Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rabatt på nye biler

Anbefalte innlegg

Heisann! Skal snart kjøpe meg ny bil, og lurte litt på hva slags rabatt man kan regne med å få når man begynner å prute? Noen som har no erfaring med dette? Varierer kanskje fra merke til merke men jeg har hørt folk som har fått opp mot 10% avslag på listepris (30-40k), er dette noe å satse på?

Kjekt å vite hva som er en "god deal" når jeg står der håpefull med lånebevis i hånden :)

For info: Blir enten en 3-serie (E90 320i/320d) eller en Passat (2.0 TDI 4Motion), vet ikke om det er mye å hente på å prute med disse forhandlerne jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med OML. De pleier ikke ha så mye å gå på på nye biler. Men om det ligger flere forhandlere av samme merke innenfor rimelig avstand for deg, kan du jo prøve å presse dem litt mot hverandre  ;)

7624020[/snapback]

Bor i Drammen, så det er en hel del BMW forhandlere i nærheten (hvertfall 3 i Oslo og en her). Det er ekstrautstyret som koster, 320i'en er 355.000 i grunnutgaven, men med et vettugt utstyrsnivå blir det fort 420.000, som jo er litt i overkant av det jeg vil betale.

Lenke til kommentar

BMW har vel aldri vært kjent for å ha billig utstyr, hehe. Desto større mulighet til å prute litt kanskje? Diskuter en del frem og tilbake, og kom til slutt med et slags "ultimatum".

"Dersom du er villig til å selge [sett inn bilmodell her] med [sett inn valgt utstyr her] for [sett inn din pris her], tar jeg deg i hånda nå og du har en fornøyd kunde til i kundelisten"

Viktig å påpeke at du er en fornøyd kunde dersom du får det som du vil, alle selgere i alle bransjer vil (og MÅ) ha fornøyde kunder :)

Lenke til kommentar

Det første du bør sjekke, er om bedriften du jobber i (hvis du jobber da....) har noen rabattordninger med bilforhandlere ifm firmabilordninger. Selv om du ikke har firmabil, er det mange som gir rabatter for ansatte.

Her jeg jobber, har vi f.eks. 10% rabatt på alle nye biler på Møller (selv om det er lite aktuelt for min del da :D ).

Leste forøvrig en god artikkel i svenske "Tekniken Värld", der de tok opp akkurat dette med rabatter hos bilforhandlere. I Sverige er tydeligvis VW god rabatt på nye biler, mens BMW og Volvo var heller "gjerrige" på rabatten. Vil tro at det ikke er ganske likt i Norge også....

Pantera

Lenke til kommentar
Det første du bør sjekke, er om bedriften du jobber i (hvis du jobber da....) har noen rabattordninger med bilforhandlere ifm firmabilordninger. Selv om du ikke har firmabil, er det mange som gir rabatter for ansatte.

7624631[/snapback]

Desverre så er det ingen slike ordninger der jeg jobber, hadde først tenkt på firmabil, men lånet koster heldigvis ikke så mye :) Får jeg 320i'en til under 400.000 med alt utstyret jeg vil ha, altså rundt 5-8% avslag, da blir jeg knallfornøyd (gitt at de gir meg en god pris for min nåværende bil da).

Skal prøvekjøre 320i på lørdag, frykter det blir litt lite motor for en såpass stor bil som 3-serien jo har blitt men men, duger det ikke får jeg bare spare videre for en 320d :)

Lenke til kommentar
Tror ærlig talt ikke BMW-forhandlerne er spesielt glade i å gjøre spesielle dealer. :) Nok av folk som vil ha bilene.

Men utstyr i tillegg er et godt utgangspunkt, ja.

7630192[/snapback]

Ja basisprisen er i og for seg helt OK, trenger bare å få litt avslag på de horrible prisene de tar for ekstrautstyr så er jeg storfornøyd :) Betale ekstra for koppeholdere, klimaanlegg og andre slike ting som burde være standard på en såpass dyr bil er litt kjedelig.

Men men, skal prøvekjøre MX-5 imorgen så det er godt mulig det ikke blir BMW i det hele tatt om Mazda'n er så god å kjøre som folk sier :)

Lenke til kommentar

Betale ekstra for koppholdere? Å, hjelpes.

Når du først vurderer 3-serie, kanskje du også er interessert i Lexus? Jeg syns i hvert fall det er utrolig fine biler, og både GS og IS (som er 3-seriekonkurrenten) står høyt på ønskelisten min :)

Lenke til kommentar
Betale ekstra for koppholdere? Å, hjelpes.

Når du først vurderer 3-serie, kanskje du også er interessert i Lexus? Jeg syns i hvert fall det er utrolig fine biler, og både GS og IS (som er 3-seriekonkurrenten) står høyt på ønskelisten min :)

7633210[/snapback]

Har sett på IS250 og IS220d men de blir desverre litt dyre. Annet enn at det ikke er mulig å skru av tractionkontrollen helt (hmm, nå ble jeg usikker, er dette bare noe jeg har fått for meg?) så er bilene veldig fine. En av grunnene til å ha bakhjulsdrift er tross alt å kunne kjøre gris i snøen :innocent:

Er ganske svak for MX-5'en må jeg innrømme, spesiellt med den nye foldbare hardtopen (SLK-style). 3-serien har jeg alltid likt, selv om imaget ikke er det beste ;) Hater å si det men utstyr som regnsensor, cruise, Logic 7 annlegg og alt annet som er av komfort-ting er veeeldig fristende når jeg kjører så mye frem og tilbake til jobb... MX-5'en derimot er nok den beste weekend bilen!

Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil om at en 3-serie er langt mer praktisk enn en MX-5. MX-5 er stilig, men som du sier, den er nok best som helgebil. Til pendling er det utrolig deilig med litt komfort, jeg pendler selv, så det vet jeg godt :) Har prøvd cruise control en gang, og det var ufattelig herlig. Skulle virkelig ønske at jeg hadde det på Saaben min.

Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at en 3-serie er langt mer praktisk enn en MX-5. MX-5 er stilig, men som du sier, den er nok best som helgebil. Til pendling er det utrolig deilig med litt komfort, jeg pendler selv, så det vet jeg godt :) Har prøvd cruise control en gang, og det var ufattelig herlig. Skulle virkelig ønske at jeg hadde det på Saaben min.

7639643[/snapback]

Cruise control er rett og slett genialt. Kjører rundt 100km hver dag med omtrent samme hastighet hele veien så det hadde gjort turen til jobb en del bedre. Men, kanke si jeg lider nå heller, og faren for å sovne om morgnen blir nok større med så mye luksus rundt meg :p

Lenke til kommentar
Hva med Audi A4 (quattro) og Volvo V70/S60 eller V50/S40? (FWD, men du får de jo med 4WD også)

Mercedes C-klasse er jo også i samme klassen, men den er vel kanskje dyrere enn BMWen.

7640356[/snapback]

A4'en er litt for dyr ny, men har vurdert den brukt, veldig fin bil. Volvo blir for dyrt med 4WD ettersom man må ha monstermotor, ellers ja, fine biler det og :)

C-klasse liker jeg rett og slett ikke av en eller annen grunn, også har den traction/stabilitets kontroll som man ikke kan skru av.

Mazda'n står nå utenfor på parkeringsplassen på jobben, de 5 minuttene jeg kjørte fra forhandleren hit var veldig lovende! Ordentlig stilig liten bil, ganske liten, og desverre litt lite fotplass ved pedalene (hadde litt for store sko på idag tror jeg) men dette er ting jeg kan leve med. Skriver nok mer om den imorgen :)

Lenke til kommentar
Hva med Audi A4 (quattro) og Volvo V70/S60 eller V50/S40? (FWD, men du får de jo med 4WD også)

Mercedes C-klasse er jo også i samme klassen, men den er vel kanskje dyrere enn BMWen.

7640356[/snapback]

A4'en er litt for dyr ny, men har vurdert den brukt, veldig fin bil. Volvo blir for dyrt med 4WD ettersom man må ha monstermotor, ellers ja, fine biler det og :)

C-klasse liker jeg rett og slett ikke av en eller annen grunn, også har den traction/stabilitets kontroll som man ikke kan skru av.

Mazda'n står nå utenfor på parkeringsplassen på jobben, de 5 minuttene jeg kjørte fra forhandleren hit var veldig lovende! Ordentlig stilig liten bil, ganske liten, og desverre litt lite fotplass ved pedalene (hadde litt for store sko på idag tror jeg) men dette er ting jeg kan leve med. Skriver nok mer om den imorgen :)

7640461[/snapback]

Det kommer en ny C-klsse nå i løpet av januar/februar som har mange likhetstrekk med den nye S-klassen. Så spørs det jo bare hvor fort du skal ha bil. Disse blir nok ikke levert før til høsten. :/

Og jo, det er fullt mulig å skru av ESP på C-klassen. Min far har en C220CDI for øyeblikket, og det fungerer det veldig bra å skru av ESP'en på. Jeg har prøvd, og den er sladdevillig. :)

MX-5 er en veldig morsom bil, men ikke veldig behagelig å kjøre langt i etter min mening. Blir litt for hard og ukomfortabel på strekninger over ti mil. Nå vet jeg ikke hvor lang du er, men jeg og mine 188 cm. syntes den var litt liten.

Er det et krav at bilen skal være ny? Hvis ikke er det jo mange andre biler som stiller i samme klasse som MX-5. Blant annet Honda S2000 og Toyota MR2. Et annet veldig upraktisk, men allikevel VELDIG morsomt alternativ er jo Opel Speedster (Turbo).

Får håper jeg ikke forvirrer deg for mye nå, da. ;P

Lenke til kommentar

:ph34r::love::ph34r:

Det var, helt uten tvil, den beste bilen jeg har kjørt noen gang. Så velbalansert, presis, reaksjonsvillig og gjennomført kjørbar bil må virkelig være noe sjeldent!

Positivt:

- Svært bra interiørkvalitet, noe jeg fryktet ikke ville være tilfelle. Lær overallt, helt knirkefritt, god plastkvalitet og veldig bra stereoanlegg (Bose).

- Kjempefin takløsning! Bilen jeg kjører har den foldbare hardtopen, og den er både rask og solid. Digg å kjøre uten tak på vintern faktisk :) Skikkelig friskt!

- Kjøreegenskapene!

Negativt:

- Liten, på godt og vondt. Jeg er 183cm høy og det gikk i og for seg fint men jeg skulle gjerne vært noen hakk lenger unna pedalene.

- Noe vindstøy akkurat ved bunn av B-stolpen (bakruten).

Det er en sving på vei hjem til meg, ca 100 meter i diameter, på sommerføre holder man rundt 60-70 uten at det krenger eller virker spesiellt fort. Denne svingen er i oppoverbakke uten sideveier og veldig oversiktlig, og er derfor den perfekte slæddesvingen :) Har kjørt en del bak og firehjulsdrevne biler oppover der og målet er alltid det samme, å holde sladden kontrollert, pen, og innenfor mitt kjørefelt hele veien opp. Absolutt aldri klart det før, kommet halveis gjennom og enten fått tilbake grep eller måttet slakke av fordi det gikk for bredt.

MX-5'en, første forsøk, 3. gir i rundt 60km/t. Bare å gi litt gass, motstyre og det var det, aldri kjørt en så velbalansert bil noen gang, var ingen vill ratting, gassing eller annet, bare myke bevegelser og en perfekt "drift" gjennom svingen. Og selvsagt etterfulgt av en skikkelig rå latter i det svingen og bilen retter seg ut og jeg gir på.

Hehe, jaja, det var historien om en av de beste kjøre-øyeblikkene jeg har hatt :) Hope you liked it ;)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...