Centuss Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Hei! Jeg har en Dell Dimension XPS Generation 5. Som du ser i tittelen så kunne jeg trenge stor hjelp til å overklokke min CPU. Fra "owners manual" jeg fikk fra dell står det: Overclocking" "Dell locks the processor multiplier options in system setup to prevent processor overclocking. The first and the most important reason for preventing overclocking is that Dell's performance labs vigorously test and fine-tune Dell computers at the system level an attampt to attain the best possible overall performance. Any performance modification that is not implemented in the labs could cause performance degradation. When you receive your computer in the configuration that you ordered, it is already primed for high performance.(Vet ikke om dette bare er bullshit ) The secound reason is that an overclocked processor, in general, creates excessive heat and electrical fields that can cause heat fatigue failures within the processor, thus possibly shortening its expected life span. Even slight overclocking can cause a computer to become unstable and lock up. There are several after-market "performance-modification" products available through various sources, but Dell discourages and does not support the use of those products on its computers" Og mer var det ikke om den saken. Noen som vet om det er noe håp å få denne cpuen opp et par hakk til? btw, dette er en gaming pc, kjølingen av cpuen er slik at det er 2 vifter bak som suger luft fra kjøleribbene+ at det er cover slik at viftene suger bare fra cpuene. Så jeg vet ikke helt, må jo også ta hensyn til det Dell skriver...men anyway...Hva tror du/dere det går an å få cpuen opp til uten at det skal gå greit(pcen skal vare et par år til), og når sant skal sies, så er jeg helt grønn på overklokking . EDIT: CPUen har hyper threading... Ram brikker er som vanlig noe ukjent noe...(1gig) Kan jo sjekke i CPU-Z... Thanks in advance. Endret 2. januar 2007 av Emilthakid Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Jepp, da har jeg skaffet meg screenshot av cpu-z Håper dere kan i det heletatt si noe ? :!: hmm...skal ta meg en liten titt i biosen når jeg går å legger meg...kanskje det er noen instillinger for klokking å sånt, ellers må jeg nok klokke i windows (?) btw...noen som vet hva som er mulig for meg å få ut av CPUen? eller om det er mulig i det heletatt(uff...har mistet helt troen på at det går an etter at jeg leste det Dell skrev i "owners manual" DELL&"#("/=¤HWUO). EDIT: ellers er det jo en grei pc? haha...jeg fikk faktisk meg selv til å begynne å le/*overtrøtt* EDIT IGJEN: Haha.. Tok meg faktisk tid til å starte å lese på det dell hadde skrevet og i første linje står det jo noe man kan bli klok av(?)...men uansett, kan man få like mye performance hvis man klokker i windows?..og når dell skriver at det ikke er mulig å klokke i bios, er det muligheter for det i windows(nja, skeptisk) Håper på noen responds snart....føler meg så dum og teit med 3.20 GHz Endret 2. januar 2007 av Emilthakid Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Hmm! Ser at det er lite svar å få på mitt spørsmål/problem...et eller annet... La oss ta en spørsmål av gangen... Kan denne cpuen bli klokket i det heletatt? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Denne PCen er ikke lagd for å overklokkes. Det finnes ingenting du kan bruke i BIOS, det kan jeg love deg. Du kan forsøke å overklokke ved å øke FSB i Windows (med fx ClockGen eller CPUFSB). Minnet ditt tåler forsåvidt litt klokking (regner med at det svitsjer automatisk til 1:1 hvis du klarer å øke FSB), men du har ingen mulighet til å låse klokkefrekvensen på PCIe/PCI-bussene, og vil få et meget ustabilt system. Siden du har i955X-chipset kan du jo vurdere å oppgradere til en dobbelkjerne (Pentium D) etterhvert. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Oj ! Mye kloke ord... rett før jeg leste posten din satt jeg å så på en ny cpu... en pentium D faktisk Hvilken av pentium D'ene synes du jeg burde gå for? EDIT: med tanke på prisklassen 1000-1200.... Endret 2. januar 2007 av Emilthakid Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Har tenkt litt fram og tilbake...og har bestemt meg for å gå for å kjøpe nytt HK, CPU, PSU og kæbbis... Kæbbis, psu: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-FU822WSNB1 HK:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327565 CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322650 Tilsammen: 2819 kr vet det er litt OT, men hva synes du/dere? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hei. Dersom du kjøper feks. Asus P5B HK til ca 400 ekstra får du mulighet til senere å kjøpe C2D. Foreslår å sløyfe CPU, bruke den du har intill videre på det nye HK, og senere oppgradere til C2D. Eventuellt ta kostnadene nå og oppgradere til C2D med en gang. Dette er forutsatt at du kan bruke RAM som du har i din Dell... Den CPUen du har valgt er jo klokket lavere enn den du har, så du vil i teorien få dårligere ytelse på ting som ikke støtter 2 kjerner. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) hva betyr "å sløyfe" cpuen? Men det Hket jeg har valgt ut nå har da støtte for C2D? Strømforsyningen som sitter i denne er en wierdo... den ca 60mm i høyde o.O..mao den passer ikke til vanlige kabinetter men altså... å hoppe fra 3.20 til 3.00GHz er da ikke alt for mye? evnt kan jeg da klokke det opp til 3.5 GHz eller mer(?) EDIT: Hvilke spill er det som ikke har støtte for duo i dag da? Jeg har hørt at bf2 ikke har det, men det betyr jo at jeg da har 3,00 GHz å kjøre bf2 på....og det holder da i lange baner.... Endret 2. januar 2007 av Emilthakid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå