Gå til innhold

Hjelp til klokking av Opteron165 -går kun til 2ghz

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gjøre en siste oppgradering av det "utdaterte" S939 systemet mitt, og kjøpte en Opteron 165 CPU, som alle skryter sånn av.

I følge de fleste skal denne uproblematisk kunne klokkes til minst 2,4ghz bare med luft. Siden jeg har vannkjøling, regnte jeg med at det absolutt burde gå bra. Men så langt har jeg ikke lykkes å øke den (stabilt) med mer enn 200mhz. Mest sannsynlig fordi jeg ikke har så mye peiling på hva jeg driver med - derfor spør jeg dere om råd...

Vedlagt er bilder av BIOS - noen som kan komme med noen tips til hvilke verdier jeg skal bruke?

post-6000-1167669343_thumb.jpg post-6000-1167669373_thumb.jpg

Det jeg lurer mest på er:

AGP Frequency: Dersom denne settes på noe annet enn 66mhz (laveste) klarer ikke BIOS å boote fra harddisken (feilmelding om at den ikke finner noe å boote fra, som om disken var koblet fra)

HT Frequency: Leser snakk om 3x HT - mener de da 3x 200mhz = 800mhz? Setter jeg den på 1000 fungerer i alle fall ingenting.

Hvordan burde RAM'en konfigureres? RAM'en er nok den svakeste komponenten i systemet. 2x1024 Corsair VALUE.

Hvis jeg skal sjekke hvor langt CPU kan klokkes uten å blande inn RAM, setter jeg bare "Memclock value" til det laveste da, eller er det andre verdier der som må justeres?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hørt at man aldri skal "klokke" opp AGP porten. Om du får låst AGP porten til standard verdi så gjør det :hmm:

La minne stå på automatisk

Prøv heller å juster CPU fsb, øk den og se hva som skjer

Litt tips om overklokking generelt

Kan du sette hastigheten på AGP/PCI, gjør det (33 MHz i de fleste tilfellene)

Juster Front Side Bus speed (FSB). Dersom du ganger FSB med multiplier, får du antall MHz maskina vil kjøre på.

Hold et øye med temperaturen. Begynner du å nærme deg 60 grader, er det på tide å ta det med ro. Ved ca. 90 grader er det kvelden...

Om systemet blir ustabilt, kan du øke vCore - eller voltstyrken du gir prosessoren. Ikke gå for høyt opp - for P4 er 2 Volt noe du ikke ønsker å bruke...

Lenke til kommentar

AGP Frequency setter du på 66mhz

HT Frequency kan du sette til 600mhz før du begynner å klokke.Da vil ht være 3x.

CPU Frequency Configuration setter du til 9x

CPU Voltage kan du begynne med 1.35v spenning,og øke fsb litt og litt derfra til det blir ustabilt.Evt øke til du har funnet din hastighet.Husk temperatur.

Memclock value på 100mhz.Da har du satt minnet utenfor,og kan klokke cpu uten innblanding fra ram.

Du bør nok sette minnet til 2.6v-2.7v spenning når du skal sette hastigheten på minnet.

Og sett den til 1T.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Takk for svar! Nå ble det litt andre boller her.

Gjorde som du skrev lucky666, og har foreløpig fått den opp i 2520mhz, tilsynelatende uten problemer (har ikke tatt noen cpu tester enda).

Ang volt så får jeg kun valgt prosentvis økning. I forhold til hva vet jeg ikke, men satt den på 6.6%, og i følge CPU-Z er dette 1,52V? Er det for mye?

post-6000-1167676805_thumb.png

OBS: PC'en står på 24/7 - men 90% av tiden er den mer eller mindre idle. Er det skadelig å kjøre med veldig høy volt når den står på 24/7? Er som nevnt vannkjølt, så temperatur skal ikke være noe problem (er ca 35 grader idle).

AGP Volt - hva burde jeg sette den på? Skjermkortet er også vannkjølt.

280 er maks verdi jeg kan sette FSB på - det betyr at 2520mhz er maks jeg kan klokke den til? Multiplieren er jo låst tenker jeg.

Bus speed + HT link skal vel totalt helst være under 1000? Nå er det jo 1010 - burde jeg redusere HT til 400mhz? (står på 600mhz nå)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

HT er nå 280x3=840mhz.Du ser det i cpuz også.

Ser du har MSI K8T.Det er ikke det beste kortet å klokke med,for å si det slik.

Har du ikke mulighet til å sette vcore til vid 3.3% ? Da havner du på ca 1.4v-1.43v spenning.Du kan også prøve å sette vcore til Auto,og se hvor høy spenninga blir i cpuz.

AGP volten kan stå urørt.

I og med at kortet ditt er litt redusert med tanke på klokking,er det en del muligheter som nok er utelatt.Kanskje en bios oppdatering vil åpne for litt mer.

For å bli litt offtopic,anbefaler jeg deg å kjøpe et annet kort på HW bruktmarkedet eller Komplett/PS Data demosalg.Du får knallgode kort for 400-600kr til 939 systemet nå om dagen.De nye Opteronene klokker i de fleste tilfeller meget bra på lav volt.Den blir på en måte helt borte i hovedkortet ditt ;)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Har du ikke mulighet til å sette vcore til vid 3.3% ? Da havner du på ca 1.4v-1.43v spenning.

7620378[/snapback]

vcore? Regner med vi snakker om CPU volten da?

Du mener jeg skral skru ned den? (trodde trikset var å skru opp volten?)

La merke til at PC'en hadde klikket (skjermene var i alle fall skrudd av) noen timer etter at jeg "makset" FSB og satt volt til 1.52v. Er ikke sikkert det har en sammenheng, men er vel sannsynlig.

Satt den til auto nå, og da er den på ca 1.4v.

Spørsmål: Er det et dårlig tegn når det kommer lyder fra CPU'en når den jobber :ohmy:

Ang bytte av hovedkort: Har i denne omgang ikke noe ønske om seriøs overklokking - jeg tenker mer at dersom CPU'en kan yte mye mer, er det litt dumt å ikke benytte seg av den muligheten. Jeg regner med RAM'en er en like stor hindring som hovedkortet. Hovedgrunnen til at jeg ikke bytter hovedkortet er uansett at det er for mye stress ;) BIOS er forresten siste versjon.

Tusen takk for hjelpen forresten :thumbup:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Synes 1.52v er litt mye på drøyt 2.5ghz.Derfor kan det være lurt å senke spenninga.Antakelig klarer den 2.5ghz på 1.3v-1.4v.

Når du har vcore (spenning til cpu) på auto,kan du laste ned Orthos og stresse cpu samtidig som du sjekker i cpuz for å se hvor mye vcore ligger på under load.Den vil gjrne øke litt under load,når den står i auto.

Har du mulighet til å sette vcore til 3.3%,så gjør det.

Har ikke hørt noen lyder fra cpu noen gang,men kanskje det er disken?

Men uansett må du kjøre Orthos noen timer for å sjekke stabilitet.

Lenke til kommentar
Synes 1.52v er litt mye på drøyt 2.5ghz.Derfor kan det være lurt å senke spenninga.Antakelig klarer den 2.5ghz på 1.3v-1.4v.

Når du har vcore (spenning til cpu) på auto,kan du laste ned Orthos og stresse cpu samtidig som du sjekker i cpuz for å se hvor mye vcore ligger på under load.Den vil gjrne øke litt under load,når den står i auto.

Har du mulighet til å sette vcore til 3.3%,så gjør det.

Har ikke hørt noen lyder fra cpu noen gang,men kanskje det er disken?

Men uansett må du kjøre Orthos noen timer for å sjekke stabilitet.

7628068[/snapback]

Satt den til 3.3%, og da har den 1,45V.

PC'en fungerer "stabilt" med FSB på maks (280) og 2520Mhz - men når jeg starter f.eks. 3Dmark tester skrur ganske enkelt skjermene seg av når den går i fullscreen. Tydeligvis har grafikkkortet trøbbel med så høy FSB? PC'en fortsetter nemlig å jobbe, men er ikke mulig å få bilde før jeg restarter.

Setter jeg FSB ned til 273 fungerer det fint.

Men det største problemet er jo RAM'en. Den står jo på 100mhz nå. Setter jeg den på auto booter ikke bios en gang -> sort skjerm --> BIOS må resettes.

Løsningene her er vel å enten skru ned frekvensen på RAM'en, eller skru ned FSB til CPU?

Ang. lyder, så jo - lyden kommer i alle fall fra hovedkortet i nærheten av CPU'en. Er bare av og til, men kun hvis CPU'en jobber hardt.

Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med 273x9,Kan du prøve å sette timings til 3-3-3-8 1T.Blir det ustabilt,kan du prøve 2T.Sett minnespenninga til 2.6v-2.7v.

Prøv først på minnedivider 166mhz,som blir ca 223mhz på minnet.Er du heldig,går det greit.Vet ikke hvilke minnedividere du har videre nedover på ditt hovedkort?

Du bør vel være godt fornøyd med rundt 2450mhz på cpu med ditt hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...