Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

treg pc, ca 2 min etter oppstart


Anbefalte innlegg

Problemet

Problemet er at programmene bruker mye mye mer cpu tid enn før og bruken er 90-100% selv 5min etter at jeg avslutter/starter programmer, men da roer den seg somregel ned til 30-40% som også er høyt. For å si det kort så virker det som om cpuen er blitt tregere. Det er altså ikke en prosess som bruker all cpu kraften, men det er prosessene som bruker mye mer enn det pleide.

 

Jeg har restartet maskinen 2 eller flere ganger fra jeg installerte ny sw til maskinen startet å fungere tregt.

 

Når oppsto problemet

Jeg surfet litt på nettet (seriøse sider) og da startet ting å fungere veldig tregt, det var da et par timer siden maskinen var startet.

 

Maskinen

Bærbare dell Latitude 110L (tilkoblet strøm hele tiden)

CPU intel pentium M 1,6ghz

RAM : 512MB

OS: Xp pro sp2 (alle kritiske oppdateringer og noen til (.net osv))

 

Jeg har gjort følgende for å se om det fikset feilen:

 

Kjørt full scandisk (bad sector søk) på alle diskene

Kjørt full defrag på alle diskene

Kjørt full AV scan ved bruk av pc-cillin 8.320.1003/4.155.00 (nyeste nå)

Kjørt full spyware scan ad-aware (med nyeste oppdatering)

restartet flere ganger

skrudd av vminne (maskinen trenger ikke mer enn tilgjengelig fysiske minne)

startet uten nettverk

 

nyttige observasjoner:

Ingen eller liten aktivitet via nettverket

Ingen nettverksforbindelser til noen IPer (utenom loopback (pc-cillin))

Ved oppstart satte jeg på en film i winamp (cpu 13% (normalt)) så gikk det ca 2 min så var det 60++% og alt hakket og ting gikk ikke så bra.

EDIT: prosenten gjelder cpu kraft som winamp.exe bruker.

Brukt msconfig til å se gjennom hvilke programmer som starter ved oppstart og fant ikke noen unormalt/ukjent.

Det virker som om problemet eksisterer også i sikkerhetsmodus, men det jeg litt usikker på.

 

Process Explorer (se vedlagt bilde) (etter 10 min uten aktivitet)

Jeg syntes til tider at prosessene bruker lang tid i kernel mode, men jeg tør ikke si for sikkert om det er mye mer enn vanlig.

 

Formatering?

Reformatering av maskinen er siste løsning.

 

Takker for alle hjelpsomme svar og god jul og godt nytt år til alle sammen

post-35569-1167737190_thumb.jpg

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avslutt ZCfgSvc.exe

 

Hadde selv et lignende problem og da var det denne prossesen som gjorde prossesoren jobbet hele tiden.

Bruker du Intel PROSet Wireless til styring av det trådløse nettverkskortet?

 

EDIT: Avinstaler dette programmet vis det ikke hjelper å avslutte ZCfgSvc.exe

Endret av Silencer91
Lenke til kommentar
Avslutt ZCfgSvc.exe

7624499[/snapback]

Ingen effekt

 

Hadde selv et lignende problem og da var det denne prossesen som gjorde prossesoren jobbet hele tiden.

7624499[/snapback]

Men her jobber ikke ZCfgSvc eller noen intel programmer så mye. Det er alt fra winamp til iexplorer.

 

Bruker du Intel PROSet Wireless til styring av det trådløse nettverkskortet?

7624499[/snapback]

nei

 

EDIT: Avinstaler dette programmet vis det ikke hjelper å avslutte ZCfgSvc.exe

7624499[/snapback]

Jeg gjør det og restarter, men det er ingen merkbare forbedring.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
du kan jo prøve  systemgjennoprette via sikkerhetsmodus. ellers kan du prøve å reparere windows.

7629018[/snapback]

Gjett hvem som ikke likte at systemgjennopretting tok mye diskplass :blush:

Repareringen fikset ikke noen ting

 

Det var da en voldsom høy cpu-load du hadde. Hvilken prosess er det som bruker så mye cpu?.

7629120[/snapback]

 

Alle prosesser

eks winamp bruker ca 60% bare for å være der.

system, iexplorer,explorer, av program firewall er de programmene som pleier å bruke mye, men det virker som om det er tilfeldig siden de alle programmer jeg jobber med bruker 60+%

 

OPPDATERING

Jeg startet som administrator brukeren og der fungerer alt som det pleide i flere timer helt til jeg starten en installasjon.

En annen ting er at problemet ikke løses ved å logge av og på.

Lenke til kommentar

Harddisken min sa for ikke lenge siden farvel. noen uker tidligere ble den supertreg i korte perioder og cpu.en fikk merkelige spikes. trodde det var noe virus først, men fant ut at disken var helt kaputt. Slike uforklarlige feil skyldes ofte harware, eller virus. :/

Lenke til kommentar
Harddisken min sa for ikke lenge siden farvel. noen uker tidligere ble den supertreg i korte perioder og cpu.en fikk merkelige spikes. trodde det var noe virus først, men fant ut at disken var helt kaputt. Slike uforklarlige feil skyldes ofte harware, eller virus. :/

7633224[/snapback]

 

Jeg skal være enig i at det virker som en disk feil eller andre type hw feil, derfor kjøre jeg scandisk og av. og de viste ingen feil/virus (men 100% sikker blir man jo ikke)

Problemet mitt varer ikke i korte perioder, men varer helt til jeg restarter (har testet opp til 7 timer)

Når jeg da har restartet kan jeg med admin kontoen åpne filer og alt fungerer tipp topp (i flere timer) helt til plutselig alt går som sirup, jeg kan gjenta de samme opperasjonene etter restart, men da fungerer alt som det skal.

Den vanlig brukeren blir treg etter få minutter.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...