Kirchhoff Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Nå vet ikke jeg helt hva jeg gjore her, men jeg tok å kopierte flashplayer instalasjon sitt "skallskript" i konsoll, så kom det spørsmål om jeg ville instalere. jeg trykket "y" også kom det "instalation complete". Jeg lukket fornøyd alle konqueror vinduene og prøvde meg på hw.no. Fortsatt funker ikke flashplayer. Og det der synaptic pakkebehandler er jo helt likt som add/remove software som allerede er instalert. Jeg kunne ikke åpne noen av filene jeg hadde lastet ned. Hva er så poenget med synaptic? EDIT: skal være vekke over helgen, men er tilbake på mandag. Endret 5. januar 2007 av åousky Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...Mozilla_Firefox Note: Program included in Automatix2. If you have already used Automatix2, this program may have been installed: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho....2C_and_Xubuntu Note: if firefox crashes when visiting a website with flash content, do the following: sudo gedit /usr/bin/firefox and add the following line as last but one line of the file: export XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS=1 Note: if sound doesn't work in Flash Player (for example on YouTube): sudo apt-get install alsa-oss gksudo gedit /etc/firefox/firefoxrc Change: FIREFOX_DSP="" To: FIREFOX_DSP="aoss" * Restart Mozilla Firefox. Now sound should work in Flash Player. Synaptic har en god del fler features enn "Add/Remove..." Endret 6. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Siden jeg ikke finner noen flash spiller i verken add/remove eller syaptic må det vel gå ann å legge til ferdig nedlastede programmer, men synaptic kunne ikke bruke noen av de filene jeg lastet ned. Alt jeg vil er å instalere flash, er det en så veldig vanskelig metode å gjøre det på. Jeg vet hvordan jeg instalerer mp3 spiller og dvd spiller, den ligger allerede i synaptic. Egentlig kun det jeg har spurt om, hvordan bruker man disse programmene? Kanskje jeg har litt for mye windows logikk i hodet mitt. Men uansett det skal vel ikke være så vanskelig? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Inne på ubuntuguide.org er det en veldig fin guide for å få lagt inn flashplayer samt legge inn en peker til denne i firefox. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Som jeg også nevnte i min forrige post, så følger faktisk flash med automatix. Se her: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho....2C_and_Xubuntu Følg guiden for å installere automatix og bruk automatix til å installere flash og de andre tingene som nybegynnere har problemer med å installere på vanlige måter... Standardmåtene for å installere noe du laster ned er å bruke: dpkg for .deb filer. skriv dpkg --help i en terminal for å finne ut hvordan du bruker dpkg. dpkg -i pakke.deb For .rpm filer og lignende kan du bruke et program som heter alien. Dette er litt mer avansert. Bruk google eller installer alien og skriv man alien i en terminal for å finne ut hvordan du bruker alien. For kildekode følger det vanligvis med en README fil som du bør lese for å finne ut hvordan du kompilerer og installerer programmet. Standardmåten er: ./configure make (make all) sudo make install Dersom standardmåten for å kompilere programmer ikke virker så er det nok litt for avansert til å forklare videre nå. Endret 9. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Ingen som skal foreslå www.getautomatix.com til fyren da? edit: Dette er selvsagt en enkel og kjedelig måte og gjøre ting på, hvor man lærer lite og ingenting. Men for en nybegynner kan det være kjekt og få ting til å funke uten at det krever så alt for mye tid i første omgang, og heller sette seg inn i hvordan det hele egentlig fungerer i ettertid. Endret 9. januar 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ingen som skal foreslå www.getautomatix.com til fyren da? edit: Dette er selvsagt en enkel og kjedelig måte og gjøre ting på, hvor man lærer lite og ingenting. Men for en nybegynner kan det være kjekt og få ting til å funke uten at det krever så alt for mye tid i første omgang, og heller sette seg inn i hvordan det hele egentlig fungerer i ettertid. 7682546[/snapback] Øh, les hva jeg skrev i posten rett før din. Edit: Og den forrige posten min før det også... Endret 10. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Med fare for å forulempe noen, kan jeg foreslå Linux Mint? Det er Ubuntu med flash og mp3-support og lignende ferdig installert. http://linux-ds.unidu.hr/linuxmint/LinuxMint-2.1.iso Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Har vært på tur til å teste denne lenge men har ikke rørt meg til , viss den er like stabil som ubuntu blir den en slager , i å med at du ikke engang trenger , automatix for å få inn mp3 , flash , java å lignende Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ingen som skal foreslå www.getautomatix.com til fyren da? edit: Dette er selvsagt en enkel og kjedelig måte og gjøre ting på, hvor man lærer lite og ingenting. Men for en nybegynner kan det være kjekt og få ting til å funke uten at det krever så alt for mye tid i første omgang, og heller sette seg inn i hvordan det hele egentlig fungerer i ettertid. 7682546[/snapback] Øh, les hva jeg skrev i posten rett før din. Edit: Og den forrige posten min før det også... 7687547[/snapback] Sorry, ligger her hjemme med 40+ i feber og klarer ikke følge helt med. My bad. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 tsg1zzn! linuxmint eier! alt funker med en gang. til og med fargene og mp3plugin og flash. Designen var heller ikke så ille. Men er det ikke egentlig ulovlig med linuxmint siden linux ikke har kjøpt lisens på flash og mp3? Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 .aiaiai. Linuxmint virker veldig ustabilt. Har aldrig klikket totalt, men den har tatt lange tenkepauser. Har fått opp 3-4 meldinger om at programmet må lukkes. Men de meldingene er uten grunn, trykker ok mens ingenting skjer;P. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Avinstaller beagle. Det er sannsynligvis den som gjør det, hvis du søker på ubuntuforums.org så ser du at det er mange som er sinna på den. Ikke bare går den amok, den gjør heller ikke det den skal. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) ubuntu er mye mer stabil og kommet lenger i utviklingen , det skal bare automatix til får å få ubuntu helt likt mint linux . ubuntu er dønn stabil . Endret 12. januar 2007 av ogger Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Kommet lenger i utviklingen enn HVA? Linux mint ER Ubuntu. Stabil og stabil fru blom... Personlig er min erfaring at alt går på tverke i Ubuntu. Før jeg installerte Linux mint hadde jeg installert Ubuntu. Plutselig, uten forvarsel, begynte GDM å oppføre seg unormalt. Hvis jeg valgte tema A fikk jeg beskjed om tema A krasjet, og GDM nå ville prøve tema B. Tema B krasjet da ikke. Hvis jeg valgte tema B krasjet tema B, og GDM brukte tema A isteden. Linux mint er like ille, ting går på tverke. Jeg åpnet bare brukere og grupper og la meg til i en ekstra gruppe og vips så virket ikke sudo. Nå var ikke det noe stort problem, det var bare å starte i recovery mode og legge med til i admin-gruppen igjen, men mens jeg satt der og ikke gjorde noe som helst med brukere og grupper fikk jeg plutselig ikke root IGJEN! Lista er lang, nå tør jeg for eksempel ikke hibernere lenger etter at noen av filene mine forsvant. Det er merkelig at ting alltid går på tverke med Ubuntu, men ikke med Zenwalk hvis Ubuntu er så dønn stabilt. Men man kan jo si at det er stabilt ustabilt. Firefox henger seg også i hytt og pine. Så nå skal alt Ubuntu-basert ut og Zenwalk inn. Der er det eneste problemet at vifta går konstant. Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Automatix er veldig bruker vennlig sammtidig som den ikke er det, den lar deg trykke på en knapp så fungerer alt, på en annen side så skjønner man ikke hva som egentlig skjer og man lærer ikke noe særlig av det, noe av gleden med linux ligger i det og mixe og trikse og lære noe nytt hele tiden. Hva gjelder ubuntus stabilitet tror jeg du har vært meget uheldig eller gjordt noe feil, jeg har aldri opplevd noe særlig ustabilitet av den grad du snakker om, etter at jeg overbeviste mine foreldre og besteforeldre om og bruke ubuntu har jeg nesten ikke fått en eneste telefon om hjelp etter installasjonen Jeg har snakket med mange som begynner med linux fordi de har lyst til og mixe og trikse, og da kan jeg annbefale slackware eller archlinux som bedre alternativer for de prøver ikke og skjule like mye for brukeren som det ubuntu gjør. Lykke til Endret 12. januar 2007 av donsai Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har snakket med mange som begynner med linux fordi de har lyst til og mixe og trikse, og da kan jeg annbefale slackware eller archlinux som bedre alternativer for de prøver ikke og skjule like mye for brukeren som det ubuntu gjør.7705592[/snapback] Hvis du vil down to basics og ha full kontroll på hva som blir installert er det vel Debian som er distroen. Og skal du ha en dønn stabil distro er det nok ikke mange som kan måle seg med Debian stable. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 HVordan bruker man instaleringsfiler man har lastet ned fra nettet? Og hvorfor sier ubuntu at jeg ikke er eiern av min maskin når jeg prøver å legge filer over i plugins mappen min. Nå har jeg sittet i linux i over en uke(ikke i strekk) men jeg har ikke lært noe som helst. Men alt jeg har prøvd å gjøre er å instalere flashplugin da. Jeg er tilbake i ubuntu pga den ustabiliteten i linuxmint. kan man ikke hente filer i synaptic eller automatix2 eller noe sted? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) FlashPlayer Gå inn der så finner du en walktrough på hvordan du kan legge flashplayerplugin i firefox. Hvis du ikke allerede har gjort det, last ned automatix2 og legg inn flashplayer i systemet. Eller hvis du vil lære mest mulig, finn det på adobe.com, Enkleste er automatix2, uten tvil. For å kunne legge ting inn i pluginsmappen må du være root. Altså sudo <kommando> Hvordan du bruker filene er avhengig av hva slags filer det er. Endret 12. januar 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Filene kommer som oftest pakket sammen i .gz og når jeg pakker de ut står det ikke lenger vilken filtype selve instalasjonsfilen(det står skallskript) er. Og jeg skulle gjerne oppdatere systemet fra min agmle 6.06 versjon siden automatix2 ikke funker i 6.06 bare i 6.10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå