robiwan Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Er det slik at jeg kan f.eks åpne en port på routerne min si f.eks port 1234, og åpne den til en til en ip på nettverket mitt f.eks 10.0.0.10 Så vis et program prøver å koble se seg til internett adressen min på port 1234 vi den bli redirected til 10.0.0.10 på port 1234? Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Er fullt mulig det. Hvordan det gjøres kommer an på hvilken router du har. Du logger inn i routeren (192.168.1.1 / 10.0.0.1 er standard adresse på de fleste routere), og finner fram til hvor man kan route porter til en lokal ip. Endret 1. januar 2007 av ^kissa^ Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 men kan routeren "nekte" deg å koble deg til innsiden av nettet gjennom internett? Skal gi et konkret eks: Har en PSP med Wifi på, den er koblet slik PSP -> Acces punkt -> lokal nett -> router/ADLS modem -> internett PSP kjører et applikasjon som streamer over wifi med en server på lokalnettet mitt går helt greit når PSP'en kobler seg på lokalnettet, men og stremer på lokale iper (10.0.0.x:1234) men når jeg åpner port 1234 på routeren til ip 10.0.0.10, kobler PSP på internett adressen(internett-ip:1234) til nettet fungere det ikke! Hva kan være galt? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det er mulig jeg er dum, for det siste innlegget skjønte jeg ingenting av. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 prøv å åpne litt fleire porter... fra f.eks 1000 til 2000 til psp'n din. Det måtte eg da eg satte opp ein ventrilo server. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 buskmann skrev: Det er mulig jeg er dum, for det siste innlegget skjønte jeg ingenting av. 7623136[/snapback] Om du er dum eller ikke skal ikke jeg begi meg utpå, men hvis du spesifiserer litt nærmere hva du ikke skjønte av innleget mitt skal jeg prøve å forklare. Cornel skrev: prøv å åpne litt fleire porter... fra f.eks 1000 til 2000 til psp'n din.Det måtte eg da eg satte opp ein ventrilo server. 7623464[/snapback] Mente du med dette at jeg skal åpne porter på psp'en? Jeg har også installert vnc på serveren min, det går helt fint å koble seg til denne over lokal nettet, men når jeg åpner porten jeg bruker på vnc på routeren og åpner den til serveren. Prøver jeg å koble meg å koble meg over internett med internett ipen min, men får det ikke til å fungere. Altså slik: Dette fungere: Arbeids stasjon(VNC) -> LAN -> Server(VNC) Dette fungere ikke: Arbeids stasjon(VNC) -> LAN -> Internett -> LAN -> Server(VNC) Lenke til kommentar
jl Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 For at IP'ene skal sendes til riktig IP på ditt interne nettverk må du også sette opp NAT på routeren din, ikke bare åpne portene. Når det nå kommer en pakke på port 1234 inn til routeren din, så slipper den igjennom den. Men den vet jo ikke om den skal sende den til 10.0.0.2 eller 10.0.0.3 eller en hvilken som helst annen adresse. Derfor stopper den mest sannsynlig i routeren din. mvh jl Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 jl skrev: For at IP'ene skal sendes til riktig IP på ditt interne nettverk må du også sette opp NAT på routeren din, ikke bare åpne portene. Når det nå kommer en pakke på port 1234 inn til routeren din, så slipper den igjennom den. Men den vet jo ikke om den skal sende den til 10.0.0.2 eller 10.0.0.3 eller en hvilken som helst annen adresse. Derfor stopper den mest sannsynlig i routeren din. mvh jl 7623781[/snapback] Tusen takk, var akkurat et slik svar jeg lurte på. Men når jeg åpner porten i routeren min åpner jeg da bare for utgående trafikk? For jeg åpner jo en port mot en ip? Og hvordan setter jeg opp NAT, finnes det noen guider eller lignende på dette? Og hvordan er det da om å bli hacket? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Når du åpner en port åpner du for inngående trafikk. Utgående trafikk NATer den allerede. Det må gjøres sånn hvis du kun har én ekstern IP (som omtrent alle ADSL-abonnenter i Norge har). Når du åpner en port, så åpner du døra fra internett inn til den aktuelle PCen. Hvis det kjører en usikker tjeneste på den porten, eller ingen brannmur med Windows, så er det fort gjort å bli hacket. Se http://portforward.com for en guide. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 jeg tror det er bedre å forklare dette ved ett eksempel interenett modem ruter enhet som porten skal til du har en rutbar addresse på modem siden (wan siden av ruteren) du trenger port xxxx til enhet på insiden av ruter du åpner i ruter port xxxx mot ipen til enheten som har da ip addressen 10.0.0.10 som port xxxx skal peke til det som skjer da at du åpner for port xxxx og peker den til 10.0.0.10 mens på utsiden har du egentlig port xxxx 193.193.193.193 (rutbar addresse) som da ruteren redirecter rett til 10.0.0.10 så ja ruteren vil da i teori rute denne porten (åpne den rett mot ønsket enhet) dårlig forklart men men vært på jobb nå 8 timer Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei, jeg har det lille problemet at man ikke får tilgang til internett-tjenester men internett IP lokalt, dvs; Jeg har VNC gående på port 5900 på 10.250.1.3 Jeg kan selvfølgelig gå inn direkte på denne fra 10.250.1.2 Jeg kan IKKE gå inn på 84.211.x.x fra 10.250.1.2 eller fra noen andre PCer på lokalt nett Jeg KAN gå inn på sistnevnte fra internett. Altså LANPC -> EKSTERN IP. sendes ikke tilbake til LANPC2. (tror det var en annen melding som sa ca. det samme) Dette varierer fra router til router, men løsningen er da å bruke lokal ip lokalt, og teste fra en annen adresse, feks jobben, med mobilen (hvis det er snakk om en webserver), skolen, eller en venn. Du kan også bruke "Canyouseeme.org" (hvis jeg husker riktig) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 fa2001 skrev: Altså LANPC -> EKSTERN IP. sendes ikke tilbake til LANPC2. (tror det var en annen melding som sa ca. det samme) 7690477[/snapback] Du må skru på loopback på ruteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå