Gå til innhold

Windows Vista, tilgjengelighet og versjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men så har du tilfeldigvis 3 datamaskiner. Kanskje det kan lønne seg med OEM alikevel da.

7813460[/snapback]

Ja, for øyeblikket har jeg faktisk bare to, men er det en ting som jeg kjøper når det gjelder software så er det operativsystem. Det er greit å ha det originalt synes jeg (kjipt hvis noe skulle skje) og man må jo ikke oppgradere alle til Vista med en gang.

 

Har ikke hørt at noen tvinger deg til å kjøpe Vista...

Lenke til kommentar

Per i dag har heg har Windows XP Pro Student versjon. Noen som vet om denne kan oppgraderes til Windows Vista Ultimate?

 

Har forstått det slik at man har 25 poeng til rådighet på OEM versjonen.

La oss si jeg har OEM versjonen installert på en laptop, og selger denne. Kan jeg overføre OEM versjonen til en annen laptop da?

 

Ultimate versjonen koster jo uhorvelig mye cash..... :ermm:

Lenke til kommentar
Per i dag har heg har Windows XP Pro Student versjon. Noen som vet om denne kan oppgraderes til Windows Vista Ultimate?

7823107[/snapback]

Ja, du kan kjøpe oppgraderingspakka til Ultimate.

 

La oss si jeg har OEM versjonen installert på en laptop, og selger denne. Kan jeg overføre OEM versjonen til en annen laptop da?

7823107[/snapback]

Nei, det går ikke. OEM kan kun brukes på én maskin; altså den første man installerer den på.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Oppgraderinger altså til full retail om jeg tolker prisene rett.

 

Men så til saken, jeg har personlig 2 maskiner, mediasenter og stasjonær. Den stasjonære brukes til spilling og surfing, musikk og vil jeg ha bruk for Home Premium på den maskina da? Får jeg med noe annet ekstra enn Windows Mediasenter om jeg velger Home Premium?

 

På mediasentermaskinen regner jeg med at jeg går for Home Premum, men vil jeg ha bruk for den versjonen på den stasjonære? Jeg har sett en grafisk oversikt over hva de forskjellige versjonene inneholder og ikke inneholder en eller annen plass, noen som vet hvor jeg finner den?

 

Edit: Ser nå denne siden på windows marketplace:

 

http://www.windowsmarketplace.com/details....&itemid=3333198

 

Her koster jo oppgradering til Home Premium ca 1000kr i motsetning til 1900kr på komplett, lovende.

 

Og oppgradering til Ultamate til noe sånnt som 1600kr.

 

edit 2:

 

Ser nå at de bare er tilgjengelig i USA foreløbig.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
La oss si jeg har OEM versjonen installert på en laptop, og selger denne. Kan jeg overføre OEM versjonen til en annen laptop da?

Nei, det går ikke. OEM kan kun brukes på én maskin; altså den første man installerer den på.

 

Jo det kan man.. M$ har alltid sagt det samme, nei det funker ikke nei det funker ikke. Men JO det funker. Du må bare reaktivere! Hvis ikke det funker RINGER du dem, så spørr de, "Har du det installert på noen annen maskin?" Nei svarer du som sant er. Og vips du har installert Vista på en ny maskin..

 

Jeg sitter med 2 OEM av XP home, 1 OEM av XP pro og 3 maskiner, har flytta litt rundt på pro utgaven uten noen problemer.

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

hvis jeg har forstått dette riktig... når du installerer OEM på maskinen din så er den _låst_ til det hardwaret du har inne i pc i det øyeblikket du registrerer lisens koden?

 

med andre ord du får ikke røre en eneset del i pcn, bytte HK/Prossessor eller skjerm kort?

 

og hvis jeg nå kjører XP pro, hvilken verson anbefaler dere jeg skal gå får av Vista versonene? jeg er avhengig av funksjonene som nå verende XP pro gir meg.. (er skal vi si en middels avansert pc bruker)

 

 

edit:

 

et lite tilleggs spørsmål... si jeg går for home premium versonen..

vil jeg da miste noe av de grafiske finessene som enventuelt ultimate har?

 

med tanke på... si f.eks ultimate har fine fade effekter eller noen kule effekter på skrive bordet eller lignende.. themes altså.. vil home premium ha det samme eller er de "billig" versonene helt strippa for effekter å så bruker vennelig som mulig?!

Endret av Darkey
Lenke til kommentar

Er det egentlig vits å kjøpe retail-versjonen? :hmm: Hvis du går tomt for poeng, kan du ikke bare kjøpe en ny lisens? :hmm: 2 lisenser koster tross alt en del mindre enn 1 retail-versjon. :cool: Jeg skifter ikke ut så ofte i maskinen min :ermm: , så det går nok greit. :)

 

Fra komplett:

 

Home Premium:

- OEM: 1095,-

- Retail: 2795,-

:hmm:

 

Ultimate:

- OEM: 1850,-

- Retail: 4695,-

:hmm:

Lenke til kommentar
har kjøpt bærbar for ei lit stund siden ogg fikk gratis oppgradering til vista premium... men ha lest på heile internettsidsa men finner ingen plass det står att eg skal trykke for og oppgradere.. noen som kan hjelpe meg litt ??  :blush:

7833981[/snapback]

Hei. Du finner link på produsenten sin hjemmeside. Er det HP, så kan du følge denne linken. Er det en annen produsent, går du bare inn via hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan harddisk serienummer ID fungerer for RAID oppsett, mtp OEM versjonene?

 

Kjører RAID0 på Vista RC2 nå, men siden det koster såpass mange oppgraderingspoeng ved harddisk feil, så bør man kanskje kutte ut striping, eventuellt kjøre RAID1? Det hadde jo vært finurlig om ID nummeret var knyttet til disk kontrolleren, da kunne man i tilfelle byttet ut diskene uten å miste poeng.. ???

Lenke til kommentar
Home Premium:

- OEM: 1095,-

- Retail: 2795,- 

:hmm:

 

Ultimate:

- OEM: 1850,-

- Retail: 4695,- 

:hmm:

7838215[/snapback]

Husk at XP ble lansert i 2001, så det gikk 5 1/2 år før en ny Windows kom. Jeg tror neppe det går noe særlig kortere tid nå, så beregn at Vista vil vare i hvertfall 6 år.

Bytter man komponenter eller maskiner ofte så er ikke retail så fryktelig dyrt og de fleste har jo en eller annen lovlig Windows-versjon liggende og kan da kjøpe en oppgraderingspakke som ikke koster fullt så mye som retail. Ultimate VUP ligger på ca. 2.700 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...