zorry Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hei, en ting jeg har lurt på, når man bruker liten blenderåpning f.eks f/16, så minsker jo naturligvis åpningen til en ganske liten sirkel. Hvorfor påvirker ikke denne vinkelen som objektivet tar bilde av, dvs at man får mindre "vidvinkel". Et eller annet her jeg har gått glipp av 7705748[/snapback] Dette bildet forklarer kanskje litt mer? Med en mindre blenderåpning blir bare endel av lyset som kommer fra et punkt foran linsen til sensorplanet inni kameraet... Lenke til kommentar
BL Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Hei, en ting jeg har lurt på, når man bruker liten blenderåpning f.eks f/16, så minsker jo naturligvis åpningen til en ganske liten sirkel. Hvorfor påvirker ikke denne vinkelen som objektivet tar bilde av, dvs at man får mindre "vidvinkel". Et eller annet her jeg har gått glipp av 7705748[/snapback] Et objektiv snur motivet slik det vender på hoved på billedbrikka. Det vil si at de optiske linjer krysser hverandre i objektivets midte. Akkurat der de optiske linjer krysser hverandre fyller bildet svært lite, og der er blenderen plasert. Derfor blir bildets størrelse ikke påvirket av blenderen. Endret 14. januar 2007 av BL Lenke til kommentar
pian Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Objektiv med konstant lysstyrke er dyre. Min EF 24-70 f/2.8L koster nesten kr 12.000,- 7625421[/snapback] Pirkete retting: Zoom-objektiver med konstant lysstyrke er dyre. Du får jo objektiver med fast brennvidde og god lysstyrke til en fornuftig pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå