Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IKT driftsfaget

Anbefalte innlegg

Den 2002-11-24 21:30, skrev kaka13:

Quote:

Den 2002-11-24 20:02, skrev Truman:

Quote:

For å i det hele tatt være rimelig trygg på å ha jobb innen it-bransjen, vil det nok være en fordel å ha en universitetsutdannelse på minst tre år. MEN, ikke alle er motiverte, eller like skoleflinke, så da er nok dette et ypperlig alternativ! Så lenge man ikke venter å få kremjobben, men de "skyhøye it-lønningene" (som vel knapt eksisterer lenger), så burde dette være et ok utgangspunkt!

Du påstår altså at jeg er en sånn dopa freak som ikke kan en dritt og bare vil begynne på IKT fordi det er lett?!

Er det i det heletatt noen her som har GÅTT/GÅR på ikt nå?

Er det kanskje ikke det samme som og gå elektro 2 år og lærling 2 år?

Det er liksom noe som heter yrkesskoler her i Norge oxo!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kaka13 på 2002-11-24 21:33 ]</font>

haha... så nå skal lissom "VIDEREGÅENDE OPPLÆRING" (elektro (2) + lærling (2) være LIKESTILT med 3 års UNIVERSITETS studier ? .. you crack me up ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke akkurat gode tider for de som planlegger å nøye seg med IKT linjen. Der er ikke en gang gode tider for treårige høyskoleingeniører i data. Antallet arbeidsledige dataingeniører stiger veldig fort, i tillegg til at mange bedrifter stiller hovedfag/siv.ing. (5 år på universitet) som et minimum for å få jobb.

Dette varierer selvfølgelig med hvilke jobber man vil ha, og hvilken lønn man venter å få. Vet om flere 5-årige universitets studenter som har fått jobb siste år. De har begynnt med ca. 330.000 i lønn. Ikke forvent å få dette (det KAN selvfølgelig skje) med mye kortere utdanning.

Så mitt råd er: ta så mye utdanning dere orker. Ta så mye matematikk dere orker pluss litt til. Den dagen det er nedskjeringer i DIN bedrift vil du ha så mye utdannelse som mulig.... :wink:

Lenke til kommentar

Tror ikke det bare er å dure inn i en jobb etter 3 års IKT. Har nettopp gått ut fra 3års dataingeniørstudier med 1,93 i snitt, og det er ikke lett å få jobb. Nå gadd riktignok ikke jeg å prøve (studere videre), men har en del kamerater som sliter med å få jobb. Men det kan jo endre seg for de som ønsker å starte på IKT nå, er jo noen år til de blir ferdig. Karakterer teller forresten nesten ikke en dritt når du skal søke jobb,det går mye mer på deg som person. Karakterene man får er kun gode for å søke opptak på en annen utdanning.

Lenke til kommentar

Allyse; Du virker som en som er målbevisst og vet hva du driver med. All ære til deg. Det er bra å høre at IT akademiet har kommet seg ut av det der "paper-cert" greiene de har hatt hengende over seg i en stund.

Selv om IT-akademiet blir betegnet som en praktisk utdanning, så kan det likevel ikke betegnes som arbeidserfaring. Men det er nå det; du virker som sagt som en flink fyr, så du har absolutt muligheter.

Som en annen sa over her, det spiller liten rolle hva slags karakterer man har i en arbeidsituasjon. Det som er viktig er personlighet, tillit, evne til å lære, selvstendighet, humør, god holdning, effektivitet, kommunikasjon etc. Også fravær kan være en viktig faktor.

Vil til slutt si at jeg personlig vurderer sterkt å ta rundt 6 sertifiseringer...som er ganske harde å ta. Men jeg skal greie det.

Allyse; har du tenkt å prøve deg på CCIE?

Klarer man den certen, er man GUD innen nettverk/Cisco.

-LioKaiser.

Life's wasted on the living!

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-11-25 22:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 22:36, skrev LioKaiser:

Det som er viktig er personlighet, tillit, evne til å lære, selvstendighet, humør, god holdning, effektivitet, kommunikasjon etc.

Du trenger jo minst 5 av disse for å få gode karakterer... Spesielt dette med evne til å lære. Toppkarakterer i et fag som ikke er relevant for en spesiell jobb, kan altså likevel telle positivt.

Det arbeidsgiver legger aller mest vekt på er tidligere jobberfaring og referanser. Har man ikke slikt kan karakterer telle mye (sammen med de egenskapene du nevner.)

Men som du sier: Er man målbevisst og vet hva man vil, kommer man alltid langt.

LeD

Lenke til kommentar

Ja, det er helt riktig, anbefalinger og kontakter, samt jobberfaring teller mye.

Karakterer teller vel egentlig, men et flott papir sier lite om personen.

Selv vet jeg ikke om jeg kommer til å velge høyere utdannelse i informatikk o.l.

Har alltid hatt en god følelse for psykologi studiet. Bli psykolog, det er spennende. Pluss at man nesten er garantert å ha en god jobb for evig og alltid. Jeg mener, med alle disse gærningene i Norge, for ikke å snakke om i verden, vil det alltid være god bruk for psykologer og psykiatere. lol.

Har vel aldri vært vanskelig for en psykolog å få jobb...

Men jeg vurderer det selvfølgelig fordi det av og til virker som om psykologi-studier "kaller" på meg.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-11-26 00:28 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-11-26 01:06 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-11-26 01:07 ]

Lenke til kommentar

Noe de fleste her glemmer er hva IKT står for. Man lærer en del basiskunskaper som riktignok ikke kan måle seg med det man lærer på for eksempel IT-akademiet. Men noe som kan anses som særdeles viktig er kunskapen om kommunikasjon. Det er et av de viktigere temaene på IKT. Kommunikasjon og kundebehandling.

Jeg kjenner et par stykker som har gått på høgskoler i hytt og pine. De er noen innesluttede sokkemennesker... Dersom de skal prøve å hjelpe noen som har problemer med datamaskinen, forklarer de løsningen på en måte som det kreves høgere utdanning for å forstå. Akademikerene er dyktige til sin sak (programmering, administrering av nettverk og muligens web-design, pluss mer) og det er jo vel og bra. Men når det kommer til kundebehandling, så kan de sjelden måle seg med oss IKT-utdannede. Vi setter mer fokus på å kunne hjelpe andre. Vi har lært basisen som behøves for å hjelpe vanlige folk, men under lærling-perioden har vi plukket opp mange, mange andre egenskaper.

Kort sagt IKT-driftere og IT-akademikere er to vidt forskjellige raser. IKT-personell er mer brukervennlige enn akademikere generelt. Mens akademikerene duger mye bedre til et arbeid som programmering, etc. Jeg skal selvsagt ikke sette alle i bås. Man har IKT-folk som ikke duger til noe, og man har akademikere som er dyktige til det meste. Dette kommer av personligheten.

Når det kommer til muligheten til å skaffe seg jobb i det videre liv, er det som sagt personligheten som stiller sterkt. Men også (og det er det aller viktigeste) gode refferanser fra tidligere jobber. De fleste firmaer vil ha personer med jobberfaring og ikke en kar som har lest seg til alt han kan.

------------------------------------------------

Gjør verden til et bedre sted; Fjernadopter en sau.

http://www.adopt-a-sheep.com

[ Denne Melding var redigert av: shabador på 2002-11-26 12:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 21:48, skrev ueland85:

går på ikt ved KVS-Lyngdal (www.lj.no)

vi er 30 stk her, jeg er vell den enste som

har gått inn for å få meg læreplass allerede og

jeg tror jeg har fått det, skal til intervju i juleferien :smile:

synst linjen er kjekk jeg :smile:

her gjør vi det slik at vi har det vanskeligste først, noe som er meget bra.

anbefales ja.
:grin:

Hva vanskelig vil si? Noe UNIX/Linux læring?

Etter hva jeg har lest i avisene (alle som får sparken), så rekner jeg nesten med at de som kommer til å slite mest er de med tynn IT-utdanning (hint-hint). Selv går jeg almennfag, og skal ta høgskole-utdanning l8er innen noen it-saker. Noen tips om hva som duger? (interessert i C/C++ programmering, serverdrift o.l.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 22:26, skrev LarsM:

Påbygningsåret skal visst være jævlig hardt har jeg hørt...

Ikke sant, har selv påbygging (har elektor + elnk), og kan ikke si at påbyggingskurset var noe tøffere enn de to årene med el-ting.

10 uketimer norsk er kanskje kjedelig for mange av oss (det er vel det de fleste som sliter litt synes er 'tøft'), men ingenting er 'vanskligere' enn det man har fra et yrkesfag. Dessuten er det min påstand at det er lettere å få gode karrakterer fra almennfagene.

Minuset er jo at man går glipp av noe av formelle realfagene. (f.eks elektroteknikk ér jo pr. definisjon fysikk, men du får jo ikke 1FY av den grunn)

Lenke til kommentar

Det er så mangen som preiker om vekttal og skikkelige skolepapir!

Det er da ikke en eneste bedrift med respekt for seg selv som ser etter hvor mangen vekttal en evt. arbeidstaker har! Det er kun skoler/utdanningsinstitusjoner som krever x antal vekttal for å kunne ta en eller annen utdanning! Samme med studiekompetanse! Om det er noen her som har vært på jobbinterviu der de ha spurt følgende spørsmål:

Har du studiekompetanse?

Hvor mangen vekttal har du?

Hvilken karakterer fikk du på ungdomsskolen?

Er det noen som spør om dette, så er det nok garantert ikke noe bra firma å begynne å jobbe i! Har ingenting å si hvor mangen vekttal du har! Det er kun i det kommunale at det er så vanvittig idiotisk system at om man får 10 vektal mer, så går du opp i lønn, ansett om det er relevant utdanning du har tatt eller om det er bare noe jallagreier for å få flere vekttal!

Lenke til kommentar

Skjønner godt at de IKKE skal spørre om hva du fikk på Ungdomsskolen (BARE kjedelige allmendrittfag) men de må jo seff ha karakterene fra vidregående da! De burde telle mye fordi d er da man får de fagene man VIL ha!! ganske dumt og spørre om karakterene fra Ungdomsskolen synes da jeg...

Lenke til kommentar

Man kan også bli Bachelor Of Network Computing helt uten generell studiekompetanse. Det kan dog koste litt...men man KAN altså ta en god og proff universitetsutdannelse uten studiekompetanse.

I denne utdanningen kan man også også ta en del proffe sertifiseringer.

Og hvis man har Bachelor grad, kan man også ta

f.eks. 2 år ved et master studium etterpå.

Men må alltid være motivert for å studere hardt, det er sikkert.

På IKT ved Sogn vgs lærte jeg ikke så mye, men EN ting lærte jeg meg; Jeg lærte meg det å kunne lære...å tilegne seg kunnskap helt selv. Dette fortsetter jeg med som lærling, og denne egenskapen vil garantert hjelpe meg i videre studier.

-LioKaiser.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-11-27 16:17 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-11-27 16:58 ]

Lenke til kommentar

Det er riktig som en sier her. Det er en reell forskjell mellom IKT, Akademier og høgskoler

Etter hva jeg har forstått er det 3 forskjeller:

1- Videregående opplæring

2- Sertifikatutdanning

3- Ingeniørutdanning

De fleste ser 1 som IKT, 2 som Akademiene og 3 som høgskoler. Dette stemmer til en viss grad, men ikke 100%. akademiene er 2 OG 3. Det er fullt mulig å få ingeniørgrad på et akademi. Jeg personlig skal nå gå 3 år på noroff for å blir Bachlor i Game programming. - dette tilsvarer 100% en høgskole bachlor grad av samme felt.

Så dere som vil gå IKT - gjør dette, men husk denne utdanninger er basert på et spinklere grunnlag enn de høyere studiene. Det er alltid veier å gå, og om du er meget interessert i høgere studier kan du f.eks ta et forkus og nith (da trenger du ikke allmenne fag) - eller gjøre slik som meg - ta ingeniørgraden/bachlor graden igjennom en privatskole.

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Du og jeg tenker litt likt, Allyse. :smile:

Se posten min over der.

Noroff er bra, jeg snakket akkurat med en instruktør der, han virket ekstremt hyggelig og flink.

Jeg hadde tenkt meg NSA1 og 2 og så et tredje år i Australia da. :smile:

Hva er det tenker å ta, systemutvikling 1 og 2?

Mvh

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 16:52, skrev LioKaiser:

Du og jeg tenker litt likt, Allyse. :smile:

Se posten min over der.

Noroff er bra, jeg snakket akkurat med en instruktør der, han virket ekstremt hyggelig og flink.

Jeg hadde tenkt meg NSA1 og 2 og så et tredje år i Australia da. :smile:

Hva er det tenker å ta, systemutvikling 1 og 2?

Mvh

-LioKaiser.

Jeg skal ta Multimedia studiene.

1 år. Multimedia 1 (bare 1/2 år - slipper 1 semester)

2 år. Digital Animation

3 år. Digital Game Design (australia - etter dette får jeg bachlor grad)

4 og 5 år: Master grad håper jeg :smile:

Skal gå på Noroff da jeg anser dem som den mest seriøse skolen av alle privatskoler

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Jeg skal ta Multimedia studiene.

1 år. Multimedia 1 (bare 1/2 år - slipper 1 semester)

2 år. Digital Animation

3 år. Digital Game Design (australia - etter dette får jeg bachlor grad)

4 og 5 år: Master grad håper jeg :smile:

Skal gå på Noroff da jeg anser dem som den mest seriøse skolen av alle privatskoler

Mvh

A. Lyse

Ja, Noroff er både best og eldst tror jeg. "De gamle er eldst" :grin:

Men jeg trodde man måtte ta f.eks Multimedia 1 og 2, for så å ta 3 multimedia år ved Monash i Australia. Men det går altså å ta digital animation og digital game design isteden? Interessant! :smile:

Eller mente du at du skal til Australia?

Mvh

-LioKaiser

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 22:35, skrev LioKaiser:

Ja, Noroff er både best og eldst tror jeg. "De gamle er eldst"
:grin:

Men jeg trodde man måtte ta f.eks Multimedia 1 og 2, for så å ta 3 multimedia år ved Monash i Australia. Men det går altså å ta digital animation og digital game design isteden? Interessant! :smile:

Eller mente du at du skal til Australia?

Mvh

-LioKaiser

En trenger ikke multimedia 2 - Vet dette 100% da jeg har snakket med dem og jeg har lagt opp et "løp" med daglig leder :smile:

Og som du sa, ja med digital animation og game design kan man ta isteden. En kan ta digital animation også multimedia 3 også. (uten multimedia 2)

Vurderer 3'dje året i australia som er nådagens eneste måte å få ingeniørgrad utenom høgskole - MEN som jeg fikk opplyst av noroff er at om 1,5 år (da jeg skal begynne på de 3'dje året) ER det mulig Noroff har blitt en høgskole og jeg kan ta det 3'dje året i norge! (gjelder alle andre også da :razz:)

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...