Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende beskjed til en som snylter på mitt nettverk

Anbefalte innlegg

Må bare få legge inn en liten oppsummering her. Av og til virker det som om folk har veldig motstridende meninger. Først sier alle seg enige i at det er dårlig og talentløst av trådstarter å ikke sikre nettet sitt, før han i det hele tatt har sagt noe som helst om hvordan han har sikret/ikke sikret dette. Så er det visstnok fullt lovlig å gå inn på åpne nettverk, noe jeg mener ganske sterkt at det faktisk ikke er. Sammenligningen med hus: Står en dør åpen, har du faktisk ikke lov å bare gå inn og benytte deg av det som måtte være tilgjengelig innenfor.

Dersom denne inntrengeren nå har åpne shares, så skulle det vel ikke være noe som helst som tilsier at trådstarter ikke skulle få lov å se hva dette er for noe? Å hacke maskinen er en helt annen sak.

Netsend som ble nevnt blir vel nå automatisk sperret i XP hvis jeg ikke husker helt feil, så det er nok ikke noen god løsning. Men ved å sjekke trafikken som går i det trådløse nettet, eller en port-sjekk mot inntrengers maskin, burde en kunne klare å finne andre ting som avslører identitet og benytte dette til å kunne sende melding. Har selv funnet brukerID til Kazaa gjennom en slik port-scan på en som var på det trådløse nettet. Ettersom brukernavnet var nokså logisk, kunne jeg sjekke dette opp mot hvilke naboer som hadde et slikt navn, og sendte han en mail.

Ja... Jeg har vel egentlig ikke noe direkte konstruktivt å komme med foruten tipset om å sjekke trafikken/scanne porter for å se om du kan finne ut hvem dette er, men ble bare litt frustrert på hvordan noen ser dette med åpne nett og reaksjoner rundt den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke hadde hatt passord på routeren min, og noen andre i nabolaget snylter på meg, er det noen måte jeg kan finne det ut på (utenom at nettet mitt går utrolig tregt)?

Hvordan finner jeg vedkommendes ip-adresse, og hvordan skal jeg finne ut hvem det er?

Er det noe program for slikt?

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke hadde hatt passord på routeren min, og noen andre i nabolaget snylter på meg, er det noen måte jeg kan finne det ut på (utenom at nettet mitt går utrolig tregt)?

Hvordan finner jeg vedkommendes ip-adresse, og hvordan skal jeg finne ut hvem det er?

Er det noe program for slikt?

7651719[/snapback]

Kjør -> Cmd -> "net view"

Dette du leter etter?

Lenke til kommentar

Synes ikke åpent hus er en god sammenligning med ukryptert nettverk. Når du går inn i et hus så gjør du det for å titte på det som er inni huset. Vanligvis vil en som bruker et ukryptert wlan bruke det til å komme seg på internett som er et åpent og fritt sted. Ditt nett ligger tilfeldigvis mitt mellom hans pc og internett, og er jo bare et steg på veien. Hva med å bruke analogien strandsone. Alle har i prinsippet adgang til kysten (internett), hvis du ikke setter opp ett gjerde er det jo ingenting som hindrer almennheten å vandre over eiendommen din. eneste forskjell er dog at du ikke har lov å sette opp gjerde i strandsonen ;)

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar

Folk her har noen rare meninger syntes jeg, det virker som om etikken er helt ute på gjordet. Hvor mange her syntes det hadde vært greit om jeg gikk inn i noens hus men ulåst dør, satte meg ned i sofaen og kikka på tv'n? Hadde du ikke reagert mot denne personen? Jeg gjør jo ikke noe ulovlig i følge mange av dere. Det er IKKE greit å bruke noens trådløse nett, selv om deter åpent. De som gjør det veit at det er noen som betaler for denne tjenesten, mens de slipper unna. Hvis alle dere som mener det er greit å snylte på nettverk ikke hadde eksistert, så hadde man slept kryptering på nettet. Da kunne man slept å låse døra... Tenk så digg det hadde vært, snylteren i denne episoden veit at han bruker en annens persons nett, han bare bryr seg ikke, fordi han slipper å betale. Tenk hvor digg alt hadde vært hvis folk ikke hadde snylta så sykt på nettverkene til andre...

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har en fyr som snylter på mitt trådløse nettverk. Har funnet MAC-adressen hans, og vil sende han en beskjed om at jeg ser hva han driver med!

Kan noen hjelpe meg med dette? vet godt at jeg bare kan sperre adressen hans, men vil først gi han beskjed om at jeg vet om det!

Håper noen vet råd..

7622220[/snapback]

#1 -- Dette er vel strengt tatt en feilpost..?

#2 -- Man kan, per definisjon, ikke snylte på et åpent trådløst nett.

#3 -- Unngå å overvåke trafikken til vedkommende, det kan straffes temmelig hardt.

7627155[/snapback]

Slik har verden desverre blitt, vil man ha noe for seg selv må man låse det. Rimelig slett moral du her viser. Om jeg ikke låser leiligheten min, så er det helt greit for deg å bruke toalettet mitt eller tv'en min? Fordi ting ikke er låst, så betyr ikke det at du fritt kan bruke det.

Lenke til kommentar
Om du ikke har sikret nettverket ditt på noen måte så er det ditt valg, og da må du nok bare leve med at folk bruker det om de kan.

Det er ikke ulovlig på noen måte å bruke åpne nettverk.

7627493[/snapback]

Å jo, det er ulovlig og straffbart å bruke andre sitt nett. Selv om de er åpne og uten sikring! Det har vært flere slike forhold i blant annet England der folk har litt straffet for dette!

Men du kan jo lett finne datamaskinnavnet hans ved og for eksempel sjekke loggen på routeren din. Han kan jo ha sitt eget navn som datamaskinnavn.. Og du vet vel navnet på naboene dine? :p

Du finner han ikke unde nettverksteder heller? Så kunne du satt deg i samme domene som han og terrorisert han litt.. :whistle:

Lenke til kommentar
Denne juridiske vurderingen av straffeloven sier vel det meste vedrørende bruk av andres wlan HER

7653199[/snapback]

Rettere sagt, man vet ikke 100% så det blir enda en "gråsone"..

Faktisk viser den linken mer til at det blir mer ulovlig å gjøre det trådstarter vil siden han da kommer seg inn på en annens PC.

Uansett, som sagt tidligere så er enkleste løsningen å kryptere nettet (noe som ikke er vanskelig) for å slippe ay uvedkommende bruker det.

Krypter og tenk ikke mer på det, enkelt og greit.

PS: Et åpent nettverk kan på ingen måte sammenlignes med en ulåst dør i ens hjem (som enkelte heldigvis har forstått men tydeligvis ikke alle).

Lenke til kommentar

Sorry for at jeg forstyrrer diskusjonen om hvilke verktøy han kan bruke for å bryte seg(ulovlig) inn på pc'n til den som ble "lokket" inn på wlan'et hans. Bare for å presisere hva Nahojdat viser til, så er dette et lovbrudd i tråd med straffelovens bestemmelse på området.

"Straffelovens § 145 hjemler straff for den som «uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler».

Forøvrig er jeg enig i at han fikk svar på side en. Krypter nettet!

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...