Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sentral full. Skal dele nett med nabo,utstyr-valg?

Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår.

Kom på jobb idag tidlig og fikk dette spørsmålet fra en kollega.

Som har en nabo som ikke får adsl pga at sentralen er full, der da min kollega og skal dele med naboen.

Han som har adsl (hus 1) har da modem og en linksys wrt54g ( uvist versjon,kommer tilbake på v.nr. )

Avstand mellom hus 1 og hus 2, er ca 50-70 meter.

Og i hus 2 får han inn signal på trappa (mulig noe svakt, kommer tilbake på det også).

Men han får ikke signal inne med sin bærbar pc.

Hvor mange pcèr som skal på nett i hus 2, kommer jeg også tilbake på. Tror det er kun bærbaren.

Så mitt spørsmål er da, hvordan beholde trådløs-sone i hus 1 og få trådløs sone i hus 2 ? (billigst mulig)

Mvh kenbjork

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han som skal dele adsl setter en linksys wrt54gl med ny firmware. så setter han de to han har i wds og vips har naboen nett....skal naboen ha bedre signal setter han også opp en i wds mode ute på vegen sin. denne må selfølgelig være bygget inn i en boks eller noe med anntenene fritt :)

edit: en anen løsning er: ta en kabel fra linksysen til en billig dlink router skru av dhcp i denne routeren så setter du opp et billig aksesspunkt borte ved han som skal få nett og vips har han kablet nett via aksesspunktet, han kan også koble seg opp trådløst til aksessounktet :)

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Der kom la7dfa-com ja, ventet på deg en stund nå :)

Men selv så har jeg ddwrt og 3 routere hjemme, og routernes mac innlagt under wds meny og ap under wireless-meny, men er det så at jeg kan koble til trådløst på router 2 og 3? (sry at jeg ikke sjekka hjemme på mitt eget nettverk før jeg spørr dere :blush: )

Har kjerringa sin xps trådløst til router nr 1. Men ikke andre trådløse klienter i nettverket mitt, har heller ikke sjekka å kobla til trådløst på nr 2 og 3.

Og er det jo slik, så vet jeg godt hva jeg skal fikse til min kollega også.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Men dersom din nabo er litt intressert i å hoste opp litt penger for å få ADSL så bestiller han Analog telefoni. Telenor er pålagt å levere dette iflg norsk lov. Deretter sier han den opp senere og benytter porten til ADSL. Vips, så har telenor brukt mye penger for å skaffe en ekstra port og din nabo har ADSL på egen port.

Dersom han HAR analog telefon i dag, så kan han si den opp og bestille opp ADSL på ren aksess og heller da konvertere sin ADSL over til IP telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...