Gå til innhold

Partibarometer for januar 2007


Hvilket parti ville du stemt om det var valg i dag?  

208 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt om det var valg i dag?

    • Demokratene [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [2.69%] [1.77%] [4.17%] [2.79%] [2.84%] [1.80%]
      4
    • Fremskrittspartiet [25.25%] [26.55%] [22.92%] [29.77%] [25.57%] [25.75%]
      55
    • Høyre [17.17%] [18.58%] [17.71%] [14.88%] [15.34%] [13.17%]
      37
    • Kristelig Folkeparti [1.35%] [1.77%] [0.00%] [0.47%] [2.27%] [2.40%]
      7
    • Kystpartiet [1.01%] [0.00%] [1.04%] [1.40%] [0.57%] [0.60%]
      2
    • Pensjonistpartiet [0.34%] [0.88%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      1
    • Rød Valgallianse [7.74%] [4.42%] [4.17%] [5.58%] [6.25%] [5.99%]
      9
    • Senterpartiet [3.03%] [2.65%] [0.00%] [1.86%] [0.00%] [1.80%]
      5
    • Sosialistisk Venstreparti [7.07%] [7.96%] [6.25%] [7.44%] [11.93%] [8.98%]
      17
    • Venstre [5.72%] [9.73%] [9.38%] [9.30%] [10.80%] [11.38%]
      16
    • Norges Kommunistiske Parti [0.67%] [0.88%] [3.13%] [1.40%] [1.14%] [1.20%]
      2
    • AP [14.81%] [14.16%] [18.75%] [15.35%] [14.20%] [16.17%]
      34
    • Kristent Samlingsparti [0.88%] [0.00%] [0.47%] [0.00%] [0.60%]
      0
    • Miljøpartiet De Grønne [0.88%] [0.00%] [0.93%] [1.70%] [1.80%]
      3
    • Blankt [5.39%] [4.42%] [4.17%] [3.26%] [4.55%] [4.79%]
      4
    • Ville ikke stemt [6.40%] [4.42%] [8.33%] [5.12%] [2.84%] [3.59%]
      10


Anbefalte innlegg

En viktig ting man må huske på er at partiene som har "valgløfter" ikke nødvendigvis har noe ansvar med å love det de sier, særlig når de ikke sitter i regjering under valget. Et godt eksempel på dette er SV som "lovte" gratis skolemat. De satt da som kjent ikke i regjering. Når de derimot kom i regjering kom de i ei koalisjonsregjering med AP og SP. Og da kunne de ikke innfri løftene fordi de kom i strid med de andre partiene. Hadde SV vært alene i regjering kunne de jo gjort hva de ville, men så enkelt er det ikke. Tenk på det når man syter - og la de bruke fire år før man klager på brutte løfter.

 

Dere tror vel jeg stemte SV, men nei, det ble FRP som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jeg synes det er skummelt at noen har så liten kunnskap at de synes det er skummet at Frp leder.

7671826[/snapback]

Det skumle er vel heller at du uttaler deg om andres kunnskaper uten at du kjenner til personen.

Når han frykter Frps politikk, så er det tydelig at han ikke kjenner til den. Han frykte tydeligvis det ukjente, noe som er helt vanlig for mennesker.

 

Frp er kjempeflinke til å snakke om skattelettelser og hvor deilig og lett det blir å leve under et mulig styre ledet av dem med lave avgifter på alt som er nesten.

Mens AP og SV bare forteller om hvor vanskelig det blir å leve under dem?

 

Selvsagt mener Frp at det blir kjempefint med Frp-styre. Jeg skjønner ikke at du kommenterer dette engang. Hvilket parti er det som mener de IKKE har den beste politikken?

 

Men det store problemet blir jo her at konsekvensen av dette, og resultatet av alle disse skattelettelsene blir veldig sjelden diskutert av Fremskrittspartiet.

Du mener som at skatteinntektene øker, som de gjorde under forrige regjering (som satte ned skattene)?

 

Bare skattelettelsene. Alle disse skattelettelsene vil jo bli dyrt. Og ikke for å nevne hvor dyrt det vil bli for Norge når skattelettelsene er på "topp", samtidig mens staten Norge pøser ut med oljepenger. Grøss og gru!

7673403[/snapback]

Ingen skal "pøse ut med oljepenger", og skattelette ble ikke dyrt for forrige regjering. Kan du slutte å lire av deg skrøner, er du snill?

 

Skatter skaper store verdier.

Skatter skaper IKKE verdier. Skatt er OMFORDELING av verdier. Og faktisk så kan det HINDRE verdiskapning, f.eks. fordi folk og næringsliv får mindre penger å bruke på varer og å ansette nye folk.

 

Dette er jo pengene staten får slik at de kan finansiere felleskapet, skolene, sykehus, veier osv. Det vi betaler i skattepenger - går til oss selv. Hele Norge er med på dette, og vi har på mange måter et veldig godt land takket være dette systemet som ville blitt veldig dumt å gjøre noe med.

Frp går ikke inn for å avskaffe skatt. Herregud.

 

Også må jeg legge til angående private bedrifter. Det er ikke nødvendigvis noe positivt.

Ok, så gamle Olga skal ikke få selge hjemmestrikkede gensere, for staten skal ha monopol på slikt? Og hun skal ikke få lov til å betale noen for å hjelpe seg med ting hun trenger for strikkingen hun driver med?

 

Markedskreftene har, på flere områder tatt totalt over, dette har i andre land skapt ganske store klasseforskjeller fordi konkurransen blir for hard.

7673814[/snapback]

Klasseforskjeller kommer ikke av markedskrefter.

Lenke til kommentar
En viktig ting man må huske på er at partiene som har "valgløfter" ikke nødvendigvis har noe ansvar med å love det de sier, særlig når de ikke sitter i regjering under valget. Et godt eksempel på dette er SV som "lovte" gratis skolemat. De satt da som kjent ikke i regjering. Når de derimot kom i regjering kom de i ei koalisjonsregjering med AP og SP. Og da kunne de ikke innfri løftene fordi de kom i strid med de andre partiene. Hadde SV vært alene i regjering kunne de jo gjort hva de ville, men så enkelt er det ikke. Tenk på det når man syter - og la de bruke fire år før man klager på brutte løfter.

 

Dere tror vel jeg stemte SV, men nei, det ble FRP som vanlig.

7678015[/snapback]

Jeg er ikke enig. Hvis man lover noe så holder man det. Hvis man ikke vet om man kan holde løftene sine, så lover man å jobbe for det i stedet.

Lenke til kommentar
En viktig ting man må huske på er at partiene som har "valgløfter" ikke nødvendigvis har noe ansvar med å love det de sier, særlig når de ikke sitter i regjering under valget. Et godt eksempel på dette er SV som "lovte" gratis skolemat. De satt da som kjent ikke i regjering. Når de derimot kom i regjering kom de i ei koalisjonsregjering med AP og SP. Og da kunne de ikke innfri løftene fordi de kom i strid med de andre partiene. Hadde SV vært alene i regjering kunne de jo gjort hva de ville, men så enkelt er det ikke. Tenk på det når man syter - og la de bruke fire år før man klager på brutte løfter.

 

Dere tror vel jeg stemte SV, men nei, det ble FRP som vanlig.

7678015[/snapback]

Jeg er ikke enig. Hvis man lover noe så holder man det. Hvis man ikke vet om man kan holde løftene sine, så lover man å jobbe for det i stedet.

7678899[/snapback]

 

Det var vel ingen som faktisk trodde at vi skulle få gratis skolemat?

Lenke til kommentar
Klasseforskjeller har man i alle samfunn. Det var store forskjeller mellom de som hadde makt og ikke makt i kommunistiske land også.

7673913[/snapback]

 

Så vi kan like gjerne gi opp pplitiet også? Kriminalitet har man i alle samfunn.. Som med det meste annet finnes det graderinger av klasseforskjeller, og små klasseforskjeller skaper en lykkligere befolkning. Nå vil det alltid være en oppveining mot andre ting, men i seg selv er små klasseforskjeller en positiv ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den "lykkelige" diskusjonen er splittet ut til egen tråd :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=697411

7705112[/snapback]

 

Ok, men jeg har allikevel lyst til å ta opp det med hva statens mål bør være. Hva synes folk om det? Om man skal sammenlikne partier, så må man jo sammenlikne det opp mot noe, hva gjør at et parti gjør en dårlig jobb, og et annet parti en god? Mao ord, hvorfor stemmer man som man gjør?

 

AtW

Lenke til kommentar
En viktig ting man må huske på er at partiene som har "valgløfter" ikke nødvendigvis har noe ansvar med å love det de sier, særlig når de ikke sitter i regjering under valget. Et godt eksempel på dette er SV som "lovte" gratis skolemat. De satt da som kjent ikke i regjering. Når de derimot kom i regjering kom de i ei koalisjonsregjering med AP og SP. Og da kunne de ikke innfri løftene fordi de kom i strid med de andre partiene. Hadde SV vært alene i regjering kunne de jo gjort hva de ville, men så enkelt er det ikke. Tenk på det når man syter - og la de bruke fire år før man klager på brutte løfter.

 

Dere tror vel jeg stemte SV, men nei, det ble FRP som vanlig.

7678015[/snapback]

Jeg er ikke enig. Hvis man lover noe så holder man det. Hvis man ikke vet om man kan holde løftene sine, så lover man å jobbe for det i stedet.

7678899[/snapback]

 

Ja, dette er en tåpelig tendens som desverre alle partier ser ut til å drive med, vet man ikke at man kan oppnå det, så lover man det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om man skal sammenlikne partier, så må man jo sammenlikne det opp mot noe, hva gjør at et parti gjør en dårlig jobb, og et annet parti en god? Mao ord, hvorfor stemmer man som man gjør?

7705137[/snapback]

Man stemmer jo ikke (antar jeg) på grunnlag av hvor "god jobb" et parti gjør.

SV kunne (i en hypotetisk verden) gjort en kjempegod jobb med å innføre sosialisme i Norge, men jeg ville ikke stemt på dem likevel.

 

Jeg regner med at de fleste stemmer fordi de er ganske enig med den generelle retningen til partiets politikk.

Lenke til kommentar
Om man skal sammenlikne partier, så må man jo sammenlikne det opp mot noe, hva gjør at et parti gjør en dårlig jobb, og et annet parti en god? Mao ord, hvorfor stemmer man som man gjør?

7705137[/snapback]

Man stemmer jo ikke (antar jeg) på grunnlag av hvor "god jobb" et parti gjør.

SV kunne (i en hypotetisk verden) gjort en kjempegod jobb med å innføre sosialisme i Norge, men jeg ville ikke stemt på dem likevel.

 

Jeg regner med at de fleste stemmer fordi de er ganske enig med den generelle retningen til partiets politikk.

7705236[/snapback]

 

Ja, men hvorfor er man enig da? Du mener at SV ikke trekker i den retningen du ønsker landet skal gå. Spørsmålet er da, hvilken retning bør landet gå, og hvorfor? Poenget er om partiet gjør en god eller dårlig jobb for å oppnå det du mener staten bør oppnå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor er man enig da? Du mener at SV ikke trekker i den retningen du ønsker landet skal gå. Spørsmålet er da, hvilken retning bør landet gå, og hvorfor?

7705256[/snapback]

Man er enig fordi de fleste oss har en mental dragning mot en eller annen form for samfunnsstyre. En sosialist er ikke sosialist fordi han/hun synes Kristin Halvorsen er knakende kjekk (antakeligvis), men fordi personen i sitt eget hode mener at en slags sosialistisk samfunnsstuktur er den beste måten å ordne samfunnet på. Jeg er ikke liberalist fordi jeg synes FrP er så kule, men fordi jeg av en eller annen grunn alltid har følt en dragning mot liberale verdier, personlig frihet osv.

 

Poenget er om partiet gjør en god eller dårlig jobb for å oppnå det du mener staten bør oppnå.

Litt usikker på hva du tenker på her. Hvis SV gjør en "dårlig jobb" for å gjøre Norge mer sosialistisk - vil sosialister da slutte å stemme SV? Det tror jeg ikke. Folk gir partiene ny tillit hvert eneste valg.. Dessuten er det (naturlig nok) ingen direkte ideologiske konkurrenter blant partiene. Hvert parti representerer en spesiell ideologi (som kan være ganske utvannet hos noen, dog), og jeg tror ikke folk har så lett for å bytte ideologisk grunnlag uten videre. Dog; noen "ser lyset" over lengre tid og bytter, mens noen spretter fra side til side og parti til parti. Sistnevnte stemmer muligens ikke ut fra personlige/psykologiske forhold, men av andre grunner, eller vet kanskje ikke helt selv hva han/hun står for?

Lenke til kommentar
Litt usikker på hva du tenker på her. Hvis SV gjør en "dårlig jobb" for å gjøre Norge mer sosialistisk - vil sosialister da slutte å stemme SV? Det tror jeg ikke. Folk gir partiene ny tillit hvert eneste valg.. Dessuten er det (naturlig nok) ingen direkte ideologiske konkurrenter blant partiene. Hvert parti representerer en spesiell ideologi (som kan være ganske utvannet hos noen, dog), og jeg tror ikke folk har så lett for å bytte ideologisk grunnlag uten videre. Dog; noen "ser lyset" over lengre tid og bytter, mens noen spretter fra side til side og parti til parti. Sistnevnte stemmer muligens ikke ut fra personlige/psykologiske forhold, men av andre grunner, eller vet kanskje ikke helt selv hva han/hun står for?

7705875[/snapback]

 

Nei, folk er jo ikek aå alt for gjennomtenkte når det gjelder sine partivalg. Men er det så veldig mange som mener sosialisme er et mål i seg selv? Det synes ihvertfall jeg personlig er en noe merklig måte å se det på. Jeg ville tro de fleste sosialister mener sosialisme er en god måte å på et eller annet hvis forbedre samfunnet. Mao at det er redskapen, og ikke målet. (det ville jeg tro gjelder de aller fleste politiske ideologier) De fleste vil jo oppnå noe med å ha en stat, om ikke kunne man jo bare ha hatt et anarki

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor folk velger som de gjør er så varierende at det ikke finnes noen fasit. Noen har et helhetlig ideologisk syn på det hele, andre lar seg styre av enkeltsaker. Det finnes jo også tilfeller hvor modeller som viser brystene gjør det temmelig bra og hvor tullepartier med komikere som blir opprettet får stemmer.

 

For min egen del har jeg sterke prinsipper som er styrende i mine valg.

Lenke til kommentar
Hvorfor folk velger som de gjør er så varierende at det ikke finnes noen fasit. Noen har et helhetlig ideologisk syn på det hele, andre lar seg styre av enkeltsaker. Det finnes jo også tilfeller hvor modeller som viser brystene gjør det temmelig bra og hvor tullepartier med komikere som blir opprettet får stemmer.

 

For min egen del har jeg sterke prinsipper som er styrende i mine valg.

7706154[/snapback]

 

Ja, og det synes jeg er et problem, folk burde virkelig prøve å finne ut hva de mener staten bør oppnå, og basere seg på dette, Folk og ikke minst politikere burde støtte seg til vitenskap når de kan for å vite hvilke virkemidler som fungerer best. Selv politikere har en handlemåte som er for lite forutsigbar i forhold til deres uttalte mål og partiprogram, noe som gjør det vanskelig for en stakkars velger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, og det synes jeg er et problem, folk burde virkelig prøve å finne ut hva de mener staten bør oppnå, og basere seg på dette, Folk og ikke minst politikere burde støtte seg til vitenskap når de kan for å vite hvilke virkemidler som fungerer best. Selv politikere har en handlemåte som er for lite forutsigbar i forhold til deres uttalte mål og partiprogram, noe som gjør det vanskelig for en stakkars velger.

 

AtW

7706177[/snapback]

 

Ja man kan alltid ønske slikt, men demokratiet har sine sider av en medalje. Folk må få stemme på de grunnlag de vil. Enten det er for å få fjernet en plagsom bomring eller fordi man ønsker væpnet revolusjon for å få gjennom en idologisk drøm.

 

At politikere er lite forutsigbar er jeg enig i. Det er fordi man er så prinsippløs. Noe som igjen er grunnen til at jeg selv ikke har noe parti å stemme på, fordi jeg selv setter prinsipper høyt når jeg skal gi noen min tillit.

Lenke til kommentar
Skremmande at så mange stemmer FRP. Dette er det mest kortsiktige og egoistiske partiet noensinne.

7720845[/snapback]

Man må elske påstander totalt uten begrunnelse.

 

En slik påstand kan man rette mot hvilket som helst parti.

 

Jeg er forresten usikker på hvordan et parti kan være egoistisk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...