Gå til innhold

Tips til fimredigering for nybegynnere?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vi (usa-klasse på folkehøgskole) skal lage en film fra USA-turen vi var på i høst, og har ca. 10 timer råfilm å ta utgangspunkt i. Filmen skal bli på ca. en time.

Problemet er at ingen av oss har redigert noe særlig med film før. Vi har fått til å overføre fra kamera til PC uten problemer, vha. Pinnacle Studio (8 eller 9 tror jeg der var), men nå når vi har så veldig mye råfilm, vet vi ikke helt hvor eller hva vi skal starte med...

Vi har såvidt begynt å sette opp en liste over ting vi vil ha med, og vi skal lage filmen kronologisk etter hvor vi var, men det er alt vi har gjort hittil egentlig.

Noen som har noen nybegynnertips for filmredigering? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Spørst jo litt hvordan film dere skal lage da, men går ut fra at det blir mer som en dokumentarlignende film? =p

Noen råd jeg kan gi er ivertfall:

- Ikke rot for mye med effekter, overlays på filmen, da dette i lengden ødlegger helhetsintrykket ;)

- Om det er mørke klipp med, vil dette bare bli kjedelig å se på, prøv å stille på gamma slik at klippene blir lysere.

- Lær dere å exporte med riktig codec, les litt rundt på nettet etter gode codecer, da dette er veldig viktig for hvordan sluttproduktet deres vil bli.

- Om noen av klippa inneholder støy på lys, ta dette bort med noise reduction eller noe i lignende duren.

Håper dette gjorde dere litt klokere.. =)

Lenke til kommentar

Eg trur eg ville prøvd å vere litt streng med meg sjølv. Det er sikkert mykje som du kunne tenkt deg å ha med, men alt kan ikkje kome med. Vanskeleg er det nok, men prøv å sjå på det med eit litt objektivt syn. I tillegg, ikkje ha for lange klipp med mindre det konstant skjer noko. Kutt ut dødtid.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Hvilken codec anbefales? Regner med at Pinnacle har noe brukbart, eller må vi skaffe andre codecer? I så fall, har dere noen tips til hva?

Ja, blir nok dokumentaraktig, og forhåpentligvis litt morsom også. Har ikke tenkt å rote mye med effekter, har hittil bare tenkt å ha litt tekst som sier hvor/hva osv, og det skal helst være en font som går igjen gjennom hele filmen.

Vi har sett en del filmer fra de tidligere årene, og ja, mye av problemet med de fleste av de filmene har vært at de har vært (veldig) kjedelige, altså for mye dødtid/prat, og lite som skjer. Vi skal prøve å unngå dette, og om nødvendig, heller lage filmen litt kortere.

Om noen flere har innspill/tips/osv til filmen, redigering, eller noe som helst, bare post :wee:

Lenke til kommentar

Hei

Filmen blir tatt inn i filformatet .avi på pcen fra kameraet. Siden jeg ikke helt hva dere har tenkt å gjøre med filmen så kan jeg fortelle litt generellt om codecer og mulighetene. Hvis dere har tenkt til å ha filmen liggende på pc'en så ville jeg lagd en mpeg2 fil. Mpeg1 ligger også inne i programmet som codec. Det går også å lage avi fil , men denne filen blir ganske stor i forhold til mpeg filene.

Hvis du har tenkt til å brenne filmen ut på dvd så kan du stille programmet til å brenne direkte på dvd. Hvis du brenner på dvd så bør du stille inn kvaliteten på filmen til best eller automatisk. Dette medfører at du helst ikke bør ha mere enn en time ferdig film pr.dvd siden kvaliteten blir ganske dårlig hvis du ha lengre film. Har du f.eks 1 1/2 t vil kvaliteten på filmen være 60% eller lavere. Du bør også ha Mpa (mpeg1/mpeg2 ) som audiocompression.

Det går også å lage SVCD. Her gjelder det samme med lengde på film og kvalitet som over.

Når det gjelder effekter så anbefaler jeg dere å holde dere til de helt enkleste effektene. Med enkle effekter mener jeg høyre/venstre og hjørne til hjørne effekter. Dere synes kanskje at det høres kjedelig ut, men de effektene er de som fungerer best og de fungerer alltid. Mere avanserte effekter slik som spiraler osv har en tendens til ikke å fungere. Når jeg mener de ikke fungerer så vil det si at de hakker, og at de ikke kommer når de skal komme. De har en tendens til å komme før eller etter de er ment til å komme.

Ikke overdriv med effekter . En film behøver ikke effekter mellom hvert klipp. Generellt kan jeg si at en film på en time trenger kanskje ikke mere enn 7-8 overganger i løpet av filmen , men det er litt avhengig av hvor mye film dere har fra hvert sted osv.

Takk for svar :)

Hvilken codec anbefales? Regner med at Pinnacle har noe brukbart, eller må vi skaffe andre codecer? I så fall, har dere noen tips til hva?

Ja, blir nok dokumentaraktig, og forhåpentligvis litt morsom også. Har ikke tenkt å rote mye med effekter, har hittil bare tenkt å ha litt tekst som sier hvor/hva osv, og det skal helst være en font som går igjen gjennom hele filmen.

Vi har sett en del filmer fra de tidligere årene, og ja, mye av problemet med de fleste av de filmene har vært at de har vært (veldig) kjedelige, altså for mye dødtid/prat, og lite som skjer. Vi skal prøve å unngå dette, og om nødvendig, heller lage filmen litt kortere.

Om noen flere har innspill/tips/osv til filmen, redigering, eller noe som helst, bare post :wee:

7643781[/snapback]

Lenke til kommentar

For nettbruk trur eg dei beste codecane er x264 og XviD. Vil ein bruke x264 må ein so vidt eg veit bruke eit eksternt program, eller kommandolinje, so då må ein eksportere som DV AVI eller ukomprimert video frå Studio, og komprimere den fila. Med XviD kan ein lagre rett frå Studio, men eg er usikker på om ein kan komprimere på den beste mogelegheiten frå Studio. Både x264 og XviD er open kjeldekode og gratis.

Det beste backupalternativet er kan hende kassett, men ein må ha eit kamera med DV-inn for å kunne gjere det.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...