_mEsUsah Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg driver å velger ut vannblokker osv. til vannkjølingen min. Ser at gjengedimensjonen 1/8" BNP på vannblokken jeg har valgt ut. Hvis man da bruker 1/2" tilkobling; får man problemer med flaskehals da? Kan tenke meg at jo større veske-flyt jo bedre kjøle-effekt. Men er det virkelig vits å bruke 1/2" slanger? Sån rent teoretisk vil jeg tro det ikke er det. Siden flaskehals-effekten. (Eller strupingen som det da blir) forsåsaker varme. Hva er deres erfariger? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Jeg driver å velger ut vannblokker osv. til vannkjølingen min. Ser at gjengedimensjonen 1/8" BNP på vannblokken jeg har valgt ut. Hvis man da bruker 1/2" tilkobling; får man problemer med flaskehals da? Kan tenke meg at jo større veske-flyt jo bedre kjøle-effekt. Men er det virkelig vits å bruke 1/2" slanger? Sån rent teoretisk vil jeg tro det ikke er det. Siden flaskehals-effekten. (Eller strupingen som det da blir) forsåsaker varme. Hva er deres erfariger? 7618186[/snapback] Ja,det vil bli en flaskehals ettersom en 1/2" id slange allerede har mye større Ø enn utvendig gjenge på en 1/8BNP nippel. Hvorvidt det gjør noe henger sammen med mange ting. Pumpe,trykk/mottrykk,blockdesign osv.... Det viktigste er vell kunsten å kunne komponere ei vannkjøling der allt dette harmonerer. DET er ikke lett,vi har slangediameter,highflow/lowflow vannblokker ulik effekt av forskjellige radiatorer....huff..... + mange andre faktorer å ta hensyn til. Er ikke meningen å forvirre deg,men det finnes utallige muligheter,og er man litt usikker selv når man skal sette sammen sin egen vannkjøling er det karnsje lurt å gå for et ferdigsett fra en annerkjent produsent,det finnes tråder hvor gode de ferdige settene er blir diskutert. Les de,kan lønne seg i lengden det. Ellers er det vell litt av sjarmen syntes jeg å kunne skreddersy sitt eget sett,noen ganger blir man positivt overrasket,andre ganger ikke....sjarm :!: ... kall det hva du vill.. Jeg har forøvrig brukt 1/8 BNP nippler og 1/2" id slange,virket bra for meg i MITT oppsett,men det er ingen fasit. Endret 1. januar 2007 av Nassuz Lenke til kommentar
_mEsUsah Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Takk for svar! Jeg elsker å gjøre ting selv. Så da er det litt fint å vite hva man gjør Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Til opplysning heter det BSP-gjenger Når niplene er mye trangere enn slangene vil det bare bli motstand ett sted. Dette går litt utover strømningen. Dersom du har tynnere slange fordi niplene er tynne, vil du få ekstra motstand i slangen også. Slangene gir en vesentlig større motstand da disse er lenger. Tenk friksjon, selv om det ikke er helt det samme. Jo lenger du må dra noe langs noe med høyere friksjon, jo mer energi bruker du på å dra tingen. Det blir dermed større motstand og når tilført energi er konstant, vil da hastigheten bli mindre. (Jeg vet at dette ikke er helt vitenskapelig korrekt, men det gir en prinsipiell fremstilling av fenomenet - Det er litt lenge siden jeg hadde fluidmekanikk ) Lenke til kommentar
_mEsUsah Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 hehe! skjønner hva du skal frem til, men det er vel ikke helt riktig da. det er tross alt snakk om veske og runde slanger/rør. Det er ikke friksjon eller flate som er problemet, det er hvor mye veske man har plass til pr cm slang/rør. Så det man får problemer med er å lævere nokk L/min. Kan tildels hjelpe på med større tykk for å presse mere veske igjennom. Det man kan få problemer med ved å velge for store rør i forhold til nippel er kavitasjon pga strupingen. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg sa at det IKKE er friksjon, men du kan tenke på det på samme måten. Uansett, så må det litt bernoulli og slikt til for å regne på dette. Du har et poeng i forhold til kavitasjon etter struping, men det har jo også med forskjellen på slange og struping samt trykket og strømningshastigheten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå