trrunde Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 vet det skal være en mysql spørring som gir ut navnet på feltene, men finner ikke ut hva den er, vet noen det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) DESCRIBE tabell bruker du php? PHP <?php $sql = "SELECT * FROM tabell LIMIT 0,1"; $q = mysql_query($sql); $fields = array(); while($field = mysql_fetch_field($q)){ $fields[] = $field["name"]; } echo "Det er ".count($fields)."felter i tabellen, som er følgende felter:"; foreach($fields as $name) echo '<br />'.$name; ?> kanskje? edit: prøvde meg litt nå, og fant ut at dette virket fint SHOW FIELDS FROM tabell; Endret 1. januar 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 takk, funker fint Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) bruker du php? PHP <?php $sql = "SELECT * FROM tabell LIMIT 0,1"; $q = mysql_query($sql); $fields = array(); while($field = mysql_fetch_field($q)){ $fields[] = $field["name"]; } echo "Det er ".count($fields)."felter i tabellen, som er følgende felter:"; foreach($fields as $name) echo '<br />'.$name; ?> 7619568[/snapback] Hva har du gjort her?Har du testet koden? Selv om du bruker PHP, kan du allikevel bruke DESCRIBE table. Hvis du av en eller annen grunn må bruke SELECT, kan du loope gjennom én rad med foreach. $get_data = mysql_query("SELECT * FROM tabel LIMIT 1"); $row = mysql_fetch_assoc($get_data); foreach($row as $field => $data) { echo $field; } Endret 1. januar 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 prøvde bare SHOW FIELDS FROM tabell; og den virket Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 bruker du php? PHP <?php $sql = "SELECT * FROM tabell LIMIT 0,1"; $q = mysql_query($sql); $fields = array(); while($field = mysql_fetch_field($q)){ $fields[] = $field["name"]; } echo "Det er ".count($fields)."felter i tabellen, som er følgende felter:"; foreach($fields as $name) echo '<br />'.$name; ?> 7619568[/snapback] Hva har du gjort her?Har du testet koden? Selv om du bruker PHP, kan du allikevel bruke DESCRIBE table. Hvis du av en eller annen grunn må bruke SELECT, kan du loope gjennom én rad med foreach. $get_data = mysql_query("SELECT * FROM tabel LIMIT 1"); $row = mysql_fetch_assoc($get_data); foreach($row as $field => $data) { echo $field; } 7620441[/snapback] nei, jeg testet den ikke på noen måte. jeg laget den kjapt her i denne <textform>-en.. så er sikkert feil. må en regne med Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 nei, jeg testet den ikke på noen måte. jeg laget den kjapt her i denne <textform>-en.. så er sikkert feil. må en regne med 7623373[/snapback] mysql_fetch_field returnerer et objekt, ikke et array.Og skal man først poste kode, så synes jeg den bør være testet litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 ahh.. sorry. tenkte feil. har brukt det før, så tenkte at jeg slapp å teste. *passe på å teste neste gang* så mente jo da der det stod $field["name"] at det skulle stå $field->name Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå