Gå til innhold

Problemer med kubuntu

Anbefalte innlegg

Det er ikke første gang jeg prøver linux, men jeg har gitt opp hver gang. Det går ofte noen uker før jeg får lyst igjen, men blir like skuffet hver gang.

*Klarer ikke å instalere programmer,

*klarer ikke å komme inn på hotmail.

*Klarer ikke instalere nvidia driver(siden fargene blir helt feil)

*skjønner rett og slett ikke systemet, hvorfor ikke bare det er dobbelklikk på ikonet som i microsoft.

Til og med instalasjonen funket ikke før etter 8 forsøk(den bare stoppet plutselig på forskellige steder), første avslåing klikket og internett plutselig forsvant på kun min pc(måtte restarte).

Prøver virkelig så godt jeg kan her altså,

Endret av åousky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Det å instalere programmer vil jeg nesten si er enklere enn i MSWindows, da du bare trenger www.ubuntuguide.org og du har "alt".

* Det må være en grunn til at du ikke kommer inn, trenger hotmail flash eller java? da må det instalerer, se første tips.

* Nvidia kort er letteste som finnes, se første tips

* Det kan ta litt tid å sette seg inn i et nytt system, det skal ikke gå på tre sekunder. Prøv og feile er eneste som vil fungere her

Lenke til kommentar
Det er ikke første gang jeg prøver linux, men jeg har gitt opp hver gang. Det  går ofte noen uker før jeg får lyst igjen, men blir like skuffet hver gang.

*Klarer ikke å instalere programmer,

7617384[/snapback]

http://www.ubuntuguide.org - Debian baserte systemer bruker apt til å installere programmer, det finnes mange programmer som benytter apt. Synaptic, gnome-apt, kpackage, aptitude, apt-get, dpkg, dselect.

Fedora/Redhat bruker rpm.

SUSE bruker YaST (tror jeg).

Den første uvanen fra windows man må legge fra seg er at man ikke lenger behøver å lete opp hvert program med en nettleser, laste ned og installere individuelt. Man bruker pakkesystemet.

*klarer ikke å komme inn på hotmail.

7617384[/snapback]

Javel? Mangler du java eller flash? - Jeg har iallefall ikke noen problemer med hotmail her. Bruker du ubuntu, kan du se her for installasjonsveiledninger: http://www.ubuntuguide.org

*Klarer ikke instalere nvidia driver(siden fargene blir helt feil)

7617384[/snapback]

Igjen, se http://www.ubuntuguide.org

*skjønner rett og slett ikke systemet, hvorfor ikke bare det er dobbelklikk på ikonet som i microsoft.

7617384[/snapback]

Hvorfor skulle det være akkurat slik som i Microsoft? Du kan jo selvfølgelig konfigurere gnome, kde og xfce til å oppføre seg akkurat slik du vil. Det finnes også et DE som heter xpde.

Til og med instalasjonen funket ikke før etter 8 forsøk(den bare stoppet plutselig på forskellige steder), første avslåing klikket og internett plutselig forsvant på kun min pc(måtte restarte).

7617384[/snapback]

Installasjonen til ubuntu er (etter min erfaring) veldig sensitiv til utolmodighet. Dersom du trykker flere ganger på samme knapp så kan den ha en tendens til å henge seg. Er jeg tolmodig, trykker én gang på knappene og venter til programmet gjør seg ferdig så har jeg aldri opplevd at det har hengt seg.

Prøver virkelig så godt jeg kan her altså,

7617384[/snapback]

Kan ikke si at jeg helt tror på det... Er det ubuntu du prøver så les særlig på: http://www.ubuntuguide.org og http://www.ubuntuforums.org
Lenke til kommentar

Det er absolut så lett som dere kanskje tror. Jeg som er vant til plug and play i microsoft til å måtte skrive apt_get i konsoll. Klarer fortsatt ingenting av de tingene jeg lister opp. Laster ned flash plugin men likevel finner ikke kubuntu noen pakke(sudo apt-get install flashplugin-nonfree). Forstr fortsatt ingenting.

Å ikke si jeg ikke prøver hardt!

EDIT: På den norske linuxguiden.no står det at man må bruke pakkeinstalereren som allerede er instalert og at min heter "apt". Men ikke hvordan jeg bruker den:S. Det står at den laster ned automatisk for deg. jeg forstår ingenting! er det for mye å forlange viss jeg vil ha et grafisk grensesitt, som jeg kan bruke musen på? Viss ikke kan noen gi meg en nøyaktig komando jeg skal skrive i konsollen?

Endret av åousky
Lenke til kommentar
Det er absolut så lett som dere kanskje tror. Jeg som er vant til plug and play i microsoft til å måtte skrive apt_get i konsoll. Klarer fortsatt ingenting av de tingene jeg lister opp. Laster ned flash plugin men likevel finner ikke kubuntu noen pakke(sudo apt-get install flashplugin-nonfree). Forstr fortsatt ingenting.

Å ikke si jeg ikke prøver hardt!

EDIT: På den norske linuxguiden.no står det at man må bruke pakkeinstalereren som allerede er instalert og at min heter "apt". Men ikke hvordan jeg bruker den:S. Det står at den laster ned automatisk for deg. jeg forstår ingenting!  er det for mye å forlange viss jeg vil ha et grafisk grensesitt, som jeg kan bruke musen på? Viss ikke kan noen gi meg en nøyaktig komando jeg skal skrive i konsollen?

7636998[/snapback]

Du har ett grafisk grensesnitt for å behandle pakkene dine, men er ekstremt mye lettere å bruke konsollen etter min mening, vet ikke hvor den ligger i kubuntu, men i ubuntu ligger den hvertfall under

System->Administrasjon->Synaptic Pakkeadministrasjon

Her må du derimot lete frem hver pakke du har, så anbefaller deg hvertfall på sikt å lære deg å bruke konsollen. Står vel noen fine guider om konsollbruk i ubuntuguiden.

Er selv ganske ny med linux, men da jeg først kom litt inn i systemet har jeg ikke botet opp windows en eneste gang. Ca. 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Note: By default Ubuntu contains Flash version 7.

Dette kan vel ikke stemme, ingen flash ting funker her.

Men hvordan skal jeg kunne laste ned å bruke programmer, hva gjør jeg!? Leser ting om igjen og om igjen og guidene snakker bare rundt emnet, ikke hvordan man egentlig gjør det! Jeg blir så frustrert!

Lenke til kommentar

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...Mozilla_Firefox

Der står det.

EDIT: nå laster jeg ned ubuntu istedenfor siden det er penere og absolutt ikke vanskeligre som jeg har trodd :roll: . pluss at folk har mer erfaring med det pluss at alle guidene er om ubuntu.

EDIT2: pluss at fargene ikke blir feil der

EDIT3:

For eksempel er ikke Flash eller SUN sin Java med, og det mangler også støtte for MP3 og DVD. Dette er imidlertid enkelt å installere i etterkant ved hjelp av egne pakkearkiver for ufri programvare.

Enkelt? Javel?

Endret av åousky
Lenke til kommentar

synaptic starter du enten ved å trykke på System->Administration->Synaptic Package Manager

Eller så skriver du:

gksu synaptic

eller

gksudo synaptic

eller

sudo synaptic

eller

kdesu synaptic

i en terminal/konsole.

Her er gksu, gksudo, sudo, kdesu kommandoer som gir synaptic root rettigheter ("administratortilgang" i windows-språk).

Det kan hende at du må installere synaptic (jeg er ikke helt sikker på om det følger med som default eller ikke). Da kan du vel enten bruke Applications->Add/Remove...

Eller så kan du skrive i en terminal:

sudo apt-get install synaptic

Merk at apt-get skrive med en bindestrek - og ikke en underscore _ .

Vet du hvordan du starter en terminal?

I ubuntu (gnome) er det: Applications->Accessories (Tilbehør)->Terminal

I kubuntu må du lete opp konsole i K-menyen.

For å lese om en kommando i en terminal skriver du:

man kommando

Mer med teskje enn dette kan du ikke håpe å få det... Håper det hjelper...

Frustrasjon hjelper iallefall ikke, men du må bare lese mer om absolutt alt du ikke vet hva er, så gir det seg.

Lenke til kommentar
Hva og hvor er synaptic? Det er vel et grafisk program?:S

Er i windows nå pga nero må til for å slette min dvd+rw som jeg bruker til instalasjonene.

7642712[/snapback]

Synaptic er den grafiske pakkeadministratoren i ubuntu. Denne må du bruke hvis du ikke vil bruke terminalen, som skrevet ovenfor. Slitsom i bruk, så anbefaller helt klart å lære deg terminalen.

Det kan hende at du må installere synaptic (jeg er ikke helt sikker på om det følger med som default eller ikke). Da kan du vel enten bruke Applications->Add/Remove...

Eller så kan du skrive i en terminal:

sudo apt-get install synaptic

Merk at apt-get skrive med en bindestrek - og ikke en underscore _ .

7642933[/snapback]

Synaptic følger med som standard i edgy hvertfall.

Lenke til kommentar
trodde du var "erfaren" linux bruker jeg Roberth , det er bedre å bruke terminalen , spør det fleste linux brukere .

7643378[/snapback]

Foretrekker synaptic hvis jeg skal søke med apt etter pakker, noe jeg aldri gjør... dessuten har jeg ikke sagt noe om at jeg ikke liker terminalen...

Lenke til kommentar
trodde du var "erfaren" linux bruker jeg Roberth , det er bedre å bruke terminalen , spør det fleste linux brukere .

7643378[/snapback]

Foretrekker synaptic hvis jeg skal søke med apt etter pakker, noe jeg aldri gjør... dessuten har jeg ikke sagt noe om at jeg ikke liker terminalen...

7643414[/snapback]

ja da så

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

7643378[/snapback]

7643414[/snapback]

Må si at jeg støtter deg der roberth, det er ikke noe problem å bruke f.eks. aptitude eller apt-cache for å søke etter pakke, men jeg foretrekker sterkt å bruke synaptic ;)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
aaa! Tusen takk folkens, nå forstår jeg litt her. Gleder meg allerede til å få instalert ubuntu(dvd) som er nå 58%(2 mbit/s:().  når man er i synaptic er det bare å finne et nedlastet program/driver også ordner den biffen?  :)

7643427[/snapback]

Ikke alltid, men du kan alltid bruke synaptic isteden for å skrive ting som for eksempel:
sudo apt-get install pakke1 pakke2 ...
sudo aptitude install pakke3 pakke4 ...

Det første du burde gjøre når du har installert ubuntu er å følge denne lille guiden for å gjøre flere programmer og pakker tilgjengelig via synaptic: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho..._.28Synaptic.29

Det er ingen fordel ved å installere ubuntu fra en dvd isteden for fra cd. Men det kan være at du vil laste ned disse DVD'ene dersom du har problemer med internet tilgangen. Da kan du installere de fleste pakkene fra de vanlige ubuntu pakkelagrene uten internet tilgang (men de utdateres kjapt):

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...VD_repositories

Noen ganger må du gjøre litt mer enn å bare laste ned og installere en pakke, men vanligvis holder det å bruke synaptic... I disse tilfellene kan du konsultere http://www.ubuntuguide.org - Der får du kjapt hjelp med de aller fleste problemene du måtte støte på.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...