Gå til innhold

Partibarometer for januar 2007


Hvilket parti ville du stemt om det var valg i dag?  

208 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt om det var valg i dag?

    • Demokratene [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [2.69%] [1.77%] [4.17%] [2.79%] [2.84%] [1.80%]
      4
    • Fremskrittspartiet [25.25%] [26.55%] [22.92%] [29.77%] [25.57%] [25.75%]
      55
    • Høyre [17.17%] [18.58%] [17.71%] [14.88%] [15.34%] [13.17%]
      37
    • Kristelig Folkeparti [1.35%] [1.77%] [0.00%] [0.47%] [2.27%] [2.40%]
      7
    • Kystpartiet [1.01%] [0.00%] [1.04%] [1.40%] [0.57%] [0.60%]
      2
    • Pensjonistpartiet [0.34%] [0.88%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      1
    • Rød Valgallianse [7.74%] [4.42%] [4.17%] [5.58%] [6.25%] [5.99%]
      9
    • Senterpartiet [3.03%] [2.65%] [0.00%] [1.86%] [0.00%] [1.80%]
      5
    • Sosialistisk Venstreparti [7.07%] [7.96%] [6.25%] [7.44%] [11.93%] [8.98%]
      17
    • Venstre [5.72%] [9.73%] [9.38%] [9.30%] [10.80%] [11.38%]
      16
    • Norges Kommunistiske Parti [0.67%] [0.88%] [3.13%] [1.40%] [1.14%] [1.20%]
      2
    • AP [14.81%] [14.16%] [18.75%] [15.35%] [14.20%] [16.17%]
      34
    • Kristent Samlingsparti [0.88%] [0.00%] [0.47%] [0.00%] [0.60%]
      0
    • Miljøpartiet De Grønne [0.88%] [0.00%] [0.93%] [1.70%] [1.80%]
      3
    • Blankt [5.39%] [4.42%] [4.17%] [3.26%] [4.55%] [4.79%]
      4
    • Ville ikke stemt [6.40%] [4.42%] [8.33%] [5.12%] [2.84%] [3.59%]
      10


Anbefalte innlegg

. Takk og pris, spesielt for de sivile som får hjelpen der nede, så er det et stort flertall for at vi skal hjelpe. :)

7743151[/snapback]

For Irak så er det et stort flertall i det norske folk for at vi ikke skal hjelpe - heldigvis:

En meningsmåling

utført av Sentio AS midt under valgkampen, viste at kun 25 prosent av

befolkningen vil beholde norske offiserer i Irak.(29.09.2005-Attac)

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og svaret finner du i det jeg allerede har skrevet. At du trekker inn et eksempel hvor USA sin handling sammenlignes med nazistenes invasjon av Polen blir bare søkt.

 

Ber FN om at landene bidrar og landet selv ber om det og Norge har muligheten til å bidra med slik hjelp, så ja da hjelper man. Enten det er en gjenoppstått hitler eller klovn av en amerikansk president som "står bak".

Lenke til kommentar
. Takk og pris, spesielt for de sivile som får hjelpen der nede, så er det et stort flertall for at vi skal hjelpe. :)

7743151[/snapback]

For Irak så er det et stort flertall i det norske folk for at vi ikke skal hjelpe - heldigvis:

En meningsmåling

utført av Sentio AS midt under valgkampen, viste at kun 25 prosent av

befolkningen vil beholde norske offiserer i Irak.(29.09.2005-Attac)

7743346[/snapback]

Det er utrolig patetisk og trist at det norske folk ikke vil hjelpe. Det vitner ikke bare om egoisme, men manglende forståelse for hva utviklingen i Irak har å si for hele verdens stabilitet i årene som kommer.

Lenke til kommentar

Jeg stemte nå venstre som vanlig, selv om jeg blir mer og mer i tvil om jeg skal gidde å stemme på noe som helst. De store endringene lar vente på seg, i hvert fall endringer som kan føre til noe positivt. Jeg har vel inntrykk av at det er slikt etter et hvert valg, og tviler på om det å stemme gjør en nevneverdig forskjell fra eller til.

Lenke til kommentar
Og svaret finner du i det jeg allerede har skrevet. At du trekker inn et eksempel hvor USA sin handling sammenlignes med nazistenes invasjon av Polen blir bare søkt.

7743361[/snapback]

Eksempelet ble, som sagt, brukt for å illustrere at ditt standpunkt om at det er riktig å sende militært stabiliseringspersonell for å hjelpe sivile bak frontlinjene, ikke kan sees som uproblematisk uansett hvordan naturen til konflikten er. Men da har jeg forstått det sånn at du er enig i at det ville vært galt å sende norske stabiliseringsstyrker til Polen i det hypotetiske eksempelet mitt?eller?

 

Ber FN om at landene bidrar og landet selv ber om det og Norge har muligheten til å bidra med slik hjelp, så ja da hjelper man. Enten det er en gjenoppstått hitler eller klovn av en amerikansk president som "står bak".

7743361[/snapback]

Nei, det gjør vi ikke, vi tar et selvstendig, ansvarlig og prinsipielt valg som nasjon i dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Og svaret finner du i det jeg allerede har skrevet. At du trekker inn et eksempel hvor USA sin handling sammenlignes med nazistenes invasjon av Polen blir bare søkt.

7743361[/snapback]

Men da har jeg forstått det sånn at du er enig i at det ville vært galt å sende norske stabiliseringsstyrker til Polen i det hypotetiske eksempelet mitt?eller?

 

7743453[/snapback]

 

Det ville vært riktig om det internasjonale samfunnet ba om den typen hjelp og vi hadde hatt muligheten til det.

 

Om nazistene trakk seg ut, ville du støttet at Norge gikk inn og hjalp til om man spurte om hjelp?

Lenke til kommentar
Hvis folket i Irak ikke vil ha vestlige styrker i landet så er det vel både demokratisk og rett og rimelig og at styrkene kommer seg ut.

7738458[/snapback]

Folket, representert ved den valgte regjering, ønsker ikke styrkene ut.

 

Selve folket er forøvrig delt. Alle ønsker dem ut på lang sikt, men mange innser at styrkene er nødvendig på kort sikt for å hindre ren borgerkrig.

Lenke til kommentar
Hvis folket i Irak ikke vil ha vestlige styrker i landet så er det vel både demokratisk og rett og rimelig og at styrkene kommer seg ut.

7738458[/snapback]

Folket, representert ved den valgte regjering, ønsker ikke styrkene ut.

7743501[/snapback]

Da kommer vi inn på spørsmålet om regjeringen i Irak er demokratisk eller om den i realiteten er en marionettregjering med store begrensninger i forhold til å motsi og motsette seg USA.

Lenke til kommentar
Hvis folket i Irak ikke vil ha vestlige styrker i landet så er det vel både demokratisk og rett og rimelig og at styrkene kommer seg ut.

7738458[/snapback]

Folket, representert ved den valgte regjering, ønsker ikke styrkene ut.

7743501[/snapback]

Da kommer vi inn på spørsmålet om regjeringen i Irak er demokratisk eller om den i realiteten er en marionettregjering med store begrensninger i forhold til å motsi og motsette seg USA.

7743558[/snapback]

Du legger opp til spekulasjoner, uten grunnlag. Regjeringen er demokratisk valgt av det irakiske folk.

Lenke til kommentar
Om nazistene trakk seg ut, ville du støttet at Norge gikk inn og hjalp til om man spurte om hjelp?

7743491[/snapback]

Det blir en annen sak, så det kan tenkes ja. Da er det ikke lenger en krig mellom okkupantmakten og landets opprørere.

7743658[/snapback]

 

 

Men så er jo SV for at både USA trekker seg ut og at Norge ikke skal hjelpe til. De vil overlate Irak til seg selv. Uten midler, kompetanse eller styrker til å holde hverken stabilitet eller bygge opp landet.

Lenke til kommentar
Du legger opp til spekulasjoner, uten grunnlag. Regjeringen er demokratisk valgt av det irakiske folk.

7743822[/snapback]

Hva er et demokrati?

Hvor mange av de fire pillarene er oppfyllt i Irak?

1. A political system for choosing and replacing the government through free and fair elections.

2. The active participation of the people, as citizens, in politics and civic life.

3. Protection of the human rights of all citizens.

4. A rule of law, in which the laws and procedures apply equally to all citizens.

Lenke til kommentar
Folket, representert ved den valgte regjering, ønsker ikke styrkene ut.

Selve folket er forøvrig delt. Alle ønsker dem ut på lang sikt, men mange innser at styrkene er nødvendig på kort sikt for å hindre ren borgerkrig.

I en undersøkelse fra september ønsker 71% av den irakiske befolkningen en tilbaketrekning innen ett år (WPO, September 27 2006). Selv i meningsundersøkelsene som var sterkt påvirket av valget, viste det seg at prosentandelen var stabil og lå på rundt det samme. Dette har den gjort siden undersøkelsene begynte.

Lenke til kommentar
Folket, representert ved den valgte regjering, ønsker ikke styrkene ut.

Selve folket er forøvrig delt. Alle ønsker dem ut på lang sikt, men mange innser at styrkene er nødvendig på kort sikt for å hindre ren borgerkrig.

I en undersøkelse fra september ønsker 71% av den irakiske befolkningen en tilbaketrekning innen ett år (WPO, September 27 2006). Selv i meningsundersøkelsene som var sterkt påvirket av valget, viste det seg at prosentandelen var stabil og lå på rundt det samme. Dette har den gjort siden undersøkelsene begynte.

7747982[/snapback]

Selvsagt ønsker man tilbaketrekning. Det skrev jeg også i det du siterer. "Alle ønsker dem [uSA] ut på lang sikt." Jeg tror ikke det er noe Bush ønsker mer heller. Men ikke hvis det fortsatt er risiko for full borgerkrig.

 

Så svaret på spørsmålet avhenger i stor grad av hvordan det stilles og tolkes. Ønsker man USA ut? Selvsagt! Ønsker man USA ut uavhenig av situasjonen og stabiliteten? Her tror jeg folket i Irak er delt.

Lenke til kommentar
Selvsagt ønsker man tilbaketrekning. Det skrev jeg også i det du siterer. "Alle ønsker dem [uSA] ut på lang sikt." Jeg tror ikke det er noe Bush ønsker mer heller. Men ikke hvis det fortsatt er risiko for full borgerkrig. Så svaret på spørsmålet avhenger i stor grad av hvordan det stilles og tolkes. Ønsker man USA ut? Selvsagt! Ønsker man USA ut uavhenig av situasjonen og stabiliteten? Her tror jeg folket i Irak er delt

De ønsker en militær tilbaketrekning innen ett år. Det er 34 prosent som ønsker "gradually withdrawing". I en annen undersøkelse fra januar var det kun 29 % som valgte dette alternativet: "Only reduce US-led forces as the security situation improves in Iraq". 70% valgte "Withdraw within 6 months / Gradually over 2 years".

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar
Selvsagt ønsker man tilbaketrekning. Det skrev jeg også i det du siterer. "Alle ønsker dem [uSA] ut på lang sikt." Jeg tror ikke det er noe Bush ønsker mer heller. Men ikke hvis det fortsatt er risiko for full borgerkrig. Så svaret på spørsmålet avhenger i stor grad av hvordan det stilles og tolkes. Ønsker man USA ut? Selvsagt! Ønsker man USA ut uavhenig av situasjonen og stabiliteten? Her tror jeg folket i Irak er delt

De ønsker en militær tilbaketrekning innen ett år. Det er 34 prosent som ønsker "gradually withdrawing". I en annen undersøkelse fra januar var det kun 29 % som valgte dette alternativet: "Only reduce US-led forces as the security situation improves in Iraq". 70% valgte "Withdraw within 6 months / Gradually over 2 years".

7748554[/snapback]

Innen et år, ja. Men under hvilke forutsetinger i forhold til stabiliteten av landet?

 

Statistikk er verdt 0 uten at man kjenner det konkrete spørsmålet som er stillt.

 

Ta Bush igjen, tror du ikke han ønsker å trekke styrkene ut allered i morra, dersom han mente han kunne?

Lenke til kommentar
Gamle-Erik, kan du backe påstandene med fakta?

7745560[/snapback]

 

Vi kjenner USA. Dei har ikkje noko imot å fuske og presse litt for å få andre land til å spele på same lag. Eg hugser godt då valgdagen var på nyheitene. Amerikanarene stod vakt overalt, og mange irakarar torde ikkje å stemme. Dei hadde i det heile tatt valet i si hule hand.

 

Nei, eg kan ikkje backe opp desse påstandane med fakta. USA tviheld på slik informasjon, og ville aldri la nokon få vite noko slikt. Men eg er 90 % sikker på at dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...