oystlars Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) For å komme til poenget, gå til pkt. 2. 1. Det startet med at dynamoen på min Hyundai Sonata 93 hadde varierende spenning (flimret mellom 13 - 15 V). Jeg tok derfor den ut, forsøkte å åpne, men kom rett og slett ikke inn i dynamoen. Satte den tilbake, startet opp og spenningen lå stødig på 12,5 volt. Jeg trodde ting var fint og brukte bilen, men den gang ei; spenningen sank i løpet av et par mil, altså dynamoen ladet ikke. Tilbake i motorrommet målte jeg spenning og rengjorde alle kontaktene, spraket faktisk litt der nede, deretter var spenningen tilbake - og hvor høy?? 2. Dynamoen leverer 17-18 volt og øker med økende turtall. Regulatoren gjør vel ikke jobben sin? Spørsmål: - Jeg skulle gjerne dratt til Trondheim om to dager (17 mil kjøring), hva risikerer jeg ved å kjøre med så høy spenning? - Hva gjør jeg? Bør jeg ta ut dynamoen og få den fiksa av noen som har peiling? Eller skal jeg rett og slett bestille meg en byttedynamo fra bruktbildeler.com? - Er et huggeri her i nærheten, åssn i huleste skal jeg finne ut hvilke andre dynamoer som også kan passe? Mvh. Øystein Endret 1. januar 2007 av oystlars Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Om spenningen er 17-18V på 12V-kursene i bilen, så er det batteriet eller koblingen til batteriet som ikke gjør jobben sin. Batteriet vil aldri oppnå en spenning på 17-18V. 17-18V sprenger fort pærer og andre uregulerte deler. Anbefales ikke. Endret 1. januar 2007 av jonepet Lenke til kommentar
oystlars Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Den øker med økende turtall.. Batteriet i seg sjøl har vel ikke spenningen, men på polene vil spenningen være der om dynamoen leverer for mye.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Måler du direkte på batteriet? Batteriet i seg selv er en regulator, og vil aldri følge spenningen til laderen veldig kjapt om det fungerer som det skal. Når spenningen går opp mot 15V begynner går en evt. ladestrøm over til varme istedet for kapasitet i batteriet, og derfor stabiliseres spenningen rundt 15V selv om man prøver å overlade det. Endret 1. januar 2007 av jonepet Lenke til kommentar
oystlars Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Hei igjen, jo måler rett på batteriet ja. Har også en måler inne i bilen, den er koblet på sigarettuttaket, den viser bittelitt mindre, men også ca 17. /øystein Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Anbefaler at du får sjekket både dynamoen og batteriet på et verksted, eller annet sted med utstyr til å teste dette. Her er det noe som ikke er som det skal være, og det anbefales ikke å kjøre noe særlig langt uten å fikse dette. Kan ødelegge mye av elektronikken isåfall, noe som selfølgelig blir endel dyrere. Verken batteriet eller laderen skal klare å få spenningen opp til 17V, men om laderen ikke gjør jobben sin, så vil det gå ut over batteriet, og dette kan bli resultatet. I vertfall ødelegges batteriet rimelig fort om spenningen er så høy. Lenke til kommentar
oystlars Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Nå har jeg sjekket spenningen på bare dynamoen, den er nærmere 50 V, øker selvsagt med økende turtall. Dette kan vel også være grunnen til at den var nærmere 17 V med batteriet tilkoblet. Satte også på den doble ledningen merket S/L uten at dette gjorde noen forskjell (er vel input til regulatoren). Har tatt ut dynamoen nå, får ikke åpnet den fordi jeg ikke får av drivhjulet (22 mm mutter, men klarer ikke å holde selve hjulet, se bildene nedenfor). Må vel levere den inn i morgen, men det er kansjke like greit å bare gi opp hele dynamoen og kjøpe en ny brukt en. Se bildene her: /øystein Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Nå har jeg sjekket spenningen på bare dynamoen, den er nærmere 50 V, øker selvsagt med økende turtall. Dette kan vel også være grunnen til at den var nærmere 17 V med batteriet tilkoblet. /øystein 7620459[/snapback] Om dynamoen brukes UTEN tilkoblet batteri, har du hatt jæv... flaks om ikke noe har tatt kvelden (regulator). Man skal aldri, jeg gjentar ALDRI, kjøre dynamoen uten batteri tilkoblet. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Senterbolten tar du med muttertrekker.Da slipper du å holde igjen hjulet. Lenke til kommentar
oystlars Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Autofil: Skulle jeg visst tidligere.. :-) Nå virker det som om regulatoren uansett er gåen da.. :-( Tar den med til bilelektro i morgen.. Evt. bestille en brukt/ny en. Mvh. Øystein Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Her var det mange rare svar! For det første så leverer en dynamo vekselstrøm som går over en likeretterbro(inne i dynamoen). Regulatoren Må regulere spenning og strøm ut, alt etter forbruk. Dynamoene leverer jo gjerne opp til 50-100 ampere på nye biler. De tar lett knekken på et batteri og koker det tørt. Denne type dynamo uten utenpåliggende regulator har jeg ikke sett før... Glemte dette: Spenningen skal helst ligge på 14,4 Volt ved batteriet. Glemte også dette: mulig du har en regulator som sitter i motorrommet! sjekk d! Endret 2. januar 2007 av Baardson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå