Matsemann Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Okey, da er det sistnevnte Men om de førstnevnte ikke hadde hatt alle de håra på snuten hadde den vært veldig lik algespiseren vår... Den er slik at den suger seg fast på ruten, og litt samme fasong ENDRET: Bør holdes i stim for best trivsel. Mest nattaktiv. Noe sky. Gjemmesteder i akvariet. Bunnsubstratet bør være finkornig. Kan hoppe og dekkglass/heldekkende topp anbefales. Det passer bra med Botia almorhaen vår. Endret 19. mars 2007 av Matsemann Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Okey, da er det sistnevnte Men om de førstnevnte ikke hadde hatt alle de håra på snuten hadde den vært veldig lik algespiseren vår... Den er slik at den suger seg fast på ruten, og litt samme fasong ENDRET: Bør holdes i stim for best trivsel. Mest nattaktiv. Noe sky. Gjemmesteder i akvariet. Bunnsubstratet bør være finkornig. Kan hoppe og dekkglass/heldekkende topp anbefales. Det passer bra med Botia almorhaen vår. 8186826[/snapback] Da er det definitivt en malle, det er ingen botiaer som suger seg fast til glasset. Dessuten så har ikke damene så lange "hår" i tryne. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Okey, da er det sistnevnte Men om de førstnevnte ikke hadde hatt alle de håra på snuten hadde den vært veldig lik algespiseren vår... Den er slik at den suger seg fast på ruten, og litt samme fasong ENDRET: Bør holdes i stim for best trivsel. Mest nattaktiv. Noe sky. Gjemmesteder i akvariet. Bunnsubstratet bør være finkornig. Kan hoppe og dekkglass/heldekkende topp anbefales. Det passer bra med Botia almorhaen vår. 8186826[/snapback] Da er det definitivt en malle, det er ingen botiaer som suger seg fast til glasset. Dessuten så har ikke damene så lange "hår" i tryne. 8205044[/snapback] Beklager om det var tvetydig, men det jeg mente var at den andre fisken om ble lenket til lignet veldig på en annen fisk vi har. Etter å ha sett og lest om botia er jeg sikker på at det er fisketypen. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jepp, har det. Fyrte det opp i helgen....fungerer som en kule Lenke til kommentar
erl1 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 jeg har akdri hatt akvarium før (eller; hadde en rund bolle for mange år siden men den knustes, og fiskene døde) har nå lyst på et "skikkelig" akvarium, ca 80-120 l. hva trenger jeg av utstyr? og hvordan fisker er anbereffalt ig begynne med. jeg har egentlig lyst på litt stlige fisker som f.eks små haityper, eller piraya. lar disse seg kombinere med andre typer fisk som algespisere og tetra/grupie? kom gjerne med andre forslag til fisk for en nybegynner. et siste spm. hva kreves for å starte en saltvannstank? Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 jeg har akdri hatt akvarium før (eller; hadde en rund bolle for mange år siden men den knustes, og fiskene døde) har nå lyst på et "skikkelig" akvarium, ca 80-120 l. hva trenger jeg av utstyr? og hvordan fisker er anbereffalt ig begynne med. jeg har egentlig lyst på litt stlige fisker som f.eks små haityper, eller piraya. lar disse seg kombinere med andre typer fisk som algespisere og tetra/grupie? kom gjerne med andre forslag til fisk for en nybegynner. et siste spm. hva kreves for å starte en saltvannstank? 8232518[/snapback] Hei, 80-120L akvarium hørtes fint ut til å begynne med Du trenger grus, pumpe, planter, varmekolbe, lysarmatur osv. Ville begynt med fisker som er enkle og holde. Feks sverddrager, guppy, neon tetra osv. Ikke kjøp piraya, de er de slappeste fiskene man kan få tak i, hehe. Utrolig kjedelig fisk. I akvarium så er de så redde. Det krever mye for å starte et saltvannsakvarium, koster gjør det også Lenke til kommentar
erl1 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hei, 80-120L akvarium hørtes fint ut til å begynne med Du trenger grus, pumpe, planter, varmekolbe, lysarmatur osv. Ville begynt med fisker som er enkle og holde. Feks sverddrager, guppy, neon tetra osv. Ikke kjøp piraya, de er de slappeste fiskene man kan få tak i, hehe. Utrolig kjedelig fisk. I akvarium så er de så redde. Det krever mye for å starte et saltvannsakvarium, koster gjør det også 8232869[/snapback] ok. da er piraya, og saltvann utelukket. men jeg har set noen som har små haier sammens med f.eks neon tetra. hva heter disse haiene? de er ca 10 cm lang. eller er det jeg som har sett feil Lenke til kommentar
tZar Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Du tenker kanskje på Sølvhai? Link Endret 25. mars 2007 av tZar Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Det er nok sølvhai ja, men jeg ville ikke hatt de sammen med andre små fisker med store haler (guppy feks) De spiser på halene dems og gjør dem stygge. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Skal du ah sølvhai, burde du også ha planer om å kjøpe en 500 liter i nærmeste fremtid. De trenger plass og er stimfisk. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Den ene gullfisken jeg hadde oppførte seg så rart den siste tiden. Den greide på en eller annen måte å sette seg fast bak pumpa gang på gang. Ingen av de 3 siste gjorde det. Den virket litt.. suicidal. Lenke til kommentar
hauska Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 En av fiskene mine døde i dag Hadde begravelse i skogen, Winni het han. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) *slett denne posten* Endret 20. april 2007 av Kibs Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Lite aktivitet det er i akvarie Norge for tiden da... Noen som skal få noe spennende fisk nå? Selv lurer jeg på å skaffe meg 3 polypteruser vi har på jobben, som jeg lurer på om er av denne arten: Polypterus endlicheri endlicheri Endret 24. april 2007 av T_Trosten Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Kjøpte 2 stk Honninggurami idag. Veldig sky...den ene begynne å venne seg til akvariet, men den andre er litt mer forsiktig. De 4 Guppyer ser ut som de liker seg...Unger har de og fått... Endret 24. april 2007 av MyBigMouth Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Pen og enkel tank. 60 liter? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Veldig pen tank. Hvordan gror plantene i sanden, bruker du noe form for plantenæring? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Pen og enkel tank. 60 liter? 8464211[/snapback] 54l. Muligens litt lite, men jeg klarer å holde det stabilt så. Er litt kjipt ift plass da, siden sikkert noen skye fisker gjerne vil holde seg bak roten.... Veldig pen tank. Hvordan gror plantene i sanden, bruker du noe form for plantenæring? 8464313[/snapback] De gror veldig bra. Holder seg ihvertfall på bunnen. Eneste jeg har merket er at vallisneria'en er litt "vissen", dvs at den er svak i fargen, og gjennomsiktig... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) MyBigMouth: Du burde skaffe deg noen sandsnegler hvis du ikke ahr det. Det kan danne seg hulrom med gasser i sanden hvis den ikke røres på gjevnlig. Går det hull på disse lukter det død og faenskap og fisk kan dø av forgiftning. Sandsnegler gjør også at plantene vokser bedre. Koster 1-2 kr stk hvis du kjøper privat. Holder med 10-15 stk siden de er flinke til å formere seg. De lever av fiskematrester og alger. Kan fint sendes i posten så lenge det ikke er mange minus eller 20 pluss ute. Endret 25. april 2007 av mushi Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 MyBigMouth: Du burde skaffe deg noen sandsnegler hvis du ikke ahr det. Det kan danne seg hulrom med gasser i sanden hvis den ikke røres på gjevnlig. Går det hull på disse lukter det død og faenskap og fisk kan dø av forgiftning. Sandsnegler gjør også at plantene vokser bedre. Koster 1-2 kr stk hvis du kjøper privat. Holder med 10-15 stk siden de er flinke til å formere seg. De lever av fiskematrester og alger. Kan fint sendes i posten så lenge det ikke er mange minus eller 20 pluss ute. 8467592[/snapback] Er ikke særlig glad i snegler da, og rører jo "litt" i sanden når jeg skifter vann.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå