DaEvil1 Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hvordan opplevde du barneskolen når du var liten på hvordan man lærte vitenskap og religion? Hvordan tror du dette fungerer den dag i dag? Hvordan forholder du deg til hvordan eventuelle barn av deg får undervisning igjennom barneskolen i dag på disse emnene? Bør dette forbedres? Er det godt nok? Jeg har selv ingen barn, men jeg tror personlig på at mye av personligheten våres er bestemt ut ifra genene våre, men jeg tror også at en god del av oss utformes igjennom hvordan en opplever barneskolen. Når jeg gikk på barneskolen hadde vi en sterkt religiøs klasseforstander i noen år. Og da skolen er under statskirkeordningen sysnt jeg at det ble for mye fokus på religion og at alt som stod i bibelen er sant uansett osv osv. Det øyeblikket jeg innså at lærerinnen vår hadde et klart formål med, om ikke å inndoktrinere oss til kristendommen, men ihvertfall misjonere den kraftig til oss, var en dag jeg fortalte om et artig SNES spill jeg hadde hvor man leker Gud (actraiser). Til dette svarte hun standhaftig at det finnes bare en Gud, og den gjelder uansett, og jeg må ikke tro på hva disse spillene sier. I de senere årene på barneskolen hadde jeg litt mere objektive lærere som klarte å skille greit imellom hva som er fakta og hva som er tro. Men personlig synest jeg at dette var allt for varierende og burde gjøres noe med. Ikke overraskende, er jeg da for religion og livsyns undervisning uten noen særlig fokus på den ene religionen eller det ene livssynet. Og at denne undervisningen blir kvalitetssjekket jevnt og trutt. Det ble den ihvertfall ikke på min skole. Barneskolen har mye å komme seg på der, og det meste av vitenskap som jeg kan huske å ha blitt direkte undervist kommer ifra ungdomskolen og videregående. Det er nesten så at jeg får lyst til å ha hjemmeundervisning med mine egne barn hvis jeg skulle få noen. Men det vil jeg ikke gjøre grunnet de sosiale aspekter osv de kommer til å gå glipp av hvis de ikke får gå på skole. så har du lyst til å sende dine barn på barneskolen man har i dag? Eller bør man kanskje fikse opp på disse aspektene ved vitenskap og religionsundervisning for å gi barna et mere nyansert syn på dette? Og ikke minst, er det ikke på tide at kvaliteten på lærere på dette nivået faktisk må igjennom mange flere kvalitetskrav og få en mye bedre lønn for å faktisk lære de nye generasjoner opp på en objektivt innstilt og kvalitetsmessig måte? Lenke til kommentar
Royo Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Helt enig. Bra skrevet! Selv lærte jeg meg naturvitenskap for alvor i den videregående skole. På ungdomsskolen ble overflatene bare såvidt berørt. O-fag på barnetrinnet husker jeg ikke veldig mye av, men synes å huske at det var der vi lærte om vår norrøne kulturarv. Kanskje er dette mer relevant på et litt senere tidspunkt? Likevel bør barna tidlig få viten om at det finnes veldig mange forskjellige livs- og verdenssyn der ute, og at det skal være opp til hvert enkelt individ å selv velge hvilket man vil føye seg etter. Om ikke lære de små barna vitenskap direkte, så bør de ihvertfall drilles i hvordan den vitenskapelige metoden fungerer. Dette er ingen stor sak å lære bort, og barna vil nok forstå dette ganske lett. For vet man først hvordan vitenskapelig kunnskap blir til, er det mye lettere å kunne sette seg inn i den og forstå sammenhengene. Statskirken - den må ut av skolen. Skolen skal være for alle, og den er ikke det om det er et monopol på religion der. Selv kan jeg huske at vi ble tvunget til å takke Gud for maten vi fikk med hjemmeifra, som mamma hadde laget... Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 For ikke å snakke om at barneskolebarn blir tvunget med på gudstjenester flere ganger i året. Vist du er medlem av Human-Etisk forbund fikk du vel slippe unna, men er ikke mange 10-åringer som har kontroll over det. Jeg ser helt klar undervisningsfaktoren med kirkebesøk, men den kristne kirke bør ikke ha monopol. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Husker ikke akkurat veldig mye detaljer fra barneskolepensumet, men tror ikke det var noe voldsomt kristendomspress akkurat. Vi hadde vel et eget kristendomsfag, men jeg sitter ikke igjen med noe inntrykk av at det var et forkynningsfag, heller informasjon om kristendommen, historier fra bibelen, osv. Jeg tviler sterkt på at noen i min klasse ble "kristnet" pga undervisningen, ihvertfall. Var kanskje heldig med læreren? Eller kanskje dårlig hukommelse. Ellers forstår kanskje ikke barn i 6-7-8-års alderen altfor mye vitenskap og teknologi. Jeg tror det viktigste er å trene språkforståelse, lesing og skriving. Man bør naturligvis ha andre fag også, matte, naturfag (e.l.) etc, men norsken bør prioriteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå