Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av Turbo i Toyota Carina e


Reime

Anbefalte innlegg

Hei har montert ein del turboer i traktorer etc... manifoild er peace of the cake

har handlet inn ein fress OKK MCV 520 :) (data styrt med verktøy veksler) røyrbøyer har eg å selfølgelig eit godt co2 aparat.

men det eg lurer på er oljetryket pleier eg å ta fra oljetrykks føleren og bare gå på hydroscand og få noen slanger, returen pleier eg å båre eit hull litt høyt oppe i bund panna, men går det ann og ta returen i toppdekselet eller må returen frå turboen ha fall? eller er det andre plaser og ha returen?

 

dumpventil hvor skal den monteres? mellom gass spjeld og turbo eller mellom turbo og innsug? har ikke så mye peiling på dumpventiler :blush:

dump.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Dumpventil skal monterest før og etter gass spjeld. Alstå den tykke slangen mellom turbo og gass spjeld og den tynne på innsugsmanifolden (etter gass spjeld). Når det gjelder montering av returslange for turboens olje har jeg aldrig sett at disse går i toppdekselet, kan jo være en grunn til det men er ikke sikker nok der til å gi deg ett sikkert svar.

Lenke til kommentar
Hei har montert ein del turboer i traktorer etc... manifoild er peace of the cake

har handlet inn ein fress OKK MCV 520 :) (data styrt med verktøy veksler)  røyrbøyer har eg å selfølgelig eit godt co2 aparat.

men det eg lurer på er oljetryket pleier eg å ta fra oljetrykks føleren og bare gå på hydroscand og få noen slanger, returen pleier eg å båre eit hull litt høyt oppe i bund panna, men går det ann og ta returen i toppdekselet eller må returen frå turboen ha fall? eller er det andre plaser og ha returen?

 

dumpventil hvor skal den monteres? mellom gass spjeld og turbo eller mellom turbo og innsug? har ikke så mye peiling på dumpventiler :blush:

7620223[/snapback]

 

Hvilken motor har denne Carinaen? 1.6 1.8 2.0? Oljereturen bør alltid være lavere en inntaket, så gjør slik du alltid gjør. Dumpventilen skal monteres *før* gasspjeldet, vurder også å skaffe en intercooler.

 

Nå er dette bare et eksempel men du skjønner tegninga.

Turbosys.gif

 

Er det ikke bedre å bare kjøpe en turbomotor og sette i, da? Går antagelig problemfritt å godkjenne også, siden de Carinaene som hadde turbo originalt har samme understell, bremser og drivverk såvidt jeg vet.

7627022[/snapback]

 

Nå har Carina E aldri kommet med bensin turbomotor, det største motoren du kunne få den med var en 2.0 3S-GE motor på 158-173hk (alt etter årsmodellen), eller tenkte du karnsje på den effektsinte turbodieselen på 83hk? ;) Skøy til siden, det er ikke noe problem å få godkjent en Carina E med en 3S-GTE motor men da må en påberegne noen forsterkninger her og der, men tviler på at det er aktuellt for trådstarter da det er ganske dyrt.

Lenke til kommentar

hmm... ok tips hvor en kan få kjøpt rimelig turbo og vilken eg bør ha? var innom ein tur på www.gikturbo.no men fant ikkje garret T20...

hva er fordelen med intercooler?? hvet den kjøler lufta og at kald luft tar mindre plass mer hk O.S.V men for motorens del?

Lenke til kommentar

Det finnes flere turboer du kan bruke, Garret T25, Toyota CT20, Mitsubishi TD04. Men det beste er å finne en fra en gammel turbobil (Volvo 240/940, Ford Rs Turbo ect).

 

Fordelene med intercooler er at både bedre ytelsen og pålitelighet, den gjør at du kan kjøre høyere trykk uten å få tenningsbank og hindrer tenningsbank på varme dager.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Takker for svar!!

det er vel diesel du mener larschroe? trudde ikkje 7a-fe motoren kom med turbo vertfal

7627419[/snapback]

 

Ja, jeg tenkte meg visst ikke om der. Jeg tenkte på diesel. Den kraftigste standard bensinmotoren var vel den som satt i GT-utgaven, og den var vel på rundt 150 hester.

Lenke til kommentar

Jeg ville IKKE brukt en Garrett T3 fra Volvo eller Cosworth. Jeg har selv brukt en sådan, men for å lade 1-1,5bar. De vanligste T3'ene er forferdelig trege å spinne opp. En T3 for Escort RS Turbo eller en T25 er mer fornuftige valg. Skal du ha og bruke denne bilen en stund vil jeg anbefale å velge en turbo fra Garretts nye GT-serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...