Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IKT driftsfaget

Anbefalte innlegg

Hva om en tar IKT og så påbygning og 5 år siv. ing. da? Da ville en vel være sikret enten firmaet søker etter en med høy utdannelse og mye kunnskaper innen programmering eller om de ville ha en til å drifte et lite nettverk uten for høy lønn, pluss at du har 2 år med bedrift i papirene... Noen negative sider med dette utenom 10 timer norsk i påbygningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*kremt*

Skal ikke si at jeg har lest absolutt alle postene her, men:

IKT driftsfaget er helt sikkert en veldig bra begynnelse. En begynnelse på noe seriøst. Det er sikkert mulig å få seg en helt OK jobb etter IKT + lærlingetid. Gidder du ikke gå mere skole, så greit nok.

Men, ærlig talt. Dere som sammenligner Noroff/It-akademiet/NA/ellerhvadetmåttevære med Høyskole og Universitet: Skjerp dere!

På en privatskole betaler du for et papir som hverken gir deg kunnskap eller noe å legge på bordet. Hvis jeg noen gang skulle være i en posisjon der jeg skulle ansette folk i en IT-bedrift, hadde jeg blankt avslått enhver som ikke hadde mere enn noe tullball fra betalskolene.

Hvorfor? Jeg har tidligere gått på NA, og maken til visvas og bortkastet tid har jeg ikke vært borti. Jeg vet at Noroff holder et noe høyere nivå, men det er ikke snakk om mye.

I dag går jeg på høyskole, og jeg kan fortelle at det er en heeelt annen hverdag. Her settes det krav til deg! De som tror de kan slappe av gjennom en høyskoleutdanning, enten ingeniør eller ei, bør tenke om igjen.

For å kunne komme inn på ingeniørutdanningene kreves 3mx og 2fy (gjør vel det fortsatt?). Ta IKT, legg på så dere får spesiell studiekompetanse, så kan vi begynne å snakke. Sertifiseringer er ikke verdt en dritt så lenge sidemannen står med en ingeniørtittel ved siden av.

Det er vel ikke så mange som kan være uenig i det...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 14:14, skrev kabelsatan:

*kremt*

Skal ikke si at jeg har lest absolutt alle postene her, men:

IKT driftsfaget er helt sikkert en veldig bra begynnelse. En begynnelse på noe seriøst. Det er sikkert mulig å få seg en helt OK jobb etter IKT + lærlingetid. Gidder du ikke gå mere skole, så greit nok.

Men, ærlig talt. Dere som sammenligner Noroff/It-akademiet/NA/ellerhvadetmåttevære med Høyskole og Universitet: Skjerp dere!

På en privatskole betaler du for et papir som hverken gir deg kunnskap eller noe å legge på bordet. Hvis jeg noen gang skulle være i en posisjon der jeg skulle ansette folk i en IT-bedrift, hadde jeg blankt avslått enhver som ikke hadde mere enn noe tullball fra betalskolene.

Hvorfor? Jeg har tidligere gått på NA, og maken til visvas og bortkastet tid har jeg ikke vært borti. Jeg vet at Noroff holder et noe høyere nivå, men det er ikke snakk om mye.

I dag går jeg på høyskole, og jeg kan fortelle at det er en heeelt annen hverdag. Her settes det krav til deg! De som tror de kan slappe av gjennom en høyskoleutdanning, enten ingeniør eller ei, bør tenke om igjen.

For å kunne komme inn på ingeniørutdanningene kreves 3mx og 2fy (gjør vel det fortsatt?). Ta IKT, legg på så dere får spesiell studiekompetanse, så kan vi begynne å snakke. Sertifiseringer er ikke verdt en dritt så lenge sidemannen står med en ingeniørtittel ved siden av.

Det er vel ikke så mange som kan være uenig i det...

Kanskje om du hadde lest postene så ser du at du tar meget feil her.

Ingen har satt sertifikatene til privatskolene opp mot høgskolen eller universitetet. Nå vet jeg ikke hva du lærte på NA, men nivået er høy. MCP eksamner har høye nivåer.

Poenget der jeg og andre sammenlikner privatskolene - i denne diskusjonen NOROFF mot høgskolen er der hvor en tar en ingeniørgrad.

En ingeniørgrad er en ingeniørgrad UANSETT hvor du tar den. (forevholdt du tar samme emne da) Om du tar 3 år på noroff eller 3 år på en høgskole eller universitet er likegyldig.

Privatskolenes eksamner/sertifiseringsår (som jeg må nevne er ikke det samme som utdanningen til ingeniør/bachlor på privatskolene) ligger høyere enn IKT.

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

kabelsatan:

Hvis du fulgte litt med på allyse sine og mine poster på side 4, så hvil du se at Noroff holder et MYE høyere nivå enn mange andre privatskoler. :smile: Selvfølgelig, hvis man bare studerer "MCSE" og "CICSO" studiet uten å ha erfaring så vil de ikke være verdt en dritt.

Men hvis du går inn på http://www.noroff.no og kikker på studiene: Systemutvikling 1 og 2, Nettverk og system admin 1 og 2, Multimedia 1 og 2, så vil du se at disse studiene holder et mye høyere mål. :smile:

Du skjønner, hvis man tar et 3 år ved Monash university i Australia, vil man få en Bahelor grad på lik linje med andre grader. :grin:

Jeg snakket med en instruktør ved Noroff for litt siden, og han snakket mye om studiene. Noroff setter KRAV til personen som skal studere der, det lover jeg deg. Man skal være 100% motivert og ha vilje til å jobbe hardt for å få gode karakterer. Mye selvstudier på kveldene, man kan ikke daffe seg gjennom studiene der. Det er også gode muligheter til å ta sertifiseringer ved siden av selve studiet.

Etter et tredje år ved Monash i Australia vil man, når man består eksamenene, få en grad. Man vil være Bachelor. Etter dette har man gode muligheter for videre studier, man kan ta Master grad. Nevnte jeg foressten at Monash er et av de mest prestisjetunge universitetene i verden? :grin:

Mvh

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 14:47, skrev LioKaiser:

kabelsatan:

Hvis du fulgte litt med på allyse sine og mine poster på side 4, så hvil du se at Noroff holder et MYE høyere nivå enn mange andre privatskoler. :smile: Selvfølgelig, hvis man bare studerer "MCSE" og "CICSO" studiet uten å ha erfaring så vil de ikke være verdt en dritt.

Men hvis du går inn på
og kikker på studiene: Systemutvikling 1 og 2, Nettverk og system admin 1 og 2, Multimedia 1 og 2, så vil du se at disse studiene holder et mye høyere mål. :smile:

Du skjønner, hvis man tar et 3 år ved Monash university i Australia, vil man få en Bahelor grad på lik linje med andre grader.
:grin:

Jeg snakket med en instruktør ved Noroff for litt siden, og han snakket mye om studiene. Noroff setter KRAV til personen som skal studere der, det lover jeg deg. Man skal være 100% motivert og ha vilje til å jobbe hardt for å få gode karakterer. Mye selvstudier på kveldene, man kan ikke daffe seg gjennom studiene der. Det er også gode muligheter til å ta sertifiseringer ved siden av selve studiet.

Etter et tredje år ved Monash i Australia vil man, når man består eksamenene, få en grad. Man vil være Bachelor. Etter dette har man gode muligheter for videre studier, man kan ta Master grad. Nevnte jeg foressten at Monash er et av de mest prestisjetunge universitetene i verden?
:grin:

Mvh

-LioKaiser.

Vil også supplere at NOROFF kjører med karakterer. Dette er unikt for de pravate it-skolene. Du må ha 4.0 eller bedre (1.0 er best) for å bestå eksamnene. De baserer seg også på dimplomprosjekter ol.

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Stemmer det, allyse; Noroff kjører med karakterer. :smile:

Jeg vet forøvrig at man MÅ ha karakter 2,8 eller bedre i snitt hvis man i det hele tatt skal bli tatt i betraktning ved Monash. Og det er NEDRE grense. Regner med at man må ha supre karakterer for å være sikker på å komme inn....

Mvh

-LioKaiser.

Life's wasted on the living!

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-12-01 23:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 13:59, skrev kaka13:

Er det noen her som vet noe om Digital audio+video linja hos NorOff? det er vel 3 årig studie? tenkt til og ta den eller "game design"... kanskje da..:smile:

Slik jeg ser i katalogen kan du gjøre følgende:

1år. Multimedia 1 (er trolig obligatorisk for alle fag)

2år. Digital Video and Audio

3år. Multimedia3 eller Game Design

Det ser ut som det bare er 2'dre året du kan velge en del... Du har på 2'dre året flg studier: Multimedia 2, Digital Animation, Digital Video and Sound og System/webutvikler. (alle disse studiene leder til 3'dje år)

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:

kabelsatan:

CCNP er vel verdt en dritt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 15:53, skrev Instigator:

Quote:

kabelsatan:

CCNP er vel verdt en dritt?

Tror det han mente var at du ikke får fullt utbytte av 1års studiene i forhold til 3 intense år...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Instigator: Selvfølgelig er CCNP verdt noe! En CCNP person vet utrolig mye om nettverk og routing/switching. :smile:

MEN dessverre, hvis man ikke har tidligere nettverks-erfaring fra bedrift og/eller annen praksis, kan det bli vanskelig å få jobb. Iallfall er det det som en arbidsgiver ser på i disse dager. Erfaring og helst anbefalinger og kontakter.

Hvis du derimot HAR praksis/erfaring samt en anbefaling kan du ha gode muligheter. Eller gjennom kontakter. :smile:

Det er ikke ment som noe personlig angrep på deg og andre CCNP folk altså. Sier bare at det er kjekt med god arbeidserfaring. :smile:

På den andre side: ALL kunnskap er god kunnskap!

Lykke til videre med CCNP! :smile:

P.S: Skal du bli CCIE? Det burde du prøve på!

( DA har man gode muligheter da.)

Mvh

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Vel, systemutviklere fra Noroff som har tatt Bachelor Of Computing eller noe lignende, bør ha like store rettigheter og muligheter som en fra f. eks NTNU..nå snakker jeg dog om 3 årig studie.

Hvis man går NTNU/annen høyskole og blir sivilingeniør etter 5 år, vil jeg tro at en fra NTNU/høyskole vil være bedre da. :smile:

Men, man kan jo alltids ta Master grad etter bachelor. Master Of IT er en meget bra grad. :smile:

Monash University i Australia er forøvrig et meget godt universitet. Det er litt prestisje å gå der, så vidt jeg har skjønt. :grin:

Mvh

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 15:12, skrev allyse:

Quote:

Er det noen her som vet noe om Digital audio+video linja hos NorOff? det er vel 3 årig studie? tenkt til og ta den eller "game design"... kanskje da..:smile:

Det ser ut som det bare er 2'dre året du kan velge en del... Du har på 2'dre året flg studier: Multimedia 2, Digital Animation, Digital Video and Sound og System/webutvikler. (alle disse studiene leder til 3'dje år)

Mvh

A. Lyse

leste nettop at det var 1 år med audioredigering, så et år med videoredigering.. så ferdig.. har jeg ikke rett?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 16:57, skrev kaka13:

Quote:

Den 2002-12-02 15:12, skrev allyse:

Quote:

Mvh

A. Lyse

leste nettop at det var 1 år med audioredigering, så et år med videoredigering.. så ferdig.. har jeg ikke rett?

For å få en ingeniørgrad må du ha 3 år skole. (en ingeniørgrad er 3 år, sivil 5 osv.) Om du kan mye, eller har relevant forskoler kan du til tider få slippe en del av år 1 (slik som jeg gjør)...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-11-24 18:10, skrev sumptrollet:

Quote:

Den 2002-11-24 12:48, skrev Caddy:

Ikke no programering nei, mye om office pakkene, win2000 server, maskinvare. Seffers litt spilling i friminuttene og ellers når man ikke har annet å gjøre...

I min målestokk så kan ikke dette kategoriserer som utdanning. Det er alt, altfor tynt, og dagens it-marked trenger neppe folk som har et snevert kunnskapsnivå på office og w2k. Nei, gutta skaff dere en skikkelig utdannelse. Hva gjør dere i det øyeblikk bedriften deres ansetter en linuxdude som hiver inn en samba server og openoffice.org ?

<----

jeg bare måtte svare på den når jeg kom over den.

---->

De gir nå opplæring i Linux på IKT og hvorfor skal en lærling ikke lære seg linux hvis han vil?

du snakker som at hvis du ikke er utdannet linux så kan du ikke lære det..hm...takk for den.

Lenke til kommentar

Quote:

ueland85 skrev (2002-12-17 09:10):

<----

jeg bare måtte svare på den når jeg kom over den.

---->

De gir nå opplæring i Linux på IKT og hvorfor skal en lærling ikke lære seg linux hvis han vil?

Det står ikke i pensum. Kanskje noen skoler gir opplæring i linux, men langt ifra alle. IKT er en så fersk linje, med relativt dårlige lærere og elendig pensum, at forskjellene mellom skolene er enorm. Men de fleste steder får du mye fritid, altså my e tid til selvlæring.

Quote:

du snakker som at hvis du ikke er utdannet linux så kan du ikke lære det..hm...takk for den.

Alltid flott å ha papirer :smile:

Jeg er enig med de som sier at IKT er en for tynn utdanning. Jeg ser på IKT som en start. Og som jeg kan bygge videre på. Jeg er nå lærling, og har tenkt å utdanne meg videre etter lærlingeperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...