bigwill Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hei Jeg har en litt stor oppgave foran meg. Jeg har en god del film av barna i oppveksten. Det er primært vhs-c og 8 mm. Jeg har adapter til vhs for vhs-c og et eldre 8mm kamera. Så jeg klarer å fa bilde ut via en kompositt kabel. Men...hvordan skal jeg få dette inn på pcen for deretter å lagre det over på dvd? Vil et vanlig tv-kort gjøre susen ? og hvordan vil kvaliteten bli på den overføringen. ? BigW Lenke til kommentar
her Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hei Jeg har en litt stor oppgave foran meg. Jeg har en god del film av barna i oppveksten. Det er primært vhs-c og 8 mm. Jeg har adapter til vhs for vhs-c og et eldre 8mm kamera. Så jeg klarer å fa bilde ut via en kompositt kabel. Men...hvordan skal jeg få dette inn på pcen for deretter å lagre det over på dvd? Vil et vanlig tv-kort gjøre susen ? og hvordan vil kvaliteten bli på den overføringen. ? BigW 7623816[/snapback] Hei, Gjorde selv jobben for noen år siden: DV-kamera med analog inngang ble koblet til videospiller med gammel VHS-kassett. Brukte en del tid på denne jobben da jeg ønsket å klippe bort lange klipp. Etterpå hadde jeg gamle videoopptak tilgjengelig på DV-tape på lik linje med ny video på DV. For å legge DV-video inn på PC, må du bruke firewire-kabel mellom PC og DV-kamera. Husk å legge inn dataene som "rådata" på DV-AVI format. Dette gir det beste utgangspunkt for senere redigering på PC og evt konvertering til f.eks mpeg2 som sluttresultat på DVD. Men vær obs på at 1t "rådata" tilsvarer ca 13GB diskplass. Selv deler jeg innspilling til PC opp i ca 10-11 min for å ikke ha så svære filer å jobbe med under redigeringsarbeidet og dessuten for lettere å ta backup av "rådata" på AVI-format. Lykke til. Kjekk jobb, men forbered deg på mange lange kvelder... Her Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Holder på med dette jeg også. Kjøpte meg en 300Gb harddisk til dette, men den ble fort full. Jeg benyttet først beste kvalitet 16:9 og da ble det ca 60Gb pr time Har nå "redusert kvaliteten", får prøve seg fram til det som er best egnet. Noe kommer jeg til å kjøre over rett til mpeg2, da eneste redigering blir klipping. Jeg benytter en TV box http://www.sunsway.com.hk/products/usb-tv-big-fm.html. Kopler kun antennekabel mellom videospiller og denne (på baksiden) - tut og kjør. Regner med at det finnes bedre bokser (f.eks canopus). Billigste Canopus er ca 1000 kr dyrere enn denne, og de hadde den heller ikke å¨butikken, så da var valget enkelt. Sikkert andre merker som er ok også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå