hadde blitt født nå og vokst opp og om 20 år skulle se tilbake på hva min generasjon har bedrevet tiden med så ville jeg blitt forbannet på oss.

Vi brolegger veien til helvete med gode intensjoner, og vender ryggen til alt og alle.

Jeg har en setning på skjermen på mobilen som sier:

My mind is not for sale or rent, to any god or goverment.

Det står jeg for, og skulle ønske flere viste fingeren til religion og politikk.

Ha et jævlig godt nytt år, og måtte vi klare å ta ett skritt i riktig retning i år (selv om jeg tviler).

:no:

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de problemene du beskriver skyldes at staten er for rik.

Så har vi språk, de minste forsvinner først (selvsagt) men er ikke hele poenget at vi skal forstå hverandre?

Det er noe som heter kultur og hvor kjedelig hadde det ikke vært med bare et språk.

Hadde vært kjipt hvis man bare kunne kjøpe en type bil.

I VG så kunne man lese at kun 48% av norske 8. klassinger klarte å subtrahere nå.

Ja da er det vel på tide med knallhard undervisning og at disse slabbedaskene blir disiplinerte.

Nå er det heller ikke slik at 48% av elevene ikke kan subtrahereså om 10 år er det bare 30% som kan det.

I forenklingens navn, la oss konsentrere oss om å lære de siste 10 års kultur bedre på bekostning av den eldre kultur.

Det er ikke helt sånn det funker. Man kan lære begge deler, det trengs gode lærere som man ikke har i Norge per dags dato.

Helseproblemet blir verre til man innser at "slik kan det ikke gå vidre". Syns virkelig nordmenn burde være mer aktiv å kommentere tulleforslagene til politikerne og gjøre noe i mot det.

(DET skal man vel egentlig hoppe bukk over, siden den biten fremover ikke skal fokuseres på i historietimene...det passer vel mange folk om miljøer utmerket. Lurer på om det fortsatt finnes folk om 25 år som tror på holocaust)

Hvorfor skal holocaust bli glemt ? 85 år høres sikkert mye ut men hvem er det som har glemt egypterne ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er mange som idag ikke tror på holocaust, og jeg tror at f.eks å bli med de hvite bussene og selv fysisk være der er viktig for å skjønne at det faktisk har hendt.

Det trengs også fokus på denne delen av historien slik at man ikke glememr.

Dette fokuset er iferd med å forsvinne, og flere of flere av de som opplevde det har dødd ut.

Man kjenner til Egypt, men mest på overflaten.

Man har hørt om faraoer, pyramider og mumier men går man særlig dypere så er det ikke mye kunnskap om det.

Man har helt glemt hvordan pyramidene ble bygget, skriftspråket ble også glemt, men man klarte å dekode det påny.

Spør en gjennomsnittlig person på gata hvor mye personen kan om religionen, spør om de kan navngi kjente faraoer utenom tut-ankh amon....jeg tror at svært få egentlig vet noe særlig om egypt med mindre man har særlig interresse for det.

Lenke til kommentar

Oljen tar slutt, basert på dagens forbruk og tilgjengelige ressurser, om ca 30 år, gassen varer 70-100 år til.

Det spiller i og for seg ingen rolle for norge sin del, vi får vel bare fordeler av et varmere vær.

VI bor uansett så høyt oppe...og VI har olje så VI klarer oss enn så lenge.

Men hva skjer når mange andre land går tom for olje og gass og blir oversvømt.

Mange land får mindre strøm, ikke bensin, ikke mat etc.

Regjeringene i de andre landene vil bli desperate, og desperate mennesker gjør desperate ting. Ikke glem det a folkens

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den biten var ironisk ment for den generelle holdningen mange har til problemet.

Og, ja, desperate nasjoner gjør desperate ting.

"Fint" at flere og flere fattige land skaffer seg atomvåpen da.

Igjen en ting å overlate til neste generasjon: Desperate nasjoner med atomvåpen.

Lenke til kommentar
Lov og orden.

Det er kanskje det myndighetene der borte vil, da har man ihvertfall kontroll på folket.

I Norge går man motsatt vei, der slipper man fangene fri tidligst mulig for å unngå den belastning det er å være fengslet.

7624561[/snapback]

Kilde på at i enkelte stater sitter det flere i fengsel enn folk som går fri? Høres veldig usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Lov og orden.

7624561[/snapback]

Kilde på at i enkelte stater sitter det flere i fengsel enn folk som går fri? Høres veldig usannsynlig ut.

7626328[/snapback]

Sette folk i fengsel er noen ganger litt tull.

Hey du, du gjorde noe galt nå fanger vi deg.

Greit med drapsmenn, voldtekstmenn osv.

Men hvis man for eksempel selger litt speed, så bør man heller få en samfunnstraff enn 1måned i et fengsel.

Lenke til kommentar

VI bor uansett så høyt oppe.

7625148[/snapback]

Tja? Når ca. 1 milliarder mennesker må flytta på seg og noen titals vil til Norge så det vel ikke noe å bry seg om... :whistle:

Lenke til kommentar

VI bor uansett så høyt oppe.

7625148[/snapback]

Tja? Når ca. 1 milliarder mennesker må flytta på seg og noen titals vil til Norge så det vel ikke noe å bry seg om... :whistle:

7629292[/snapback]

Jeg har ikke sagt/skrivd det der? Noe feil med quoten?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119
Lov og orden.

7624561[/snapback]

7626328[/snapback]

I usa tjener enkelte stater penger på å la fanger sone i sin stat, dvs de importerer fanger.

Har vært innslag på bl.a 60 minutes om den praksisen, som i ekstreme tilfelelr har ført til at over 50% sitter i fengsel.

Lenke til kommentar
Men hvis man for eksempel selger litt speed, så bør man heller få en samfunnstraff enn 1måned i et fengsel.

Det er for mye profitt i dop. Det er også altfor godt integrert med andre kriminelle former som f.eks vold.

7631198[/snapback]

Det burde ikke straffes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
, man må spørre seg om det egentlig er noe poeng i å ha egne nasjoner i det hele tatt.....hva er poenget med det, liksom?

Man vil jo uansett slå seg sammen mer og mer og sloss for å utrydde hverandre til det uansett uunngåelig kun finnes en eneste stor nasjon igjen, vinneren av spillet om du vil si det sånn.

En verden med kun en nasjon høres ut som en usansynlig kjedelig verden. Forskjellige kulturer og nasjoner, med sine egne tradisjoner og stolthet gjør verden mye mer fargerik.

Klimaet forandrer seg.

Det har det gjort i hele verdens eksistens, og det kommer alltid til å gjøre det.

Man ville spart enormt i utviklingskostnader, laget all programvare på ett eneste språk, laget alle bruksanvisninger, alle bøker alle aviser på ett språk som alle forsto.

JEG bryr meg ihvertfall ikke om vi snakker norsk eller engelsk i lille norge...en svensk professor mente nylig at svenskene burde slutte å snakke svensk men gå over til engelsk.

Jeg slutter meg til, la oss gå over til engelsk i norge også og begrave det norske språk på kulturens skraphaug som enda et eksempel på en feilslått ide.

Hvorfor kan ikke alle kle seg helt likt, oppføre seg likt og snakke likt. Vi kan vel bare utvikle både psykiske og fysiske operasjoner slik at alle blir helt indetiske individ? Da slipper vi jo alle problemene dagens tenkere og særegne individ fører med seg.

Igjen må jeg si at din fremtidsvisjon høres ut som en usansynlig kjedelig verden.

Ibsen, hvem leser egentlig det?

Sikkert færre enn som ser på hotell cesær eller andre realityshow.

Man har mer nytte av å kunne rollelisten til de som spiller på hotellet, enn å kunne navnene på de som herjer på i et dukkehjem.

Du har misforstått så kolosallt. Folk leser ikke Ibsen fordi de vil lære alle navnene i et dukkehjem. Litteratur fører med seg så uendelig mye mer frynsegoder enn Hotel Cæsar noen gang vil gjøre. Bedre samfunnsforståelse, overlegent ordforråd, økt kreativitet, økt intelligens og økt kunsterisk sans er bare toppen av kransekaka.

Med 3000 milliarder på bok, er det ikke på tide å bestemme seg for om man skal gi eldre et verdig liv med kos og hygge eller om man skal spare penger på ren oppbevaring.

Var det ikke du som var livredd for hva vi skulle gjøre når vi ikke hadde olje lenger? Og nå er du plutselig hypp på bruke mye penger, kun fordi vi har de?

Lov og orden.

Det blir feil å si at flertallet sitter i fengsel, da de fleste som sitter i fengselet ikke har noe forhold til staten, de er bare blitt plassert der. Vist de amerikanske myndighetene da har bestemt seg for å bygge et enormt fengsel i en stat med 600 000 innbyggere skal det ikke så mye til før de innsatte har blitt majoriteten.

Sist så uttrykkte norge sin støtte til Saddam hussein, og ba om at han skulle slippe dødsstraff.

Norge uttrykte ikke sin støtte til Saddams handlinger, de uttrykte at de er motstander av dødsstraff, uansett hvem det gjelder. Selv om jeg mener at en pedofil barnemorder ikke bør få dødsstraff, betyr ikke det at jeg støtter vedkommendes handlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...