Åsmund Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hei. Jeg har lagd en biquad antenne og har noen spørsmål. Lagd til parabol, men tester uten nå. Jeg har litt problemer med stabilitet og støy. Signal er det en del av. Jeg lurer på om det er fordi den ikke er veldig nøye lagd siden jeg var utolmodig. Må gjøre innkjøp riktige kabler og koblinger. Først litt hvordan jeg lagde den. ødela den gamle antenna til accesspunktet mitt for å få kobling. sagde en kobberplate på 110x110 mm. Lagde rutesaken med 1,5mm i diameter kobberledning. Vanlig antenneledning på en halvmeter elns. Lagde kobber-rør, hadde ikke tid til å kjøpe da jeg skulle på jobb. Har ikke noe ferdigbilde for hånden, men dere se slik ca hvordan det blei. Jeg gjorde også en feil med beregne avstanden fra brilla til plata. blei 1cm isteden for 1.5. Jeg får ganske mye signal. Omniantenna (en hvit stav) får jeg 60% men. Denne antenna fikk jeg på ett punkt opp i 96%. Testa ikke noe mer da, men seinere fant jeg ut at det var mye støy og jeg får ikke kobla meg til internett, og det er ustabilt. beveger jeg en noen milimeter på antenna så detter plutselig signalet ut. Normalt skal det være mindre støy med retningsbestemt antenne, så hvorfor er det mer? Er det normalt at noen milimeter bevegelse kan få meg til å miste signalet? Holdt nemlig antenna i handa. Jeg testa også littegrann med parabolen. Parabolen min er avlang og ca 68 cm i diameter på det lengste. Har ett feste til hodet som passer. men det ser ut som at det er litt kort avstand fra parabolen. det er ca 40 cm. kan det være riktig? fikk maks 47% signal. Litt vanskelig å justere avstand osv, siden jeg ikke har festa parabolen til noe,, må holde alt i handa. Tar bare litt tid å få tak i alle deler uten bil og deler/verktøy som ligger og slenger, så derfor er det litt jalla foreløbig. Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Kan være så enkelt som at du har en støykilde som ligger rett i antenna sin retning siden den er retningsbestemt. prøv å flytt utstyret eller slå av elektrisk utstyr. om den ble 1cm kontra 1,5 er ikke det så ille. Viktig er at koaks/plugg er koblet riktig. (at det ikke er kortslutning osv.) Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Ok. Jeg har nå kjøpt deler fra elfa. Håper de kommer snart. Da blir det litt lettere å teste med skikkelige plugger. Skal og få ett parabolhode jeg skal feste på for å forsikre meg om riktig posisjon for antenna. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 hei igjen. Tenkte det var ok å bruke denne gamle tråden. Jeg har nå fått deler fra elfa og vert hos rørlegeren og handla ett kobberrør. Ledningen var ikke helt riktig, det blei en pigtail størrelse på den, men funker sikkert bra det og. Det andre jeg lurte på er om ett kobberrør på 1,8 cm i diameter vil fungere? illustrasjon Årsaken til at jeg kjøpte så stort kobberrør var at jeg ba om en dimensjon jeg så. Deretter fant butikkmannen ett rør som lå på gulvet og spurte om det var denne dimmensjonen. Ja sa jeg, og syns det var for flaut å si fillern, det er feil dimensjon etterpå . Da var han i gang med å sage biten til meg. Så jeg takka ja. Men kan jo gå ned igjen om det er nødvendig. Tenkte å bruke et mutter rundt ytterste delen av pigtailkabelen for å utvide den så den kommer intill kobberrøret. Det må jeg kansje gjøre uansett for kabelen min er ganske tynn. Så hva tror dere? Må jeg bruke ett tynnere rør? Hva slags betydning har egentlig røret sine dimensjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå