Gå til innhold

Hjelp! Min datamaskin virker ikke...


othiello

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min datamaskin Pentium II 350 MHz på hovedkortet ASUS P2B-S vil ikke vise Bios på skjermen. Men vifter på strømforsyning og på prosessoren virker. Untatt DVD-Rom, HDD, Floppydisk virker ikke.

 

Alt følgende har jeg testet, men virker ikke:

 

- har prøvd på to forskjellig skjermkort

(Nvidia Riva TNT2 Ultra AGP 32 MB, og S3 Hercules Terminator 3D-DX PCI 4MB)

- har prøvd på to Strømforsyning ATX (300 Watt, og 235 Watt)

- har prøvd på to prosessor (en 350 MHz, og en 233 MHz)

- DVD-Rom, Harddisk, og Floppydisk virker ikke ved å slå på (viser ikke en gang grønn led lys)

 

Jeg har også byttet hovedkortet Intel AL440LX, men det virker ikke også (viser ikke Bios på skjermen).

 

Skjermen virker selv med andre datamaskiner.

 

Er det skyldig Chassis som datamaskin vil ikke virke eller annen grunn???

 

Hjelp! Det hastes!! Jeg vet ikke hva det som skyldes med datamaskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig problemet, booter ikke pcn eller er det at du ikke kommer inn i bios når pcn booter? Hvis sistnevnte, så brukes vanligvis Esc, F8 eller Delete...

 

Det virker for meg som at systemet ditt fryser ved POST, Power On Self Test... En eller annen gang før "BIOS signon"(når cpu-merke ol vises på skjerm). Har du satt i prosessoren rett vei? Jeg spør siden det som skjer før "BIOS signon" er initialisering av vga-bios, tastatur-kontroller, Chipset, prosesstor, testing av sanntidsklokken... med tanke på at du har brukt to forskjellige hovedkort så ville første tanken normalt sett være grilla CPU, men siden du har prøvd to forskjellige så landet jeg på feilinstallert cpuer. Har du satt rett ledning på rett plass? Har du flyttet på jumpere som du ikke burde flyttet på. Synes å huske at du må stille inn CPUn vha jumpere på eldre systemer. Har du sikra deg mot statisk elektrisitet når du har drevet på å fikle med hovedkort ol?

 

[ Denne Melding var redigert av: asha på 2002-11-24 13:23 ]

Lenke til kommentar

Jeg har sett riktig vei CPU på hovedkortet, og vifter også. Det er ikke at jeg kommer ikke inn i Bios, men det fungrer helt ikke Bios som burde vært vises på skjerm. Det er bare vifter på strømforsyning og på prosessor jobber, men resten av alle jobber ikke. Hva betyr det?

Og jeg har prøvd å følge bruksanvisning til ASUS hovedkortet P2B-S om jumperen, men på hovedkortet fant jeg ikke jumperen. Jeg har også stillt inn riktig ratio og FSB som passer til PII 350 MHz.

Hva er symptomatisk ved datamaskin?

Lenke til kommentar

Det er umulig at batterie er flatt. Jeg har selve to hovedkortet som passer for PII. En Intel AL440LX og en ASUS P2B-S. Denne hk ASUS har jeg kjøpt nettopp, og prosessorer har jeg også nettopp kjøpt. De som solgte denne sa at de har testet den, og fungrer normalt. Det betyr ikke at batterie er flatt. Det er muligens annen symptomatisk problem?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 17:27, skrev xeon:

Det er mulig at det er jeg som er tett, men får du noe opp på skjermen i det hele tatt(eks. boota os) eller får du ikke noe opp når maskinen starter i det hele tatt (eks. ikke får kommet inn i bios)?


Piper den?


 

Jeg får ikke noe opp datamaskin i det hele tatt (skjermen viser ikke noe, ikke en gang bios).

Det er meget rart for meg. Jeg hadde aldri hatt denne problem før.

Før eller senere må det jo løses problem.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du ikke har mekket så mye data i din tid (ikke vondt ment) så jeg ville anbefalt deg å ta med noe ekstra hjelp hjem eller ta med maskinen til en kompis som har gjort slike "operasjoner" tidligere.

Det skal ikke være vanskelig å sette sammen en PC, men det kan koste mye hvis du allikevel gjør en feil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 17:35, skrev xeon:

Har du satt i minne ordentlig, har du satt i cpu ordentlig?


 

Ja, har satt riktig minne (1x128, 2x64, 1x 32 MB SD-Ram). Har også satt riktig CPU PII. Men det er rart at jeg har to hovedkortet og to prosessorer, men begge virker ikke. Kanskje burde jeg ta ut hovedkortet fra Kabinett, og kjøre helt uten Kabinett? Kanskje Kabinett som forårsaker problem (ved elektriske-metall konflikt) eller hva?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 17:39, skrev norrick:

Det høres ut som du ikke har mekket så mye data i din tid (ikke vondt ment) så jeg ville anbefalt deg å ta med noe ekstra hjelp hjem eller ta med maskinen til en kompis som har gjort slike "operasjoner" tidligere.

Det skal ikke være vanskelig å sette sammen en PC, men det kan koste mye hvis du allikevel gjør en feil.


 

Joda, jeg har mekket så mye data før, og det løste problemet. Jeg er jo datateknikk, og jeg vet hva som må gjøres riktig på data. Alt andre problemer vet jeg hvordan kan løses, men denne problem var det annerleds, og jeg aner ikke hva var årsaken til denne.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 17:45, skrev [urban]:

Kan være jordings feil.. Har du skrudd fast hovedkortet skikkelig med alle skruene osv?


 

Ja, har skrudd fast hovedkortet skikkelig i Kabinett med alle skruene. Med jordings er i orden.

Altså hvis uten jordings vil det datamaskin ute av drift???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...