Niri Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Hei, jeg har ett sprengt audigy 2 lydkort fra 2001 eller noe sånt.. SKulle gjerne hatt tak i ett nytt, siden jeg har megaworks thx550 høyttaler system, som har noen koblinger på lydkortet som jeg ikke klarer å finne på de nye lydkortene (en firewire og ett eller annet ennet rart... Legger ut bilde snart.. Noen som har liggende, eller vet hve jeg kan gjøre..? Endret 1. januar 2007 av Niri Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan sprenger man et lydkort? Lenke til kommentar
Niri Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan sprenger man et lydkort? 7620450[/snapback] Lurer jeg på og gitt.. Tror det har stått i en pc der det har vært jordingsfeil eller noe, fikk strøm av høytalerkablen ihvertfall.. Nå skurrer det veldig hvis jeg skrur opp høy lyd på pc`n, men kan spille mye høyere hvis jeg sitter lav lyd på pc og høy lyd på forsterker, altså regner jeg med det er lydkortet som er gåent.. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 jeg ville sendt det inn der du kjøpte det så de kan feilsøke evt gi deg nytt - bør være 5 års reklamasjon! Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Har du ikke en "line-out" kobling du kan bruke da? Hørest nesten ut for meg at du bruker headset utgangen på en ny forsterker, da er det hvertfall ikke rart at det skurrer når du kjører full utgang rett i en ny forsterker? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Om han bruker headset inngangen til en ny forsterker skal da ikke ha noe å si? Anbefaler uansett å bruke digitalinngang på forsterkeren din og digital utgang fra lydkort om du ikke gjør dette allerede Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Sånn jeg lærte det i sin tid, så med er forsterket headset utgang inn på en "god forsterker" vil inngangs signalet til den gode forsterkeren bli for høyt og dårlig, dermed vil høyttalerene skurre ved et lavt volum siden den ene forsterkeren står og skriker på fullt. Husker jeg sprengte noen høyttalere når når det var koblet opp på denne måten i mine yngre dager, da fikk jeg kjeft av lydteknikeren for at jeg hadde koblet to forsterkere på rad. Forforsterker er unntaket. Men om en spiller på lav volum ut på headset utgangen vil høyttalerene ikke skurre før på et mye høyere volum siden da det er den gode forsterkeren som styrer volumet, på lik linje med en "line out" kobling. Jeg ville forsøkt å koble meg på med en optisk/digital lydkilde på det lydkortet eller forsøkt å spille rett på noen datahøyttalere og sett om det fortsatt er "ødelagt". Jeg har hverfall mindre tro på at _kortet_ er ødelagt på en slik måte at det skal være slik stygg lyd på den måten. Lenke til kommentar
Niri Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Sånn jeg lærte det i sin tid, så med er forsterket headset utgang inn på en "god forsterker" vil inngangs signalet til den gode forsterkeren bli for høyt og dårlig, dermed vil høyttalerene skurre ved et lavt volum siden den ene forsterkeren står og skriker på fullt. Husker jeg sprengte noen høyttalere når når det var koblet opp på denne måten i mine yngre dager, da fikk jeg kjeft av lydteknikeren for at jeg hadde koblet to forsterkere på rad. Forforsterker er unntaket. Men om en spiller på lav volum ut på headset utgangen vil høyttalerene ikke skurre før på et mye høyere volum siden da det er den gode forsterkeren som styrer volumet, på lik linje med en "line out" kobling. Jeg ville forsøkt å koble meg på med en optisk/digital lydkilde på det lydkortet eller forsøkt å spille rett på noen datahøyttalere og sett om det fortsatt er "ødelagt". Jeg har hverfall mindre tro på at _kortet_ er ødelagt på en slik måte at det skal være slik stygg lyd på den måten. 7629620[/snapback] Hmm. Skal teste det jeg, takker Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Nå skurrer det veldig hvis jeg skrur opp høy lyd på pc`n, men kan spille mye høyere hvis jeg sitter lav lyd på pc og høy lyd på forsterker, altså regner jeg med det er lydkortet som er gåent.. 7620479[/snapback] Høres mer ut som det er signalet som clipper ved at signalet har høyere dynamikk enn hva DAC'en på lydkortet som omformer digital lyd til analog lyd tillater. Da vil DAC'en rett og slett "klippe" bort bølgetoppene i signalet slik at man får likespenning i bølgetoppene slik som i bildet her. Det er disse områdene med likespenning som skaper skurringen du hører. Endret 5. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Niri Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Nå skurrer det veldig hvis jeg skrur opp høy lyd på pc`n, men kan spille mye høyere hvis jeg sitter lav lyd på pc og høy lyd på forsterker, altså regner jeg med det er lydkortet som er gåent.. 7620479[/snapback] Høres mer ut som det er signalet som clipper ved at signalet har høyere dynamikk enn hva DAC'en på lydkortet som omformer digital lyd til analog lyd tillater. Da vil DAC'en rett og slett "klippe" bort bølgetoppene i signalet slik at man får likespenning i bølgetoppene slik som i bildet her. Det er disse områdene med likespenning som skaper skurringen du hører. 7653353[/snapback] Øh... Uflaks... hehe Kan du si meg hva som skjer..? Om jeg kan gjøre noe, eller hva er det som ikke virker som det skal liksom.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) I et eller annet kontrollpanel på PC'en er volumet satt for høyt, eller at du bruker EAX-instillinger, equalizer, e.l. uten å stille ned pre-amp/volumet. Men feilen kan også sitte i anlegget ditt dersom signalet blir forsterket/endret (f.eks equalizer, dynamikkprosessor, etc) en eller annen plass i signalkjeden før effektforsterkeren. Endret 16. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Virkelig tilfeldig at jeg har et Soundblaster Player jeg skal selge. Det har firewire og gameport. Skulle dette vært PM? Lenke til kommentar
Niri Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Har nå prøvd andre høytelere, det skurrer like ille. Satt lydkortet i en annen pc, skurrer fortsatt.. Ingen som er enig med meg at det er lydkortet som er ødelagt..? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Du har nå mer eller mindre isolert problemet til lydkortet vil jeg si. Så du kan trygt anta det er det fysiske lydkortet som skaper problemer ja. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Om han bruker headset inngangen til en ny forsterker skal da ikke ha noe å si? Anbefaler uansett å bruke digitalinngang på forsterkeren din og digital utgang fra lydkort om du ikke gjør dette allerede 7627942[/snapback] du må huske på at kortet er fra 2001 og siden den gang har pc deler blitt bedre og bedre og alderen gjør nok at det muligens er mer idellt og bytte kort tror jeg for digital utgang er vel noe som har kommet etter hvert så jeg er fullt enig i at det kan være en feil på det fysiske lydkortet prøv og bytt men husk og kjøpe et ordentlig et når du først skal det så slå på stortromma!! Endret 19. januar 2007 av boyeminem Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Samme skjer hos meg. Knittring i høytalerne (z-5500 om det spiller noen rolle) bare jeg plugger til coax kabelen i lydkortet... Bruker jeg det integrerte lydkortets coax inngang hører jeg ingenting til denne knittringen. Virker som om det er flere som merker problemer i disse dager... hmm... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå