Gå til innhold

Bruke trådløst pci CWP-854 i opensuse / ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne gå over til Linux, men er helt grønn på dette området og sliter fælt med å få igang mitt trådløse nettverkskort CWP-854.

(Jeg har forsøkt både Ubuntu, kororaa og mitt tredje forsøk er nå opensuse 10.2.)

Dette nettverskortet skal visstnok ikke være av de letteste å få til, men jeg har lest at flere har fått det til. Jeg håper at noen ser utfordringen i å prøve å få forklart meg hvordan jeg skal få dette til på en slik måte at en som aldri har brukt linux før forstår det. (ja det er en ganske god forklaring til ubuntu, men når man er helt grønn...)

Dette forsøket gjelder altså å få et CWP-854 til å virke i opensuse som er det siste jeg har forsøkt å installere.

Jeg har lest på nett at de som har fått til dette kortet har brukt RT61 drivere.

Kortet mitt står oppført under maskinvareinformasjon med nettopp denne driveren.

Se her!

Problemet er at det ikke står oppført under "Enheter - Nettverksverktøy". Her står det kun oppført loopback-grensesnitt og ethernet-grensesnitt. (lo og eth0). Det står heller ikke oppført under kort jeg kan legge til.

Befri meg fra windows før jeg gir opp :w00t:

Endret av Reggie Regis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger mest sannsynlig bare å slenge inn firmware! Det var det eneste jeg gjorde da jeg satte opp et RT61-kort i Ubuntu Dapper... I Edgy har de brukket driveren, så der måtte jeg til med en rask kompileringsaffære. Firmware kan du laste ned fra chipsetprodusentens hjemmeside(Ralink).

Tips:

Søk på RT61 på evt. SUSE-forumer, google RT61 SUSE, evt. sjekk Ubuntu-forumet der jeg vet det er et par gode tråder på dette.

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Jeg forsøker nå å få det til i ubuntu og har forsøkt to ganger å følge denne guiden for å få til dette:

Guide

Jeg har lastet ned RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0

Jeg er helt ny på linux, men tror etter hvert at jeg gjør dette (nesten) riktig.

Likevel stopper jeg opp ved punkt 9 hvor det står:

Check whether device ra0 has been loaded

Code:

#> iwconfig

Her får jeg opp :

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

sit0 no wireless extensions.

ra0 no wireless extensions.

Dette skjer selv om jeg restarter. (Spørsmålet har vært tatt opp på forumet det er linket til men er ikke blitt besvart).

Hva kan være galt?

Endret av Reggie Regis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...