Dipstick Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hei, jeg har en Ford Sierra 90 2.0i CL Automat. Jeg bruker den normalt kun til bykjøring og kortere turer, men her en dag tok jeg den på en litt lengre tur som involverte litt mer bakker og berg enn det den normalt utsettes for. Mot toppen av et av de lengre motbakke partiene begynte det å lukte svidd, og på toppen av bakken kjørte jeg inn til siden og slo av motoren. Da jeg åpnet panseret kom det røyk fra motoren og damp i fra frostvesk beholderen. Jeg løsnet på lokket på frostveske beholderen for å løsne på trykket. Jeg lot bilen stå og kjøle seg ned en stund. Jeg startet så bilen igjen, men når jeg prøvde å sette den i gir merket jeg at girkassen var treg med å sette seg i gir. Siden jeg var på toppen av bakkene trillet jeg ned til nærmeste tettsted. Her fant jeg ut at det knapt var girolje igjen på kassen. Nivået på kjølevesken var noe lavere enn før, men lå fortsatt godt over halvveis mellom min og max merket. Jeg etterfyllte frostvæske og girolje, og etter litt forsiktig kjøring, og litt mer etterfylling av girolje gikk bilen så tilynelatende normalt. Ok, lang forklaring, men tenkte det kunne være greit med litt bakgrunnsinfo før jeg kommer med spørsmålene mine: Når det gjelder det at bilen overopphetet tenker jeg å starte med å sjekke termostaten og evnt. bytte denne. Jeg ser at biltema selger termostater for henholdvis vinter og sommer med forskjellige innslagspunkt på temperatur. Jeg har aldri hørt om at man bytter til sommertermostat etter vinteren, så hvilken termostat skal jeg i så tilfelle gå for? Når det gjelder girkassen og giroljen så er min foreløpige konklusjon at denne oksyderte når bilen overopphetet. Jeg kan ikke se at bilen lekker ut den nye girolja jeg etterfyllta, så jeg antar at det ikke er noen lekkasje ute å går. Jeg tenker at det uansett kan være lurt å flushe girolja og få på ny. Spørsmålet er om dette er nok, eller om girkassen kan ha tatt andre skader av dette? Fint om noen har noen svar og eventuelt andre tips til hva årsaken til overopphetingen kan være! Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hei, jeg har en Ford Sierra 90 2.0i CL Automat. Jeg bruker den normalt kun til bykjøring og kortere turer, men her en dag tok jeg den på en litt lengre tur som involverte litt mer bakker og berg enn det den normalt utsettes for. Mot toppen av et av de lengre motbakke partiene begynte det å lukte svidd, og på toppen av bakken kjørte jeg inn til siden og slo av motoren. Da jeg åpnet panseret kom det røyk fra motoren og damp i fra frostvesk beholderen. Jeg løsnet på lokket på frostveske beholderen for å løsne på trykket. Jeg lot bilen stå og kjøle seg ned en stund. Jeg startet så bilen igjen, men når jeg prøvde å sette den i gir merket jeg at girkassen var treg med å sette seg i gir. Siden jeg var på toppen av bakkene trillet jeg ned til nærmeste tettsted. Her fant jeg ut at det knapt var girolje igjen på kassen. Nivået på kjølevesken var noe lavere enn før, men lå fortsatt godt over halvveis mellom min og max merket. Jeg etterfyllte frostvæske og girolje, og etter litt forsiktig kjøring, og litt mer etterfylling av girolje gikk bilen så tilynelatende normalt. Ok, lang forklaring, men tenkte det kunne være greit med litt bakgrunnsinfo før jeg kommer med spørsmålene mine: Når det gjelder det at bilen overopphetet tenker jeg å starte med å sjekke termostaten og evnt. bytte denne. Jeg ser at biltema selger termostater for henholdvis vinter og sommer med forskjellige innslagspunkt på temperatur. Jeg har aldri hørt om at man bytter til sommertermostat etter vinteren, så hvilken termostat skal jeg i så tilfelle gå for? Når det gjelder girkassen og giroljen så er min foreløpige konklusjon at denne oksyderte når bilen overopphetet. Jeg kan ikke se at bilen lekker ut den nye girolja jeg etterfyllta, så jeg antar at det ikke er noen lekkasje ute å går. Jeg tenker at det uansett kan være lurt å flushe girolja og få på ny. Spørsmålet er om dette er nok, eller om girkassen kan ha tatt andre skader av dette? Fint om noen har noen svar og eventuelt andre tips til hva årsaken til overopphetingen kan være! 7618008[/snapback] Mye som kan være galt men det er muligens gåen termostat eller termobryteren som slår på de elektriske viftene bak radiatoren. Det kan også være tett radiator.. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Takk for svar, vifta bak radiatoren går som bare juling, betyr det at termobryteren er i orden? Skal ta en sjekk på radiatoren samtidig som jeg bytter termostaten. Burde jeg ellers bekymre meg noe mer for girkassen? Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Takk for svar, vifta bak radiatoren går som bare juling, betyr det at termobryteren er i orden? Skal ta en sjekk på radiatoren samtidig som jeg bytter termostaten. Burde jeg ellers bekymre meg noe mer for girkassen? 7629189[/snapback] Du burde jo absolutt finne ut hvor girolja blir av! den forsvinner ikke bare uten videre. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Du skal ikke se bort fra at den svidde lukten kommer fra automatolje som har blitt for varm og presset ut av simmerringen i forkant på kassa. Da lekker den ned under bilen og havner vanligvis på eksosanlegget der den fordamper. Det hender også at den går gjennom modulatoren (har ikke noe godt norsk ord eller forklaring) via en vakumslange og opp til innsuget og blir forbrent. Hadde en a4ld automat i min bil tidligere, men etter utallige problemer og hundrevis av liter med automatolje kasta jeg ut kassa. Det jeg fikk høre av fordforhandleren var at oljekjøleren ikke er direkte overdimensjonert og giroljen kan gå varm ved litt tyngre påkjenninger. Da presses den ut av girkassa og med for lite olje så blir den treg til å gire og slurer mer enn vanlig. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Den nye girolja jeg har fyllt på blir værende på kassa, og den som forsvant skjedde etter at bilen ble overopphetet etter svært mange og lange bakker, så den har nok fordampet og trengt ut gjennom kassa. Skal ut å bytte termostat nå, jeg klamrer meg til håpet om at den gamle er gåen Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Da er termostaten bytta og alt ser ut til å funke fint foreløpig. Har tatt en lengre prøvetur, og girolja hoder seg også på plass. Noen som har noen formeninger om jeg bør flushe girkassen og bytte girolja, eller er det ok å bare kjøre videre med den jeg etterfyllte etter overopphetinga? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå