Gå til innhold

Hvordan forhindre og redusere jordas undergang?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jorda gå under? Det er vel først om 1 mrd. år når Sola sluker planeten? :p

Seriøst, det jeg tror vi snakker om her er ikke Jordas undergang i seg selv, men slutten på Jorda som et menneskelig habitat. Det er en stor forskjell her. Selv om menneskeheten dør ut vil det være liv på jorden i lang tid fremover.

Og for å hindre slutten på Jorda som menneskelig habitat, mener jeg at noe av det viktigste man må gjøre er å begrense befolkningsveksten, og helst få den totale befolkningen til å gå ned. Så lenge vi er så mange vil vi ende opp med å utpine Jorden til ødeleggelse (for vår del). Spørsmålet er bare hvordan :hmm:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Skal jorda gå under? Det er vel først om 1 mrd. år når Sola sluker planeten?

Sola kommer ikke til å sluke jorda før om adskillig fler milliarder år. Men om 1 milliard år kommer sola til å være varmere, og jorda kommer til å være så nær at den skjøre økologiske balansen på jorda antagelig ikke vil overleve. Hvertfall ikke i sin nåværende form. Det er sansynelig at noen bakterier og kanskje noen små arter fortsatt vil leve under bakken. Kanskje vil også menneskenes n'te generasjon også leve her. I så fall tror jeg de vil kunne kontrollere eller begrense solmengden som slippes innpå planeten og således redde den i en milliard år eller fler til. Men lenge før den tid kommer vi forhåpentligvis til å ha en nesten usansynelig avansert teknologi. Derfor er det også utrolig viktig å kolonisere andre planeter. Med andre ord er ikke romprogram bortkastede penger. Langt ifra. Det er den eneste måten å sikre vår og andre arters fortsatte eksistens på.

Lenke til kommentar

Hvorfor prøve å forhindre jordas/menneskets undergang? Jeg ser det som ganske beroligende at vi vil slutte å eksistere en gang. Enten så vil en:

-Komet drepe oss

-Dø av en ukjent sykdom

-Sola sluker oss

-En supervulkan vil bli aktivert vil drepe alle

-Mest sannsynlig vil vi utslette oss selv ved før alt dette

Derfor må du ikke forsøple ;), en annen "dommedagsødelegger" komme og ødelegge menneskets eksistens...

Lenke til kommentar

Bruktbilen: du har rett, vi har har ingen betydning i universet uansett. På kort sikt har vi ei forplikting ovafor dei vi set til verda, i praksis tilogmed oldeborn, men eg er ikkje overtydd om at mine oldeborn er meir verdt enn ein fyr født i afrika eller ein anna fattig plass.

Lenke til kommentar
Skal jorda gå under? Det er vel først om 1 mrd. år når Sola sluker planeten? :p

Seriøst, det jeg tror vi snakker om her er ikke Jordas undergang i seg selv, men slutten på Jorda som et menneskelig habitat. Det er en stor forskjell her. Selv om menneskeheten dør ut vil det være liv på jorden i lang tid fremover.

Og for å hindre slutten på Jorda som menneskelig habitat, mener jeg at noe av det viktigste man må gjøre er å begrense befolkningsveksten, og helst få den totale befolkningen til å gå ned. Så lenge vi er så mange vil vi ende opp med å utpine Jorden til ødeleggelse (for vår del). Spørsmålet er bare hvordan :hmm:

7618617[/snapback]

Fler land med ekstremt mye mennesker må innføre maks 1 barn per husboer. Eller maks 2 barn.

I koranen står det noe om at vær dame må få 9 barn. Er ikke helt sikker på dette?

Men når man ser på de fleste innvandrer familier så er det 9 barn i vær familie.

Kan dette også komme av for lite prevensjon?

Og en ting til om 300 år regner forskerne med at det ikke er så mye trær og diverse igjen på jorden.

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser på saken så er kommende overbefolkning det største problemet for oss alle . Jorden tømmes for ressurser. Vi vil også få store folkevandringer fra lavereliggende områder hvis havet kommer til å stige, ca. en meter er nok. Mangel på ferskvann og økning av dødelige epidemier vil bli et annet problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det er ingen som støtter seg til Star Trek-forestillingen om fremtiden? Romfart over store avstander, interaksjon med fremmede sivilisasjoner, fred på jorden osv..

Personlig synes jeg ikke vi skal forhindre jordens undergang. Det er greit å få en slutt på det hele før eller siden (jo før, desto bedre). Jorden har for mange problemer til at den totalt sett er godt for noe.

Men jeg skjønner jo hvorfor folk prøver så hardt de kan å overleve. Vi, som alt annet liv, er strengt tatt intet annet enn rene overlevningsmaskiner. Hadde vi ikke vært det, ville vi som art ikke vært her i dag. Innstinkter og tilfeldigheter er det som i størst grad styrer eksistensen vår.

Forresten; tror dere dinosaurene bryr seg om at verden gikk under for dem? Det tror ikke jeg.

Lenke til kommentar
Så det er ingen som støtter seg til Star Trek-forestillingen om fremtiden? Romfart over store avstander, interaksjon med fremmede sivilisasjoner, fred på jorden osv..

7704631[/snapback]

Såklart. At vi en dag sprer oss utover i verdensrommet tviler jeg ikke på. Det kan ta en stund før vi har teknologien, men det vil skje. Hvis vi ikke utrydder oss selv i en atomkrig e.l. først. :p

(Angående "fred på jorden" så er Star-Trek-jord-samfunnet et slags sosialistisk paradis (det første vellykkede, tydeligvis...), det har jeg mindre tro på.)

Lenke til kommentar

Det som gjør at startrek samfunnet har greid å komme seg så langt at romfart over store avstander er mulig, er at higenen etter personlig velstand ikke lenger er det som driver menneskene, altså et slags sosialistisk paradis som nevt over.

Å temme denne drivkraften er noe det viktigste man kan gjøre for å utsette dagen da verden ikke lengre er levelig for mennesker.

Og det er klart vi må ta vare på jorden.. kanskje ikke mennesket som vi kjenner det i dag har noe å bidra med i kosmisk sammenheng, men i kosmisk sammenheng har heller ikke mennesket eksistert særlig lenge.. men vi er et ledd i en evolusjon mot noe som virkelig kan bety noe.

Lenke til kommentar
Slik som jeg ser på saken så er kommende overbefolkning det største problemet for oss alle . Jorden tømmes for ressurser. Vi vil også få store folkevandringer fra lavereliggende områder hvis havet kommer til å stige, ca. en meter er nok. Mangel på ferskvann og økning av dødelige epidemier vil bli et annet problem.

7625285[/snapback]

Dette er jo et potensielt stort problem, men det vil aldri føre til jordas/menneskehetens undergang, det er ganske lite som totalt vil ødelegge jorda eller utrydde alle mennesker.

AtW

Lenke til kommentar

Når vi er inne på Star Trek, så ligner igrunn verdenen litt på Star Trek jorden var, rett før de fikk Mr Cochrane lagde romskipet sitt.

Verden var et eneste stort anarki og krig hadde brytt ut rett før han sendte skipet sitt opp.

Men ang. topic, så kan vi bare flykte hvis solen er grunnen til jordens ungergang.

En mulig bosettelse på Mars er vel ikke umulig når den tid kommer vel ?

edit:

men som de fleste(?) tror jeg mennesket i seg selv kommer til å ødelegge jorden på den måte vi (mis)bruker den idag.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

7625285[/snapback]

Dette er jo et potensielt stort problem, men det vil aldri føre til jordas/menneskehetens undergang, det er ganske lite som totalt vil ødelegge jorda eller utrydde alle mennesker.

AtW

7705211[/snapback]

Neida, det vil alltid bli noen igjen, ja...

Er vel et stort kometnedslag eller når sola gir opp så er vi ferdige...

Lenke til kommentar

vi må ekspandere. Det første vi må gjøre, som en viktig erfaring å bygge videre på, er å begynne å terraforme Mars [ironimodus] For å komme igang med det må vi begynne med å få kontroll over de viktigste energiressursene på jorda, som nå er i hendene på noen tullinger nede i midtøsten[ironimodus av]

Lenke til kommentar

Verden kommer til å drukne i sitt eget spy. Hvordan vi skal kunne reise til andre planeter er for meg en gåte - den nærmeste stjernen er 4 lysår unna, tar mao. 4 år å reise dit med lysets hastighet! Å kolonisere solsystemet sier jeg bare :lol: til.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Hvordan vi skal kunne reise til andre planeter er for meg en gåte

7709962[/snapback]

Sikkert fordi du ikke er rakettforsker :p

Er ikke mange årene siden det var en gåte hvordan man skulle komme seg til månen. Utviklingen går således fort fremover. Allrigth tar kanskje mer enn 50 år å komme seg out there..men det skjer nok en gang. Ingeniørene har sikkert papirer fulle av idéer allerede o_O

Lenke til kommentar
Verden kommer til å drukne i sitt eget spy. Hvordan vi skal kunne reise til andre planeter er for meg en gåte - den nærmeste stjernen er 4 lysår unna, tar mao. 4 år å reise dit med lysets hastighet!til.

7709962[/snapback]

Trikset kunne være å bygge romskip så enorme at du får plass til hele sivilisasjoner om bord. Eller kanskje en form for stasis? Med dagens oppnådde topphastighet ville det tatt noe slikt som 4 millioner år å komme seg dit (om beregningene mine stemmer). :ohmy: Energi-tilførsel blir også et spørsmål... (I Star Trek har de funnet en måte å 'bøye' (warpe) rommet på, så de reiser ikke med konvensjonelle metoder, men gjennom 'sub-space'.) Enig med deg. Gåte.

At verden drukner i sitt egen spy høres ikke usannsynlig ut. Muligens vil noen reise seg opp fra spyet i etterkant, tørke det opp, og lage mye strengere regler mot spy-produksjon (omtrent som i filmen Equilibrium).

Endret av Royo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...