Gå til innhold

Trenger man spesialinstillinger for 3G-WAP-fart?


Anbefalte innlegg

Skaffet meg et 3G-SIM-kort fra NetCom for ca. en uke siden. Tenkte mobilsurfing og slikt ville gå lynkjapt nå, når 3G ble brukt og ikke GPRS. Men det virker ikkke akkurat slikt... Nedlastninger, surfing og slikt på mobilen går ikke akkurat raskt. Faktisk får jeg ikke mer enn 5-20 kb i sekundet når jeg nedlaster ting. Hittil har 3G kun vært godt for videoanrop :hrm:.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max 3G hastighet, med optimal dekning, er vel ca. 384Kb..

 

EDGE ca. 240Kb..

 

Vanlig klasse 10 GPRS, ca. 40Kb..

 

Bortsett i fra vanlig WAP oppsett, så er det ingen annet oppsett du trenger..

 

(Men 3g, må så klart også være valgt/satt, som anternativ nett.. Men siden du kan ha videosamtale, så er nok det korekt..)

 

Visse mobilen, har også pakke data instilinger..

 

Ps. Tok d på sparkesn, så ikke ta alt bokstavelig talt.. :blush:

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Ja. Jeg har dekning, videoanrop funker jo. Fremdeles har ikke 3G'n gjort surfing noe raskere...Hva er problemet? Skal jeg ikke ha omtrent 300 kb/s? Men når jeg f.eks. har lastet ned motiver og slik, får jeg bare en 4-10 kb i sekundet... Skal teste nå...

 

Jupp, dagbladet.no (i Opera Mini) og en motiv-nedlastning var på 82/87 kb, telefonen brukte 4-5 sekunder. GSM/GPRS-modus: dagbladet.no (Opera Mini), like lang tid, muligens et sekund tregere? Aner ikke. Motivet, like raskt.

 

Kan det ha noe med at jeg er i et hus, og at jeg må gå i overetasjen for å få 3G dekning? Hvordan ser man dekningen til UMTS-nettet, forresten? Dekningsikonet til SE er helt likt i GSM modus og 3G/GSM modus...

Lenke til kommentar
Hvordan ser man dekningen til UMTS-nettet, forresten? Dekningsikonet til SE er helt likt i GSM modus og 3G/GSM modus...

7652502[/snapback]

 

Hvis du har 3G-dekning, skal du ha et eget 3G-ikon i den lille linjen øverst i displayet, rett ved siden av den "vanlige" dekningsmåleren. Hvis du ikke har et eget ikon der, har du ikke 3G-dekning.

 

Det som står rett overfor her, med å gå ut og prøve er også et godt tips.

Lenke til kommentar
Hvordan ser man dekningen til UMTS-nettet, forresten? Dekningsikonet til SE er helt likt i GSM modus og 3G/GSM modus...

7652502[/snapback]

 

Hvis du har 3G-dekning, skal du ha et eget 3G-ikon i den lille linjen øverst i displayet, rett ved siden av den "vanlige" dekningsmåleren. Hvis du ikke har et eget ikon der, har du ikke 3G-dekning.

 

Det som står rett overfor her, med å gå ut og prøve er også et godt tips.

7653090[/snapback]

Jo, jeg vet om ikonet for 3G, men lurte på om telefonen viser hvor godt signalet er. Slik som med GSM, hvor strekene blir mindre, endrer farger og slikt ved svakt signal osv... Viser ikke telefonen hvor sterkt 3G-signalet er?

 

Testene jeg tok ble tatt ved et vidu, forresten. Får skjekke om hastigheten blir kjap neste gang jeg er i Trondheim.

Lenke til kommentar

Sitter nå i Trondheim med mobilen og skriver denne meldingen.

 

Vel, 3G fungerte ikke så veldig bra... Her var nedlastingsfarten på kun 1-3 kb i sekundet. Hva skal dette bety?

 

Har det noe med instillingene? Netcom er operatør og mobilen er Sony Ericsson W850i. Internett profilen er Netcom Mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...