Athene Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg har en stasjonærPC som jeg bytta ut ca halvparten av alle delen til for nøyaktig et år siden. Stats: AMD Athlon 64 X2 DualCore 4400+ (akkurat ett år gammel) 2x 1GB RAM (husker ikke helt om den ene ble kjøpt for ett år sia eller om begge er 2 år gamle) 250GB Samsung (akkurat ett år gammel) + 120GB Western Digital (2 år gammel) Radeon X850XT PE (nettopp kjøpt brukt fra familie, dette fungerer 100% sikkert) Asus A8N-E (akkurat ett år gammelt) Problemet er at helt siden maskinen ble oppgradert fort et år sia så har maskinen slått seg av at random, gjennomsnittelig ca annenhver dag. Når den slår seg av så slår den seg tvert av som om av-knappen skulle vært trykket inn, det kommer aldri feilmelding eller bluescreen først. Jeg har veldig vanskelig for å finne ut hva som kan være årsaken, fordi jeg har ingen andre maskiner i nærheten som er kompatible med delene mine, så jeg har ingenting å teste med. Faktaer: - Den slår seg av nøyaktig like ofte når jeg spiller, når jeg surfer og chatter, og når jeg sover og ikke bruker maskinen. - Hvis jeg ikke rører maskinen mer enn kanskje 5 mins på en dag, slår den seg aldri av. - Den kan slå seg av opptil et døgn etter sistgang jeg brukte den. Det har tydeligvis overhodet ikek noe å si hva jeg bruker maskinen til, bare det at jeg bruker maskinen kan sette igang at maskinen slår seg av. - Det er IKKE grafikkortet, det er 100% sikkert. - Det er neppe PSU'et, siden da burde maskinen slått seg av mye oftere når jeg bruker maskinen og kanskje spiller, enn når jeg sover og ikke rører maskinen. - Det er neppe CPU'en, siden da burde maskinen slått seg av mye oftere når jeg bruker maskinen og kanskje spiller, enn når jeg sover og ikke rører maskinen. - Jeg er 90% sikker på at RAM'en allerede er testet uten forbedring, skal teste en gang til for sikkerhetsskyld. Jeg har tenkt litt på om det kanskje kan være no software som er syndern, men ettersom problemet har vært her absolutt hele tia siden bootdisken ble formatert og reinstallert, så må det isåfall være Windows som har vært screwed up fra starten av... Hva tror dere? Hva ville dere gjort, om dere var så møkka lei av at maskinen slår seg av hele tia at dere knapt gadd å bruke den? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Last ned og brenn ut en linux live-cd, og så lar du maskinen stå å gå i lang tid. Prøv å gjøre noe, f.ex openoffice eller noe og se om problemet er der ennå. Lenke til kommentar
Athene Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Hva skal det hjelpe å ha en linux-cd i maskinen? Lenke til kommentar
M-J Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 da får du jo sjekka om det er windows som er problemet Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg er ikke sikker,men har mer tro på at det er snakk om hardware feil/konflikt her. Jeg har personlig vært borti et lignende tilfelle hvor maskinen bare skrudde seg rett av uten noen for for feilmeldinger,og i mitt tilfelle var hovedkortet defekt. Dette behøver selvfølgelig ikke være tilfelle hos deg. Jeg ville prøvd å kjøre maskinen med bare en minnebrikke for å se om det har noe utslag,siden du ikke er sikker på om minnebrikkene ble kjøpt samtidig og at dette problemet startet for ca 1 år siden. Mulig det er kompatibilitets problemer mellom de to brikkene,selv om du normalt sett skulle få feilmeldinger ved minnefeil,er det værdt et forsøk. Og hva ligger CPU temperaturen din på? Sjekk at vifter/kjøleribbe er fri for støv på CPU og skjermkort. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg tipper også på at RAM'en kan være synderen. Prøv å fjerne en av de to 1GB-brikkene og kjør med 1GB i et par dager. Og så bytter du med den andre og tester den på samme måte. Lenke til kommentar
Athene Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Drar frem tråden igjen, har fortsatt ikke klart å fikse problemet. Har fått noen nye symptomer også, men jeg ikke vet sikkert om det er samme årsak til alle symptomene. Symptomer: - Slår seg av at random, dvs slår seg av når som helst pretyt much, både mens jeg spiller og midt på natta mens ingen har rørt den på mange timer og den ikke har noe å gjøre. Jeg kan godt sitte og spille i flere timer uten at det skjer noe, og maskinen har flere ganger slått seg av først etter å ha støtt urørt en hel natt. Den kan også slå seg av bare sekunder etter den er startet opp. - Innimellom når jeg starter opp Windows så klarer ikke maskinen gjenkjenne verken tastatur eller mus. Dette skjer altså tilsynelatende helt randomly dette også. - Nylig forsvant en bruker i Windows plutselig sporløst etter en normal restart. - Noen filer til et annet program forsvant plutselig sporløst samtidig som Windows-brukeren nevnt over. Windows og de andre filene ligger på to forskjellige harddisker. - Jeg har hatt perioder der både Internet Explorer og WinZip begynner å fucke usedvanlig mye, med standard "ulovlig operasjon"-feilmeldinger og lukkes. Veldig mystisk, jeg er overhodet ikke vant med de problemene etter 10 år med aktiv databruk... Faktaer: - Som nevnt slår maskinen seg av både midt på natta mens ingen har rørt den, og om dagen mens jeg bruker den. Dette tilsier at det er usannsynlig at feilen har med CPU, PSU, grafikkort eller temperatur å gjøre, ettersom det da ville skjedd langt mer hyppig mens maskinen er i bruk og ikke om natta. - Det er IKKE RAM'en, begge RAM-brikker har vært testet hver for seg og problemet ga seg ikke. - Det er ikke Windows som er fucka, det har blitt formatert og reinstallert. - Det er ikke noen av harddiskene som monger, de har vært tatt ut og bytta ut med splitter ny harddisk. Nå begynner jeg å lure på om det må være hovedkortet... Ettersom hovedkortet styrer mye rart, så er det sikkert variasjon i symptomene et delvis defekt hovedkort gir også. Noen riper på kortet et sted kanskje... Vurderer å prøve å bare returnere hovedkortet hvis det ikke er for sent(noe jeg frykter) og satse på at det fikser det. Begynner å bli liiiiitt lei av å ha en nesten ubrukelig og samtidig nyoppgradert maskin til mange tusen her... Endret 15. mars 2007 av Athene Lenke til kommentar
LekebiL Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har du funnet ut hva det er? Jeg sliter med akkuratt det samme. Og problemet bare kom ut av ingen ting, Og once in a while når jeg prøver å starte den opp igjen får jeg ikke skjermbilde, hvis jeg venter til kanskje dagen etter og prøver igjen da så får jeg skjermbilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå